Ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

26
3
Uioy:
Hej


Kan ni ge lite tips till mig vilka ödlor jag skulle kunna ha. 
Har varit inne på anolisar men jag är inte säker längre. 

1 helst någon som kan leva i ett 120 * 80 terrarium.

2 regnskog eller ökenlevande spelar ingen roll. 

3 helst dagaktiv ( om den är nattaktiv så ska man helst kunna se den på kvällarna)

4 insekter och grönsaker spelar inte heller någon roll. 



Det var alla frågor än sålänge. 

Tack på förhand. 

5088
3861
Tropfrog:
Du är väl medveten om att daglevande ödlor kräver uvb belysning? Detta är inte helt enkelt att få rätt och kostar en slant i inköp och underhåll. Det är därför de flesta djur som rekommenderas till nybörjare är nattaktiva.

Mitt tips är att besöka så många zoon med reptiler och seriösa reptilbutiker som möjligt. Gå med i din lokala herpetologiska förening och träffa folk med erfarenhet som du kan diskutera med. Samt läsa på om alla arter du är intresserad av så mycket som möjligt. Snart kommer det att utkristalliseras en favorit och då har du redan tillräckligt med kunskap för att ge de bästa möjligaförutsättningarna.

Dagaktiva djur i regnskogsterrarium hittar du många intressanta inom släktet phelsumas. I ren ökenmiljö finns nog inga dagaktiva ödlor. De flyr värmen om dagarna.

Mvh
Magnus

26
3
Uioy:
Ok, tack ska göra det, ökenlevande=marklevande

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Uioy skrev:
Ok, tack ska göra det, ökenlevande=marklevande

Inte nödvändigtvis. 

Jag rekommenderar husgeckos, dock krävs en del plats för de är territoriella (jag har 45*45*60 till 1.2, det känns för litet åtminstone med en hane i mixen). De kräver inte UVB men jag ska nog försöka fixa det för dom är framme nästan hela tiden och jag tror det blir bättre. Jag ska ge dom en plats i mitt stora regnskogsterrarium då jag har grodor i deras nuvarande också (Dendrobates leucomelas Guyana Banded) och det känns som om mina geckos stressar dom och är ganska dominanta i terrariet. Så i mitt 90*45*90 blir det nog bättre och mer åt att ha två arter.

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Dom flesta ur släktet Phelsuma (daggeckos) uppfyller alla dina krav. Min Phelsuma grandis är en av dom roligare, aktivare ödlorna jag haft! Skulle absolut rekomendera arten till andra med ett intresse för välinredda regnskogsterrarium :) 

26
3
Uioy:
Jonas_ skrev:
Dom flesta ur släktet Phelsuma (daggeckos) uppfyller alla dina krav. Min Phelsuma grandis är en av dom roligare, aktivare ödlorna jag haft! Skulle absolut rekomendera arten till andra med ett intresse för välinredda regnskogsterrarium :) 



Hej, jag har också varit inne på daggeckos men jag tänkte att dem har ju så känslig hud så då kan man ju inte hantera dem t ex när man flyttar 

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Uioy skrev:



Hej, jag har också varit inne på daggeckos men jag tänkte att dem har ju så känslig hud så då kan man ju inte hantera dem t ex när man flyttar 


Behöver man flytta dom då? :-) 

Jag ser ödlan ungefär lika som alla mina akvariefiskar. Fantastiskt fina och spännande att kolla på. Skulle jag behöva flytta någon av dom, av någon anledning, så har jag håvar, burkar osv osv 

Iaf mycket aktiva ödlor dag och kvällstid. Älskar att studera hans upptåg när jag sitter i soffan :-) underbart roligt att se honom jaga flugor och insekter, även om han antagligen föredrar frukten..

Men vill man ha ett djur att hantera är såklart daggeckos ett illa val, egentligen majoriteten av reptilerna.

26
3
Uioy:
Ok, nej jag bara tänkte ifall man skulle städa i terrariet, dem är så otroligt fina. 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Uioy skrev:
Ok, nej jag bara tänkte ifall man skulle städa i terrariet, dem är så otroligt fina. 

Bioaktivt är en bra idé till dessa också. Städa behövs knappt, om du har gjort det väl, förutom att typ torka glaset om den skiter på det.

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Uioy skrev:
Ok, nej jag bara tänkte ifall man skulle städa i terrariet, dem är så otroligt fina. 


Det enda jag gör är att putsa rutorna då och då, och ger mat och fuktar såklart. Städningen sköter mina insekter i det 20cm djupa bottensubstratet :-) maskar, skalbaggar, gråsuggor, spindlar osv..

Ömset äter ödlan upp, avföringen gödslar djungeln. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild