Silvetaz skrev:
God morgon Mikael, personligen har jag målat alla mina terrarier utvändigt med vanlig vattenbaserad snickerilack från Jula, det jag tänker är att utsidan sällan om aldrig kommer i kontakt med djuren. Många jag sett har betsat eller laserat utsidan på sina burkar och jag har inte hört om någon som haft problem med detta, givetvis bör man säkerställa att färgen är fullt härdad och eventuella ångor är avdunstade innan djuren flyttar in.
Efter en snabb googling hittade jag detta
fargriket.com/produkt/inomhus/vaggar-och-tak/forarbete-behandling-av-traytor/bets/
Ekologisk bets och du kan själv justera nyansen med olika pigment. Det borde defintivt vara ofarligt för djuren.
Ser också att du körde samma membran som jag. Sjukt nöjd med resultatet av den men se för tusan till att öppna varenda fönster i lägenheten och använd heltäckande kläder och handskar samt en rejäl andningsmask!
Grymt! Hittat en som heter Alcro - Träbets dekorfärg, och den verkar inte vara farlig heller. Vill inte behöva ha en hazmat-suit /gasmask på mig för att måla möbeln heller så jag är glad!
Angående metflex flytmembran så är jag väldigt exhalterad över slutresultatet.
Då jag bygger i vardagsrummet där mina ormar är så får de temporärt vara i petbox:ar i hallen i några timmar under målningen.
Tänkte göra så att jag stänger vardagsrummets dörr där jag arbetar, bär handskar och gasfiltermask samt kör igång AC-uniten så all luft trycks ut ur rummet så snabbt som möjligt. Hur länge skulle du säga att man behöver vänta innan rummet är klart för "andning" igen?