Grön anolis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

42
22
Kimiko:
Har bokat 2 st. grön anolis (Anolis carolinensis) Har läst lite på nätet om dem, men mycket är på engelska och jag hittar inte skötselråd för just grön anolis här på terrariedjur.

Är det jag som är totalt blind, eller finns det inte ?

Anolisen är ju också betydligt mindre än Skäggagamen, så jag är osäker på om Anolisen klarar av att ta samma insekter som skäggoisen ( matar med Bruna fältsyrsor just nu, men skall även börja utfodra med Dubia, om det faller kinkiga damen i smaken).

Det känns som, åtminstone Dubian, kan vara lite väl stor för Anolisen att tugga i sig. Syrsorna är ju lite mindre, men fortfarande känns det lite som de är för stora.

Har ni några goda råd och tips på maten ?

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Kimiko skrev:
Har bokat 2 st. grön anolis (Anolis carolinensis) Har läst lite på nätet om dem, men mycket är på engelska och jag hittar inte skötselråd för just grön anolis här på terrariedjur.

Är det jag som är totalt blind, eller finns det inte ?

Anolisen är ju också betydligt mindre än Skäggagamen, så jag är osäker på om Anolisen klarar av att ta samma insekter som skäggoisen ( matar med Bruna fältsyrsor just nu, men skall även börja utfodra med Dubia, om det faller kinkiga damen i smaken).

Det känns som, åtminstone Dubian, kan vara lite väl stor för Anolisen att tugga i sig. Syrsorna är ju lite mindre, men fortfarande känns det lite som de är för stora.

Har ni några goda råd och tips på maten ?

Du kan ju mata med dubianymfer, och mindre syrsor (typ medium). Brukar finnas en regel att mata med byten som är max lika stora som avståndet mellan ödlans ögon.

tänk på att terrariedstorleken är den största skillnade mellan svenska och engelska skötselråd då man i USA till exempel ofta reptiler i för små terrarium och även svenska L80 är för litet för många arter. Dessa blir rätt stora och är en av de ödlor som utnyttjar ytan mest, så jag hade haft 60*45*90 iaf, gärna mer till 2 (90*45*90)
skötseln liknar brun anolis som det finns skötselråd på här på sidan. Tänk på när du inreder att all plats ödlan inte kan nå är meningslös dvs öppen volym är inte jättebra.

42
22
Kimiko:
Jag har eventuellt et terrarium på 90x50x60 som jag kan köpa billigt, då butiken skall lägga ner reptilsidan. Men jag vill gärna veta så mycket som möjligt om storlek på tertrarium, skötsel av ödlorna, inredning etc, innan  jag får hem dem.

jag tror man kan beställa mindre syrsor genom min zoobutik, det kanske är något som anolisen kan äta, eller dubianymfer om jag får några småttingar på dem.Kommer bara att köpa ett fåtal dubia till en början, då jag inte vet om de faller damen (skäggagam) i smaken. De gjorde inte det när hopn var mindre nämligen ;)

Jo jag vet att vissa forum och infosidor, speciellt i övriga europa och USA kan vara väldigt snål när det kommer till storleken på terrarium eller akvarium.

42
22
Kimiko:
Har läst skötselråden både för brun anolis och Anolis roquet. Ser i bådda artbeskrivningarna att de inte äter växter, och såg även att de dricker ur växterna i terrariet.


Tänkte isf att, eftersom de inte äter växterna, så skulle man kunna ha vilka växter som helst, och gärna specifika med skålformade blad.


Låter det vettigt eller låter det helt fel ?

157
375
curtus:
Nu måste jag flika in lite här då jag ser att det frågas om Anolisen kan äta samma storlek på syrsorna som en skäggagam.
Det nämns även att gröna anolisar "blir rätt stora".

Och för att enkelt klargöra:
Nej, Anolisen kan inte äta samma storlek på födan som din skäggagam. Anolisen är inte en stor ödla utan en väldigt liten ödla.
En vuxen skäggagam väger runt 250-500g medan en vuxen grön anolis väger 2-6 gram ungefär.
Det ger lite perspektiv. 

Du kan absolut ha i princip vilka växter som helst, skålformade blad eller inte spelar inget roll. De dricker dropparna som bildas på bladen när du duschar terrariet.

Mvh Patric

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Kimiko skrev:
Har läst skötselråden både för brun anolis och Anolis roquet. Ser i bådda artbeskrivningarna att de inte äter växter, och såg även att de dricker ur växterna i terrariet.


Tänkte isf att, eftersom de inte äter växterna, så skulle man kunna ha vilka växter som helst, och gärna specifika med skålformade blad.


Låter det vettigt eller låter det helt fel ?

Monstrera, flamingoblomma, gullranka, amazonsköld (skelettsköld) mfl.

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
curtus skrev:
Nu måste jag flika in lite här då jag ser att det frågas om Anolisen kan äta samma storlek på syrsorna som en skäggagam.
Det nämns även att gröna anolisar "blir rätt stora".

Och för att enkelt klargöra:
Nej, Anolisen kan inte äta samma storlek på födan som din skäggagam. Anolisen är inte en stor ödla utan en väldigt liten ödla.
En vuxen skäggagam väger runt 250-500g medan en vuxen grön anolis väger 2-6 gram ungefär.
Det ger lite perspektiv. 

Du kan absolut ha i princip vilka växter som helst, skålformade blad eller inte spelar inget roll. De dricker dropparna som bildas på bladen när du duschar terrariet.

Mvh Patric

Uttryckte mig klumpigt med stora, menade mer att jag alltid tänkt anolisar som små men de blir hyfsat stora om man jämför med små geckos och om jag inte tar fel många andra anolisar (ej som typ riddaranolis) men att jag, som är van vid små geckos, säger rätt stora till en som har skäggis låter ju lite knäppt.

my bad

278
47
Boboo:

grön anolis,

påträffas från virginia til texas i söder.
klarar torra miljöer men trivs bäst fuktigt, dag aktiv ödla som påträffas i träd buskar samt byggnader.

längd 22cm.
äter alla slags insekter spindlar tycker även om honung.
25-30 grader , natte tid 20 grader.

terrariet ska ha mkt grenar, sätta igång parning öka luft fuktighet samt värme 2-4 grader honan lägger ägg efter 2 veckor på marken i fuktig torv...
äggläggning sker under sommar halvåret, göras flera gånger...

kort å gott hoppas ngt hjälper,
b

18
10
emanu88:
Bruna fältsyrsor. Kan det vara hussyrsor som du har? Finns bruna fältsyrsor också Jamikanska fältsyrsor men vad jag vet är hussyrsorna vanligare.
Vet du vilken storlek de är på anolisarna som du får?
De är ju det som är avgörande vilken storlek du ska ha på maten... Är de bara ungar så får du mata med väldigt småa syrsor.
Är de fullvuxna så borde medel funka bra (beroende på vilken sorts syrsa du har).
Köper du anolisarna på en djuraffär så är de inte så ovanligt att de kommer från imazo. Jag har haft otur med ödlor som kommit från imazo, ibland har de varit varit rejält mager och dött inom en vecka...
Kolla verkligen att de verkar vara pigga och friska inann du hämtar dem!
Jag köper alltid numera reptiler från privata uppfödare och inte från stora grossister.

42
22
Kimiko:
Tusen tack för all info jag har fått :)


curtus skrev:
Nu måste jag flika in lite här då jag ser att det frågas om Anolisen kan äta samma storlek på syrsorna som en skäggagam.
Det nämns även att gröna anolisar "blir rätt stora".

Och för att enkelt klargöra:
Nej, Anolisen kan inte äta samma storlek på födan som din skäggagam. Anolisen är inte en stor ödla utan en väldigt liten ödla.
En vuxen skäggagam väger runt 250-500g medan en vuxen grön anolis väger 2-6 gram ungefär.
Det ger lite perspektiv. 

Du kan absolut ha i princip vilka växter som helst, skålformade blad eller inte spelar inget roll. De dricker dropparna som bildas på bladen när du duschar terrariet.

Mvh Patric


Ja, jag blev lite fundersam över att det skulle vara en"stor" ödla. Min Skäggagam är juvenil/ungdjur (7 månader), och hon är minst dubbelt så stor som Anolisen jag har bokat är ;)

Boboo : Enkelt och snabbt förklarat grunderna, mycket tacksamt :)


emanu88 skrev:
Bruna fältsyrsor. Kan det vara hussyrsor som du har? Finns bruna fältsyrsor också Jamikanska fältsyrsor men vad jag vet är hussyrsorna vanligare.
Vet du vilken storlek de är på anolisarna som du får?
De är ju det som är avgörande vilken storlek du ska ha på maten... Är de bara ungar så får du mata med väldigt småa syrsor.
Är de fullvuxna så borde medel funka bra (beroende på vilken sorts syrsa du har).
Köper du anolisarna på en djuraffär så är de inte så ovanligt att de kommer från imazo. Jag har haft otur med ödlor som kommit från imazo, ibland har de varit varit rejält mager och dött inom en vecka...
Kolla verkligen att de verkar vara pigga och friska inann du hämtar dem!
Jag köper alltid numera reptiler från privata uppfödare och inte från stora grossister.


De är köpta som Bruna fältsyrsor i butik. Hyfsat stora, ungefär som en red runner i storlek.


Storleken på de jag har bokat, en gissning är att de ligger på kring 20-25 cm med svansen.
Han tog ut dem idag när jag var dit, och det verkade vara full fart på dem. Han gav dem även mjäölmask att äta, och de åt med god aptit, så jag tror inte det skall vara någon fara.
är det något särskillt utöver detta jag skall titta efter innan jag tar hem dem ?

(Bilden nedan är tagen i butiken)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild