Info om grodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5099
3875
Tropfrog:
Stefanj86 skrev:



Krabborna blir tre cm så de stör nog ingen direkt men det är  Krabba Mandarin. Men Magnus om du ska vara grinig och sur svara inte jag vill ha vettig info inte en massa sura personer de kan sitta hemma och vara sura troll 



Vettig information är tvådelad. Såväl givandet av sådan som tagande. Jag ber om ursäkt om mitt inlägg upplevts stötande.

Tillbaka till ämnet. Det du letar efter är:

En groda som kommer från samma plats som krabban för att undvika patogener som inte förekommer i dess naturliga miljö.

En groda som har liknande krav på microklimat.

En groda som inte konkurrerar om levnadsrum, i detta fall troligtvis trädlevande.

En groda som är aktiv då krabban sover. I detta fall troligtvis en dagaktiv art.

En groda som inte är så liten att den kan tas för byte av krabban, inte heller så stor att den riskerar att se krabban som byte.

En groda som inte direkt konkurrerar med krabban om samma mat.

Så det är bara att börja läsa på. Börja med krabbans ursprung och undersök miljön och andra djur som kommer därifrån.

När du väl hittat något som du tror kan funka så är det dags att sätta upp två terrarium, en till varje art. Skaffa gott om erfarenhet av båda djuren (detta tjänar också som karantänstid). När du sedan lärt dig hur bägge djuren funkar och om du fortfarande tror på att sätta ihop dem så är det dags. Du bör ha bägge terrariumen kvar även efter du satt ihop dem. Det tomma tjänar som escape plan ifall det skiter sig av någon anledning.


Mvh
Magnus

7
2
Stefanj86:
Mirpa skrev:
www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians

Börja att kolla igenom dessa.


Tack älskar en hjälpande hand vilka grodor som finns manefika djur ska ta mig igenom dessa bara.. som sagt en början är alltid en början läsa lära fixa

142
241
Greven78:
Tjenare. Pröva dig fram. Jag hade ekonomiskt satsat på klockgrodor. Men roligare hade det varit med någon trädgroda. Svinn med djur ihop med krabbor får man räkna med. Många krabbor är helvetesmaskiner. Lycka till.

5099
3875
Tropfrog:
Jag tycker inte att det låter som en god idé att stoppa in en groda som upptar exakt samma habitat som krabban.

Enligt min filosofi så spelar priset på djuren ingen roll. De skall ha goda förutsättningar oavsett pris.

Mvh
Magnus 

7
2
Stefanj86:
Greven78 skrev:
Tjenare. Pröva dig fram. Jag hade ekonomiskt satsat på klockgrodor. Men roligare hade det varit med någon trädgroda. Svinn med djur ihop med krabbor får man räkna med. Många krabbor är helvetesmaskiner. Lycka till.



Ja jag antar det min tänkte är ju att utnyttja terrariet till max där av två sorter men ju mer jag läser desto mer inser jag att det kan vara svårt att få det som jag vill

18
21
Anmo:
Stefanj86 skrev:





Okej men jag anser att jag måste ju ha reda på vad som finns är det enkelt o få tag på vad de behöver allt går ju skaffa som behövs till jag har haft akvarium och odlat mat förut så det ser jag inte som ett problem men jag måste ju få namn på arter allt annat går ju lösa vad de behöver om de ska ha mycket pålande vatten eller ej om de behöver ha fuktigt eller varmt mm jag kan ju inte skapa de  bästa för grodorna om jag inte vet något 



Finns över 4000 arter i världen och det är omöjligt att hjälpa dig med nåt om du inte har en aning själv vad du vill ha.
Pilgift? Isåfall begränsar det ju de olika arterna lite.... du bör ta reda på mer vad du faktiskt gillar och sen kan man hitta massor av info på nätet eller fråga här igen. 
Om du nu ska ha dem ihop med krabborna så vet du ju vad krabborna ska ha för klimat. Bara att utgå från det i ditt sökande, men som sagt, folk har svårt att hjälpa till med väldigt diffus information. 

5099
3875
Tropfrog:
Här är en intressant tråd om pilgiftsgrodor tillsammans med Geosesarma:

www.dendroboard.com/forum/beginner-discussion/78208-tincs-vamps-same-55g-paludarium.html/topics/78208?page=10

Där finns också ett exempel på en art som eventuellt skulle kunna samexistera med krabban. Alla håller dock inte med, så är det alltid. Mycket beror på utrymmet och hur man bygger inredning. Om det faktiskt funkar eller inte har jag ingen referens på.

Mvh
Magnus 

142
241
Greven78:
Ja, jag får väl fortsätta lite till här.
Det finns många delade åsikter om ditten och datten. Men jag fortsätter på mitt spår om din tråd.
Krabbor och grodor. Jag har haft många av båda då jag jobbar i en zoobutik. Personligen hade jag inte haft krabbor med andra djur då krabbor är allätare samt kan komma fram i stort sett överallt. Alltså komma åt grodor, antingen om de är dag eller nattaktiva.
Sen äter krabbor upp just den växten som man helst vill skall bli stor och fin.
Något annat som jag tycker är tråkigt med krabbor, är att de gärna inte vill synas. Man får alltså köpa flera om man skall ha en chans att få se någon av dem. Och då är det främst de små man skall välja. De är, för att vara krabbor, snällast. 
Så med andra ord så rekommenderar jag att du kör krabbor för sig i ett akvarium och grodor för sig. Beroende på art, akvarium eller terrarium. 

Och nu nåt annat. Jag tycker sunt förnuft avgör vilka djur man kan ha tillsammans. Jag har läst flera tyska artiklar rörande terrarium samt vivarium etc. med mixade djur i.
Jag kör kameleont samt daggecko tillsammans. Kul, nice och fungerar utmärkt.
Även Japalura splendida håller jag ihop med kameleont. Fungerar utmärkt.
Pilgiftgrodor samt daggeckos har jag också kört med utmärkt resultat. Fick ungar på samtliga arter.
Vandrande pinnar, tusenfotingar samt skalbaggar har jag hållit ihop i ett terrarium. 
I trädgården har jag eldsalamandrar ihop med grodor. Kul.
Jag har sett något som jag inte tyckte var snyggt men majsorm och kungspyton hölls ihop. Gick jättebra tydligen.
Nätpyton XXL hölls ihop med rutpyton XXL. Också utan bekymmer. 
Och jag vet flera tropikhus som har olika djur i samma miljö. Så varför taggarna ut för dem som vill göra något som faktiskt kan fungera.
Som sagt, tänk logiskt, våga fråga, och var som en gås. Låt dumma kommentarer komma och låt dem rinna av. I alla fall om de är oförskämda. 

Mvh Greven.

5099
3875
Tropfrog:
Greven78 skrev:
Ja, jag får väl fortsätta lite till här.
Det finns många delade åsikter om ditten och datten. Men jag fortsätter på mitt spår om din tråd.
Krabbor och grodor. Jag har haft många av båda då jag jobbar i en zoobutik. Personligen hade jag inte haft krabbor med andra djur då krabbor är allätare samt kan komma fram i stort sett överallt. Alltså komma åt grodor, antingen om de är dag eller nattaktiva.
Sen äter krabbor upp just den växten som man helst vill skall bli stor och fin.
Något annat som jag tycker är tråkigt med krabbor, är att de gärna inte vill synas. Man får alltså köpa flera om man skall ha en chans att få se någon av dem. Och då är det främst de små man skall välja. De är, för att vara krabbor, snällast. 
Så med andra ord så rekommenderar jag att du kör krabbor för sig i ett akvarium och grodor för sig. Beroende på art, akvarium eller terrarium. 

Och nu nåt annat. Jag tycker sunt förnuft avgör vilka djur man kan ha tillsammans. Jag har läst flera tyska artiklar rörande terrarium samt vivarium etc. med mixade djur i.
Jag kör kameleont samt daggecko tillsammans. Kul, nice och fungerar utmärkt.
Även Japalura splendida håller jag ihop med kameleont. Fungerar utmärkt.
Pilgiftgrodor samt daggeckos har jag också kört med utmärkt resultat. Fick ungar på samtliga arter.
Vandrande pinnar, tusenfotingar samt skalbaggar har jag hållit ihop i ett terrarium. 
I trädgården har jag eldsalamandrar ihop med grodor. Kul.
Jag har sett något som jag inte tyckte var snyggt men majsorm och kungspyton hölls ihop. Gick jättebra tydligen.
Nätpyton XXL hölls ihop med rutpyton XXL. Också utan bekymmer. 
Och jag vet flera tropikhus som har olika djur i samma miljö. Så varför taggarna ut för dem som vill göra något som faktiskt kan fungera.
Som sagt, tänk logiskt, våga fråga, och var som en gås. Låt dumma kommentarer komma och låt dem rinna av. I alla fall om de är oförskämda. 

Mvh Greven.


Sunt förnuft är inget man föds med. Det är något man skaffar med livserfarenhet. Om man inte har haft terrariedjur innan så har man heller inte skaffat sig sunt förnuft rörande blanda arter. Det krävs erfarenhet av samtliga inblandade arter innan man kan hänvisa till sunt förnuft och sätta ihop dem.

Att blanda djur från olika kontinenter må vara sunt förnuft för dig, men knappast för en mikrobiolog. Det finns massor av exempel på patogener från en världsdel som hybridiserat i kontakt med djur ifrån en annan och skapat riktigt elaka sjukdoma. chytridmycosis är ett exempel på en sådan som nu drabbar grodor över hela världen och är en starkt bidragande orsak till att grodpoppulationer världen över minskar. Vi som människor har också spridit patogener världen över som är ofarliga för oss men varit riktigt elaka på urinvånare i Australien och Sydamerika.

Jag säger inte att det inte går att blanda djur från olika världsdelar. Bara att risken för att något allvarligt händer finns och det är en anledning för att inte schansa. 

Jag vill inte verka som en expert i fallet. Jag har bara zoorfs utbildning för zooaffärsanställda och jobbat i branschen i två år. Dessutom jobbat på en offentlig djurpark i ett år. Tycker nog inte att erfarenhet från zoobranschen kvalificerar mig att uttala mig bergsäkert i detta ämne. Lite förvånad att någon annan tycker det. Så jag väljer att lyssna på de som vet bättre, har mer erfarenhet och kan mer (dvs mer sunt förnuft). Läs gärna tråden jag länkat ovan. Ed som skriver har mycket lång erfarenhet på ett stort zoo i USA. Han är en auktoritet inom ämnet som är vettigt att lyssna på.

Och.....jo jag har terrarium med mer än en art i.

Det var mina dikten och datten. Om någon tar illa vid sig så ber jag om ursäkt. Men sanningen svider ibland, så är det.

Mvh
Magnus

142
241
Greven78:
Sorry Stefan om jag förstört din tråd.
Och Magnus. Det är kul att du är väldigt engagerad här på sidan och det är bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Men jag tycker att det är viktigt att inte vara för bestämd om sin egne åsikt om man inte är en 100-årig gubbe/gumma som återfötts som t.ex. just en groda. Många har nämligen olika erfarenheter och lärt sig olika saker genom åren. Jag har sysslat med denna branschen i mer än 30 år och ändå så blir jag spöad kunskapsmässigt flera gånger om. Men det som funkar för mig och gett mig bra erfarenheter behöver inte fungera för någon annan. Och jag har också gått Zoorf utbildningar och de är o mitt tycke inte något att hänga i granen. Bara ett något ok måste.
Och det här med att grodor dör för att de är i samma terrarium tror jag inte på. Jo vildfångade eller odlade från olika miljöer kan göra att många dör. Men det har inte med terrarium att göra. Denna svamp eller bakterie lär ju vara luftburen så den djurpark eller zoobutik som lyckas hålla samtliga djur, i ett rum åtskilda ventilationsmässigt, lyckas ju med det omöjliga. 
Och om en så som jag som älskar alla udda djur, har ett rum att ha dem i, så får jag ju sköta dem så gott det går. Och som sagt, vill man inte bara ha just de grodorna från just den odlaren då får man ju chansa på att krabbor från Indonesien fungerar med lövgrodor från Nordamerika.
Men jo, otur har man ibland och det får man vara med på.
Som sagt, vet inte vem du är men jag är mycket glad att du skriver här på forumet men jag hoppas du förstår vad jag menar utan att du tar anstöt.  
Mvh Greven.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild