Blåtungad skink

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
1
Limpan765:
Hej. 


Jag är intresserad av blåtungad skink. 
Kan ni besvara någr frågor ang blåtungad skink. 

1 vilken art är vanligast, och lättast att få tag på.

2 hur mycket brukar det kosta med terrarium och tillbehör. 

3 hur mycket kostar dem i drift. 

Mvh limpan

82
224
Linsen:
1. Helt klart den indonesiska typen, finns på nästan alla mässor jag varit på. Också billigare då än den andre australienska typen. 

2. Väldigt varierad fråga. Allt beror på om du gör terrat själv, material det är byggt i, nyköp eller second hand, etc.
Räkna med runt 3000kr för ett terrarium och 2000kr till för tillbehör(armaturer, inredning, bottensubtrat, mm.

3. Maten måste vara varierad. 60% protein, 30% vegetariskt, 10% frukt i kosten. För mig brukar det gå på runt 150-250kr i mat varje månad åt min blåtunga. Sedan måste du tänka på att byta ut subtratet vart tredje månad, de gör jag iallafall. Vet vissa som gör det varje halv år. Brukar gå på runt 300kr vid bottensubtratbyte. Så kanske runt 1200kr per år i subtrat. Sedan måste lampor bytas ut årligen, kan vara oftare beroende på vilka lampor du har. Går väl på runt 1000kr. 
Årliga kostanden brukar ligga på runt 4000-5000kr per år då för allt. För mig då dvs. Det varierar absolut men då har du en överblick typ om vad det kan kosta.

Många kan tycka att det är en hel del pengar, men jag ser det inte så. Det är en hobby och hobbys kostar. För mig är det inte pengar som går rakt ner i toaletten utan pengar som går åt min vän som gör han lycklig (blåtungade skinken dvs). Iallafall, 

Lycka till med ditt beslut och hoppas detta var till hjälp! :)

7
1
Limpan765:



Mvh Linus
Linsen skrev:
1. Helt klart den indonesiska typen, finns på nästan alla mässor jag varit på. Också billigare då än den andre australienska typen. 

2. Väldigt varierad fråga. Allt beror på om du gör terrat själv, material det är byggt i, nyköp eller second hand, etc.
Räkna med runt 3000kr för ett terrarium och 2000kr till för tillbehör(armaturer, inredning, bottensubtrat, mm.

3. Maten måste vara varierad. 60% protein, 30% vegetariskt, 10% frukt i kosten. För mig brukar det gå på runt 150-250kr i mat varje månad åt min blåtunga. Sedan måste du tänka på att byta ut subtratet vart tredje månad, de gör jag iallafall. Vet vissa som gör det varje halv år. Brukar gå på runt 300kr vid bottensubtratbyte. Så kanske runt 1200kr per år i subtrat. Sedan måste lampor bytas ut årligen, kan vara oftare beroende på vilka lampor du har. Går väl på runt 1000kr. 
Årliga kostanden brukar ligga på runt 4000-5000kr per år då för allt. För mig då dvs. Det varierar absolut men då har du en överblick typ om vad det kan kosta.

Många kan tycka att det är en hel del pengar, men jag ser det inte så. Det är en hobby och hobbys kostar. För mig är det inte pengar som går rakt ner i toaletten utan pengar som går åt min vän som gör han lycklig (blåtungade skinken dvs). Iallafall, 

Lycka till med ditt beslut och hoppas detta var till hjälp! :)



Ok tack, du är till stor hjälp,

Jag har hört att blåtungade skinkar inte är så aktiva, stämmer det?

82
224
Linsen:
Limpan765 skrev:



Mvh Linus


Ok tack, du är till stor hjälp,

Jag har hört att blåtungade skinkar inte är så aktiva, stämmer det?


Schysst! Vad jag själv sätt så gräver de ner sig och gömmer sig mest, som de flesta skinkar gör. Men då och då ser jag henne sola under värmelampan och vid matdags. Men nej, man ser dem inte så ofta i jämförelse med de flesta andra dagaktiva varelser. De är aktiva men inte på det sättet att vi ser dem.

7
1
Limpan765:
Ok tack, då är det nog inte så kul men tack ändå. 

7
1
Limpan765:
Men är det någon speciell tidpunkt som blåtungade skinkarna är framme

82
224
Linsen:
Limpan765 skrev:
Men är det någon speciell tidpunkt som blåtungade skinkarna är framme

Nja, de har väl ingen "mat-och-sov-klocka" direkt. Utan de är framme när de behagar

Någon timme då och då.
Men finns dagar då de inte visar sig alls när jag är hemma. 
Så det varierar.

7
1
Limpan765:
Ok, tycker du dem är roliga, eller såklart tycker du dem är roliga efter som du skaffade dem, men är dem roliga annars t ex att titta på. 

7
1
Limpan765:
Hej, jag gör nya frågor om blåtungad skink. 

1 nu vet jag att dem ibland gömmer sig men ser man  den blåtungade skinken mer än en leopard gecko.

2 vad är roligast tycker ni blåtungad skink eller någon aktiv ödla som t ex skäggagam.

3 kan man ta ut den ibland från terrariet eller ska man låta dem vara i terrariet. 

4 vad är bäst till blåtungad skink, vanligt terrarium eller bioaktivt terrarium.

Mvh Limpan

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:

Limpan765 skrev:
Hej, jag gör nya frågor om blåtungad skink. 

1 nu vet jag att dem ibland gömmer sig men ser man  den blåtungade skinken mer än en leopard gecko.

2 vad är roligast tycker ni blåtungad skink eller någon aktiv ödla som t ex skäggagam.

3 kan man ta ut den ibland från terrariet eller ska man låta dem vara i terrariet. 

4 vad är bäst till blåtungad skink, vanligt terrarium eller bioaktivt terrarium.

Mvh Limpan

1. En leopardgecko som inte gömmer sig dagtid är inget jag upplevt förutom terrarium i djuraffärer utan gömställen. Dock är de väl mycket mer aktiva när lampan släcks, vet inte om du är nattuggla eller lägger dig tidigt och vet inte heller hur det är med blåtungan alls.

2. Jag hade tagit skäggisen förmodligen, mer min smak. Kanske en dvärgskäggis för att jag har lite plats.

3. Alla reptiler är tittdjur och bör ej hanteras. 

4. tror jag såg något med att det fanns dom som vill ha fuktigt och dom som vill ha det torrare (tror de indonesiska ville ha det fuktigt och de olika australiensiska varianterna vill ha det torrare) och de som vill ha det fuktigt kan man ha bioaktivt lättare men allt för torrt blir det svårt. Kan ha fel här så lämnar över till andra.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild