En groda kanske?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Xara:
Jag har ett vivarium sedan många år, där syftet har varit växtodling. Skåpet har god ventilation med datorfläktar, regn/mist-system dygnet runt och lysrör på timer. Inrett i ett 375 liters akvarium. Nu föreslog en god vän på besök att jag exempelvis kunde ha tropiska grodor här, om jag ordnade med en ordentlig vattendel. Men jag har ingen erfarenhet av grodor, så jag har läst på här i forumet och tycker faktiskt att det verkar vara en möjlighet? Tar gärna emot synpunkter på om detta projekt är en intressant idé eller inte! Förstår att jag måste skapa en ordentlig vattendel samt rymningssäkra skåpet, men sedan förstår jag inte så mycket mer.



5099
3873
Tropfrog:
Din burk är varje dendrobatists dröm! Jag blir lite avundsjuk själv. En dendrobatist sysslar med pilgiftsgrodor.  Du behöver ingen vattendel till de flesta arter inom släktet. Bra nybörjararter är dendrobates tinctorius, auratus och leucomelas. Alla tre skulle funka utmärkt i din burk.

Om du är som alla andra så väljer du dendrobates tinctorius azureus. Inget fel i det. Snygga, lättskötta djur som är aktiva och framme största delen av tiden, ett utmärkt val i såna fall.

Det som tillkommer i ditt underhåll är odling av vinglösa bananflugor. Det kan vara lite knepigt i början, men när man lärt sig så tar det mindre än en kvart i veckan.

Vi är några här på td som pysslar med pilgiftsgrodor. Men där du hittar absolut mest kunskap är på pilgift.se.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Ett nät som täcker ovandelen av akvariet bör räcka som skydd. Köp insektsnät i kolfiber på t.ex Bauhaus och bygg en träram som passar i spåren för terrarieglasen. Problemet med nät är att det är svårt att hålla luftfuktigheten hög, om du använder täckglasen idag så använd nät i de hörn som är kapade på täckglasen. 

Vattendel behövs inte men vattenskål med friskt vatten behövs. Mät luftfuktigheten i vivariumet, den bör vara hög. Värmen bör ligga runt 22-26 grader, du behöver inget UV ljus till grodorna.

Tillsätt lite spagnummossa och gör även lite "hålor" som grodorna kan gömma sig i. 

Renhållning sköter du med hoppstjärtar och gråsuggor.


5099
3873
Tropfrog:
Pilgiftsgrodor som alla andra grodor dricker inte vatten. De absorberar det genom huden. Ett terrarium med så mycket växter och dushsystem har sannolikt tillräckligt med luftfuktighet för att lösa det. Om det vid tillfälle blir för torrt så kryper grodorna bara in bland växterna eller under en sten/rot/pinne där de får tillräckligt.

Däremot så behövs små vattensamlingar där de kan lägga ägg och flytta yngel till. Har man bromelior så finns det, men svårt att plocka ut dem om man vill föda upp dem. Halva kokosskal över en petriskål med vatten är lätt att gömma och poppis ställe att leka. Gamla svarta filmburkar fästa lite här och var i terrariet blir bra ställen för dem att flytta ynglen till när de kläckts.

Men om man köper juveniler så tar det 10-20 månader innan de leker, så ingen brådska alls med vattensamlingar.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild