Indisk oxgroda.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

88
10
1603:

Hej! 

Jag har letat en hel del fakta om Hoplobatrachus tigerinus, och med det menar jag framför allt skötselråd, men det är dåligt med det.

Har där emot hittat endel om den afrikanska oxgrodan. 

Min fråga är, skiljer det sig någonting i terrängväg, föda, vattennivå osv?
Vill gärna ha så mycket fakta jag kan om just denna art.

Tack på förhand, Mvh // Sanna :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Jag har varken haft afrikansk oxgroda eller indisk oxgroda.

Har dock googlat lite, och vad jag kan se är den indiska betydligt mer akvatisk än den afrikanska.

Även om namnen "oxgroda" är med i bägge arterna, tror jag de skiljer sig en hel del ifrån varandra, både miljötyp, utseende och beteende.

Det känns som den indiska (Hoplobatrachus tigerinus) liknar vår svenska Rana temporaria mer än Pyxicephalus adspersus.


Föda skiljer sig inte jättemycket åt. De blir ungefär lika stora. Hoplobatrachus tigerinus äter mestadels insekter, men den kan även matas med möss (inte ofta).


88
10
1603:

Ja jag kan väl iofs tänka mig att den är det ja.

Ungeför hur ofta sker matningen över huvud taget?
Jag menar, jag som är van vid ormar har ju inte helt den rutinen än.

Och när du säger möss, är det pinkies som gäller då? :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Om du är van vid orm, så kommer det nog vara en liten omställning. Grodor behöver mat betydligt oftare än ormar. Varannan, var tredje dag är nog inte ovanligt. Mina klockgrodor matar jag utanför terrariumet ungefär en gång i veckan. Men sedan lämnar jag en skål med mask de kan ta utav inne i terrariumet.

Hoplobatrachus tigerinus blir som störst 17cm, så fullvuxna möss är nog inte att rekommendera. Grodor kan inte ta lika stora byten som ormar. Och Den indiska oxgroda har inte så stor mun om man jämför med t.ex. horngrodor eller den afrikanska oxgrodan.

Pinkisar är väl det som gäller om du vill ge den gnagare. Men basfödan borde bestå utav insekter, t.ex. kackerlackor, stora syrsor m.m.


88
10
1603:

Okej! 

Bör jag ha matningen separat, så som du gör med dina klockgrodor? :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Det beror ofta på vad man har för underlag. Man vill inte att grodan ska få i sig utav substratet. Eller låta foderdjuren springa omkring i terrariumet utan att grodan äter upp dom.

Men den stora anledningen till att jag tar ut mina är för att kolla till dem och se så att de äter ordentligt.

Är det en såpass stor groda så kan du ju annars lätt mata den med kackerlackor med hjälp utav en foderpincett när den sitter i terrariumet.


88
10
1603:

Jaha, ja då skall jag tänka på det :)


52
2
Pakwa:

Intressant att du tar ut dina Klockgrodor vid matning, Anders. Jag har aldrig gjort det utan använder mig av skålar där jag lägger fodret.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild