Vattenagam belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
1
Groth80:
hej! 
Vad/vilka lampor bör jag ha till en vattenagam? Finns ju mängder olika... 
terrariet är 130 långt 60 djupt 110 högt nät på mitten av taket. 
Den ska bo där första åren inna jag bygget ett stort. 

278
47
Boboo:
om jag förstått det rätt med ljus - skulle jag säga,

UVB har våglängder som är kortare än UVA-strålningens och är därmed mer energirik. UV b drar igång/startar produktionen av D-vitamin.
vilket är jätte viktigt för reptiler.

är ingen expert men vit ljus till växter samt uv a och uv b.
reptilernas ögon uppfattar ljuset annorlunda än vi människor. hoppas detta hjälper lite allafall:)?!

har du en stor vattendel till dem?

2
1
Groth80:
Tackar
Har en vattendel på ca 60*40*40 just nu

5061
3824
Tropfrog:
Boboo skrev:


är ingen expert men vit ljus till växter samt uv a och uv b.



Egentligen så finns det inget vitt ljus. Det är en massa olika färger som blandas och som våra ögon uppfattar som vitt.

Jag skulle anta att även djuren uppskattar att ha annat ljus än bara Uv ljus. Så nog är det du kallar för vitt ljus mer än för växterna.

Mvh
Magnus 

278
47
Boboo:
Tropfrog skrev:


Egentligen så finns det inget vitt ljus. Det är en massa olika färger som blandas och som våra ögon uppfattar som vitt.

Jag skulle anta att även djuren uppskattar att ha annat ljus än bara Uv ljus. Så nog är det du kallar för vitt ljus mer än för växterna.

Mvh
Magnus 



Människor som köper ljus till växter brukar kalla det vit ljus.
du har rätt det är flera färger som blandas, därför jag skrev tidigare, ``reptilernas ögon uppfattar ljuset annorlunda än vi människor. hoppas detta hjälper lite allafall:)?!``

278
47
Boboo:
detta vet du säkert redan om ha 1 - 2sol platser, ena platsen kan vara lite varmare, den andra ännu lite varmare.

uv ljus ( uv a och uv b) använd rör eftersom det är ett långt terrarie du har.
vit ljus till växter.
2 sol platser (ena på ca 30 grader det andra ca 33 grader till 37 grader) testa dig fram med spottar 50watt upp till 125 watt.
(finns bra laser mättare som jag själv använt för att skapa olika värme i terrariet.

ca 26-28 grader genomsnitt i terrariet ganska fuktigt.


hade byggt upp feta grenar över vattendel - i naturen precis som legunanen flyr vattenagam in i vattnet om de blir rädda, försöka återskappa lite av det:)

skicka gärna bilder kul att se :))

ps: coolt ha lite söt vatten fisk i vattendel - blir vackert och levande.

5061
3824
Tropfrog:
Boboo skrev:



Människor som köper ljus till växter brukar kalla det vit ljus.
du har rätt det är flera färger som blandas, därför jag skrev tidigare, ``reptilernas ögon uppfattar ljuset annorlunda än vi människor. hoppas detta hjälper lite allafall:)?!``


Jo, jag har också hört det där om att reptiler ser ljus på ett annat sätt. Har inte sett några andra referenser än att de utöver som vi ser ljuset också ser uv ljus.

Men poängen med mitt inlägg var att "vitt ljus" inte bara är för växterna utan också för djuren. Det är ju fler än TS som läser tråden. Tråkigt om någon nybörjare får för sig att ge sina ödlor rent uv ljus för att de ändå inte skall ha några växter.

Mvh
Magnus 

278
47
Boboo:
Tropfrog skrev:


Jo, jag har också hört det där om att reptiler ser ljus på ett annat sätt. Har inte sett några andra referenser än att de utöver som vi ser ljuset också ser uv ljus.

Men poängen med mitt inlägg var att "vitt ljus" inte bara är för växterna utan också för djuren. Det är ju fler än TS som läser tråden. Tråkigt om någon nybörjare får för sig att ge sina ödlor rent uv ljus för att de ändå inte skall ha några växter.

Mvh
Magnus 



Tror de som läser hela tråden förstår även att en rund glödlampa gör gott för djuren och växter samt allt levande..
finns mikro klimat och makro klimat likaså med ljuset som når en viss yta (lumen)

i tropikernas torra bälten ligger en ljusstyrka på 140 000lux, för att uppnå det krävs ca 16 st 300watt uv lampor per kvadrat meter.
detta på ett avstånd på ca 50 cm.det finnas olika behov hos djuren, precis som solskenet verkar vit för oss människor så är det egentligen olika färg våglängder av olika färger. detta är elektromagnetiska vågor som solen avger.

för att uppnå 10 000 lux i en regnskogs terrarie  på ca 100 x 100 x 50 krävs ca 60 w glödlampa ca 7st.

alltså växt ljus uv ljus och spot = allt i våra ögon uppfattas mer eller mindre vit.

bättre förklaring hoppas jag:)
mvh

5061
3824
Tropfrog:
Nu lämnar vi trådens ämne. Men det är ju intressant att diskutera!

Hur klarar man värmen i ett regnskogsterrarium med 420w glödlampor? Känns som en orelevant jämförelse. De är inte särskilt bra för växterna och många som är duktiga på reptiler menar på att de inte är särskilt bra för djuren heller.

I en regnskog är ljuset långt ifrån vitt som solljus. Det är filtrerat genom massor av lövverk och innehåller en mycket stor del grönt. Att man inte efterliknar det i terrarium beror på att det är ett ineffektivt ljus för växter. Använder man "vitt ljus" så kommer man undan med så mycket mindre både w och lumen.

Men referenser är bra så jag kompletterar:

Jag har 25000 lux där de övre växterna växer ca 10 cm under 25w led. 50 cm längre ner på botten är det mellan 500 och 2000 lux. Mätaren har en specificerad säkerhet på +-5%.

Dusks par 38 lampa på 18w ger 160000 lux direkt under lampan och 2000 lux en meter ner i ett välplanterat terrarium. Mätt med arbetsmiljöverkets app, säkerhet okänd.


För att kunna läsa en bok behövs för normalseende 500 lux och en solig dag i Sverige är ca 30000 lux.

Mvh
Magnus 



144
82
javan:
Tropfrog skrev:


Jo, jag har också hört det där om att reptiler ser ljus på ett annat sätt. Har inte sett några andra referenser än att de utöver som vi ser ljuset också ser uv ljus.

Men poängen med mitt inlägg var att "vitt ljus" inte bara är för växterna utan också för djuren. Det är ju fler än TS som läser tråden. Tråkigt om någon nybörjare får för sig att ge sina ödlor rent uv ljus för att de ändå inte skall ha några växter.

Mvh
Magnus 

Att någon läsare hittar en ljuskälla dom bara avger UV och inte något synligt ljus är väl relativt orimlig eller?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild