Behöver hjälp med att bedöma kön! Hen är runt 1år

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Apex:

7
0
Apex:
Köptes nyligen  av någon som ej hade tid eller ork. Jag har svårt att könsbestämma den, liknar mer en hane i storlek och form men vill vara säker!

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
När den blir mogen. Kommer den börja spela för hoppningsvis. Det är lättast att, skilja dem åt så. Annars via storleken 

7
0
Apex:
När kan man räkna med att den börjar spela? Har ägt den i 1 år och köpte den från en mässa. Den var väldigt lite

5099
3873
Tropfrog:
Tinctorius är väldigt lågmälda av sig och spelar sällan om honor saknas. Men dryga året tar det för könsmognad. Borde vara typ nu.

Det är mycket svårt att se kön om de inte hålls i grupp. Men om jag får gissa, så är det en hanne.

7
0
Apex:
Jag köpte ytterligare en azureus från förra mässan och hoppas nu att det kommer vara ett par, dock är chansen liten. Kan man se på beteendet om det är en hona eller hane? Honorna ska väll vara aggressiva mot varandra?

5099
3873
Tropfrog:
Apex skrev:
Jag köpte ytterligare en azureus från förra mässan och hoppas nu att det kommer vara ett par, dock är chansen liten. Kan man se på beteendet om det är en hona eller hane? Honorna ska väll vara aggressiva mot varandra?


Jo, honorna brottas om de hamnar i samma burk. Det är det absolut säkraste sättet att könsbestämma. Har du två som inte bråkar så kan det gå att avgöra efter några månader på storleken. Men absolut inte säkert. För individer som gått i olika burkar med olika förutsättningar är det inte ett säkert tecken.

När du har haft djuren ett tag lär du dig känna igen beteenden. Efter 1,5-2 år bör de ha lekt första gången. Då borde du kunna vara helt säker.

Mvh
Magnus 

7
0
Apex:
Okej det visar sig med tiden helt enkelt, tack så mycket för hjälpen. 

Mvh, Elias.

18
27
BengtO:
D.tinctorius ser du enklast könsskillnad på genom att kolla in tåspetsarna på framfötterna. Hanen har större och bredare än honan. Flera honor brukar inte visa några aggressiva beteende mot varandra om det inte finns nån hane i gruppen.

7
0
Apex:
Hmmm de är svårt. Det är inte så tydligt med den här grodan. Hen har liiiite större tår på framfötterna. Storleken antyder på en hane och den här ingen kraftigt nöjd rygg. Den här grodan (som bott längre i terrariet) bråkade med den nya, mindre, grodan. Men nu kommer dom överens. Ska jag skicka nya bilder eller är det för tidigt?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild