Dvärgskäggagam vs leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

79
11
Linblo939:
Nu har jag kommit fram till dvärgskäggagam eller leopard gecko, vilken är roligast att ha. Mvh Linus

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Vilken intresserar DEJ mest är en lämpligare fråga. =)

79
11
Linblo939:
Helst dvärgskäggagamen för den är dagaktiv, leopard gecko är ju nattaktiv men ser man den ofta än då. 

82
224
Linsen:
Linblo939 skrev:
Helst dvärgskäggagamen för den är dagaktiv, leopard gecko är ju nattaktiv men ser man den ofta än då. 


Båda har sina för och nackdelar. Leoparden är nattaktiv som du säger fast nattaktiv går att tolka på lite olika vis. Har en hona här hemma på 12 vårar som är ute lite då o då på dygnet. Oftast mot 18 tiden, ser henne ofta vandra runt då. Medan en annan hona här hemma vankar omkring runt 1 tiden på natten. 

Vilken är roligast att ha? Ja som Tropfrog brukar säga som jag gillar; Hur långt är ett snöre? :) 

Upp till var och en liksom beroende på vad som passar en bäst. Men i syfte om roligt kanske en skäggis är mer aktiv runt om på dygnet o på så sätt går dem att observera mer? 

Läs på mer är mitt tips. Snackar inte om en youtube video utan mycket mer.

79
11
Linblo939:
Ok, tack

79
11
Linblo939:
Jag har läst men hittar ingen fakta om hantering. Kanske en dumm fråga men kan man kan ta ut den någon gång ibland och låta den krypa utanför terrariet eller ska man låta dem vara i sina terarium. Jag har inte haft någon reptil förut. 

82
224
Linsen:
Linblo939 skrev:
Jag har läst men hittar ingen fakta om hantering. Kanske en dumm fråga men kan man kan ta ut den någon gång ibland och låta den krypa utanför terrariet eller ska man låta dem vara i sina terarium. Jag har inte haft någon reptil förut. 


Ingen fara, en fråga många nybörjare inom hobbyn borde ställa.

Nja, alltså jag rekommenderar inte alls att du hanterar den. Det är stressamt och jobbigt för reptilen. Den får ingen som helst nytta från det. Det är fel även för att temperaturen inte är den samma utanför terrariet, den kan frysa alltså.

Se reptiler som fiskar. Något vackert att se och mata, men inget man plockar upp.

Ingen fråga är en dum fråga så länge det i slutändan gynnar dig och din reptil :) 

79
11
Linblo939:
Ok, tack

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Linblo939 skrev:
Jag har läst men hittar ingen fakta om hantering. Kanske en dumm fråga men kan man kan ta ut den någon gång ibland och låta den krypa utanför terrariet eller ska man låta dem vara i sina terarium. Jag har inte haft någon reptil förut. 

Ha dom i terrariet hela tiden. Enligt mig är även någon kvart i veckan för mycket om den inte typ är sjuk och du måste kolla till den. Alldeles för kallt för den. Om en människa hamnar i 10 grader kallare är det lugnt, för reptilen som varken har kläder och är växelvarm (kan inte skapa egen värme utan måste sola för att bli varm, kyla ner sig i skuggan etc.). Sedan kan jag ju säga att innan du låter dig luras så är det många som luras av reptilernas beteende och tror dom "gillar" att vara ute. T.ex om en ödla blundar tror många att den njuter, som t.ex katter. Men reptiler gör det för att skydda ögonen (dvs. vettskrämd). Och om den krafsar på glaset är det något som är fel i terrariet.
Ofta förstår inte ödlan heller om att det är dåligt klimat (även om den såklart förstår om den är skrämd utan menar om det är kallt, dåligt underlag, för lite fukt etc). Likadant med värmestenar, de vill gärna ligga där men fattar inte att det är för varmt och många reptiler skadar sig på dom.

Detta är bara en bråkdel av alla argument emot hantering.

Hoppas det hjälpte. 

Oj såg nu att Linsen hann före, jaja postar ändå.

79
11
Linblo939:
Ok, tack ville bara veta eftersom det är såna delade meningar om hantering
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild