Eldbuksjuveniler, hjälp sökes!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
5
Cilly:
Hej,
Jag har för närvarande runt 15 eldbuksjuveniler som precis krupit upp på land. Dessa har jag nyss flyttat till ett terrarium utan någon djupare vattennivån alls (grövre grus med mossa ovanpå, som hålls blött). 
Så länge de varit helt vattenlevande så här utfodringen inte varit något problem. Men nu vet jag inte vad jag ska göra. Har lagt in många Buffalo worms  men tror nästan att dessa är för stora. Vet inte hur de ska klara av bananflugor då de är så snabba och frysmaten vet jag inte hur det ska gå till då de ska vara på land.
Är de sant att de lätt drunknar när de krupit upp på land vid en 3 mån ålder? Har läst att de kommer vara landlevande i ca två år framöver.  Detta är första gången som jag fått smått på eldbukssalamandrarna och honan fortsätter att lägga ägg som blir larver. Jag flyttar några stycken varje dag nu, allt efter som de kryper upp på den lilla landsdel som finns i vårt stora 450 liters. 

Hoppas på svar då jag bävar för att de ska svälta ihjäl!

1226
464
leedragon:
Cilly skrev:
Hej,
Jag har för närvarande runt 15 eldbuksjuveniler som precis krupit upp på land. Dessa har jag nyss flyttat till ett terrarium utan någon djupare vattennivån alls (grövre grus med mossa ovanpå, som hålls blött). 
Så länge de varit helt vattenlevande så här utfodringen inte varit något problem. Men nu vet jag inte vad jag ska göra. Har lagt in många Buffalo worms  men tror nästan att dessa är för stora. Vet inte hur de ska klara av bananflugor då de är så snabba och frysmaten vet jag inte hur det ska gå till då de ska vara på land.
Är de sant att de lätt drunknar när de krupit upp på land vid en 3 mån ålder? Har läst att de kommer vara landlevande i ca två år framöver.  Detta är första gången som jag fått smått på eldbukssalamandrarna och honan fortsätter att lägga ägg som blir larver. Jag flyttar några stycken varje dag nu, allt efter som de kryper upp på den lilla landsdel som finns i vårt stora 450 liters. 

Hoppas på svar då jag bävar för att de ska svälta ihjäl!


mata de med smådaggmaskar?

6
5
Cilly:
leedragon skrev:


mata de med smådaggmaskar?

Hur små är de? Jag tänker att Buffalo worms är för stor. Kan man köpa så små daggmaskar? 

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Köp hoppstjärtar. Det är smått foder. 

Var inte rädd för att testa bananflugor heller. Den minsta sorten. Salamandrarna fixar det. 

Båda dessa finns i många djuraffärer (vart bor du?) eller så kan man nog skicka efter på internet. Nån annan här kan säkert rekommendera en butik. 

Kul med uppfödning på en fin art.

Mvh

5061
3824
Tropfrog:
Cilly skrev:

Hur små är de? Jag tänker att Buffalo worms är för stor. Kan man köpa så små daggmaskar? 


Daggmaskar kan du dela i hur små bitar du vill.

Mvh
Magnus 

6
5
Cilly:
Sant! Det gör jag ju i stora akvariet till några av de vuxna salamandrarna

6
5
Cilly:
Fredriko skrev:
Köp hoppstjärtar. Det är smått foder. 

Var inte rädd för att testa bananflugor heller. Den minsta sorten. Salamandrarna fixar det. 

Båda dessa finns i många djuraffärer (vart bor du?) eller så kan man nog skicka efter på internet. Nån annan här kan säkert rekommendera en butik. 

Kul med uppfödning på en fin art.

Mvh


Jag bor i Sörberge/Timrå, får beställa bananflugor. Lockade in fruktflugor i akvariet då jag har haft smått på orientaliska klockgrodor oxå. De var de enda smått som de kunde äta eller tom deras larver som inte flög iväg. Beställde hem hoppstjärtar då men de var ju så små och snabba. Var mest i jorden. Men jag har beställt för att pröva.

Tack, Det var oväntat med smått på eldbukssalamandrarna, med de kom i lek när jag räddade tre andra som ingen ville ha.

Klockgrodorna förökar sig som ogräs :-) och jag får skänka bort till skoaffären. Roligt med massa smått iaf. De trivs bra i vårt stora habitat på 450l . Eldbukssalamandrarna trivs bra på djupt vatten 

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
Och ja, de kan drunkna.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild