Clemmys guttata

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

173
261
ricard:

En tråd för och om Clemmys guttata

 

Jag har inte lagt upp så mkt på denna sida då jag hängt mkt på reptisite men då Peter valt att lägga ner, flyttar jag denna tråd, som jag tycker är kul och informativ hit. Mycket nöje!


I denna tråd diskuterar och informerar vi om en utomordentligt lämplig sköldpaddsart för terrariehobbyn. Självklart gäller för dessa djur att man har en god dokumentation på de djur man köper, så de inte är vildfångade. Arten är nämligen rödlistad i sitt hemland (Florida, USA). Se alltså till att ha uppfödarbevis på varje individ du köper!

Det som är mest fördelaktigt med det lilla formatet är detta:
L80 reglerar våra terrarier och i det avseendet är denna art en dröm. L80 säger nämligen att för vattensköldpaddor gäller att djur på upp till 10cm* måste ha 0,16m[sup]2[/sup]. Använder man ExoTerra-burkarna kan man använda deras sköldpaddsterrarium med måtten 65x35 - alltså 0,23m[sup]2[/sup].

Argument för denna art
Storleken: Arten passar som terrariedjur då den är liten. Mycket liten. De blir max 12cm och om du tar fram en linjal så ser du att 12cm. En jämförelse är iPhone4 som är 11,5cm. Detta är alltså maxlängd. Många blir aldrig så här "stora" och det tar tid.
När äggen läggs är de 31x18mm!

Utseendet: är fin (svart med gula prickar)
Nykläckta (följ länk)
img.photobucket.com/albums/v41/clemmysman/BABY%20SPOTS/Newbabies3.jpg

 

Vuxen hane: (följ länk)
img.photobucket.com/albums/v41/clemmysman/08%20SPOTS/sSUPERSPOTC.jpg

Vuxen hona:
img.photobucket.com/albums/v41/clemmysman/08%20SPOTS/sSUPERSPOT.jpg


Lite film också

Ungar:
(rekommenderar inte denna hantering, men man får i alla fall en närbild på hur ungarna ser ut - men som sagt, ta det lugnt. Inte konstigt att den här är "blyg"!)

Bildspel på parning etc:

Parning, äggläggning och kläckning:

Parning i det vilda!

Jag har själv ingen egen erfarenhet av denna art men tänker införskaffa en grupp. Någon av er som har erfarenheter och vill dela med sig?

 

 


* det är rimligt att anta att djuret uppnår 90-95% av maxlängden (12cm), men annars får man givetvis korrigera utrymmet!


Medlem i SmHF
33
29
Daniel_Claesson:

Hej,

Jag har dessa små gynnare hemma och kan varm rekommendera dem. Det är fullt ös hela tiden. Det man ska tänka på är att inte ha för djupt vatten. Paddan ska kunna nå botten och få huvudet över ytan för att andas.

De är dåliga simmare speciellt som små. I övrigt är en bra värme/UV-lampa att rekommendera (ta lärdom av de som håller landsköldpaddor.)

Mvh
Daniel


412
419
Hadara:

Går det att få tag i dessa i svergie?


173
261
ricard:

OM de finns i Sverige? Ja, Daniel har och några till. Om det finns svenskfödda ungar? Nja det gör det men de är inte så lätta att få tag på och de som får ungar vill gärna att de kommer till folk som kan arten. Men men. Läs på och visa att du är seriös och sätt ut en annons så får du kanske napp. Annars finns de i Hamm för under €80. Det sena svaret kommer sig av att man inte kan bevaka trådar. Man har ingen aning om att ngn skrivit om man inte är inne och tittar.


366
155
Linus:

Tryck på "övervaka tråd" så blir den övervakad ;)


173
261
ricard:

Men har ingen aning om någon varit inne och skrivit om man inte är inne och tittar. Det gäller övervakning också. Man måste in på sidan. Jag skulle gärna vilja ha ett e-brev när någon svarar i en tråd man intresserat sig för. Det skulle denna sida tjäna mkt på. Tror det är på g och har pratat med Anders om det. Men men. Tack för tipset och åter till C. guttata! :D


488
202
David:

Det verkar intressant, har funderat lite på sköldpaddor och lider samtigt av platsbrist så detta skulle kunna vara intressant.

Nån som har lust att skriva ett kortfattat skötselråd? Eller länka till något?


264
125
Bildpunkt:

Jag undrade förut lite för mig själv om det fanns några sköldpaddor som alltid var små. Nu har jag lärt mig att det finns det, vad kul :)

Kul tråd, ska se på filmerna du länkat sen :)


356
177
krypet:

Jag tittade på dessa sötnosar i Hamm i höstas och tänkte att ska jag någon gång ha vattensköldpaddor så är det dessa som gäller. Jag gillar utseendet och håller helt med Ricard om att det är perfekt med en art som håller detta trevliga lilla format.


593
551
Redfoot:

Richard! har du inte fått tummarna loss än???? ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild