Dvärgskäggagam, röd prick

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
2
Paulina:
Hej!
Sedan ca 1 år tillbaka har min dvärgskäggagam haft en röd prick ovanför benet. Trodde först det var ett sår eller blod som hade torkat och försökte tvätta bort det men det funkade inte. När jag kollar tillbaka på gamla bilder ser det även ut som att pricken har blivit större. Han beter sig inte konstigt och verkar inte vara sjuk så har inte tänkt på det så mycket innan. Är han sjuk på något sätt eller kan det bara vara en prick av rött pigment?
Första bilden är ungefär 1 år gammal och den andra är tagen nyligen

9
7
geckoleo:
Jag tror att det "bara" är en paradox spot. En prick med pigment i avvikande färg som kan dyka upp var som helst på djuret o i olika storlek. Helt ofarligt. 

504
396
Crippa:
Kan vara kvalster men förhoppningsvis inte. Försök ta en närmre bild på röda pricken!

3
2
Paulina:
Kameran ville inte fokusera helt så detta var den bästa bilden jag kunde få!

134
111
Potato:
Paulina skrev:
Kameran ville inte fokusera helt så detta var den bästa bilden jag kunde få!
[/qu[quote=Crippa]Kan vara kvalster men förhoppningsvis inte. Försök ta en närmre bild på röda pricken!



HAHA kvalster :p dom är ju svarta och vita och rör sig. ser ut som en helt normal leverfläck som vi människor kan få. 
min leopardgecko har också fått en leverfläck där han annars inte har prickar. :p

504
396
Crippa:
Potato skrev:



HAHA kvalster :p dom är ju svarta och vita och rör sig. ser ut som en helt normal leverfläck som vi människor kan få. 
min leopardgecko har också fått en leverfläck där han annars inte har prickar. :p


Nej det finns röd kvalster också :)

504
396
Crippa:
Paulina skrev:
Kameran ville inte fokusera helt så detta var den bästa bilden jag kunde få!

Ser inte ut som kvalster men testa att kolla med förstoringsglas så ser du bättre! Har sett reptiler med röd kvalster förut så det var det första jag kom att tänka på men är nog ingen fara för din del!

134
111
Potato:
Crippa skrev:


Nej det finns röd kvalster också :)


Då är det första gången jag fick veta det ^^ 

5092
3863
Tropfrog:
Enligt Wikipedia så finns det 65000 olika kända arter av kvalster. Att googla fram en bild på ett rött rött kvalster är inte särskilt svårt.

Men inte all kvalster går på ödlor. Långt ifrån. Den på bilden går på ett blad och är troligtvis ett spinnrovkvalster. De är mycket snabba och jagar andra kvalster. De kräver hög luftfuktighet för att överleva. Sannolikheten att en sån skulle sitta stilla på en ökenlevande ödla i ett terrarium utan växter är noll.

Observera att jag inte har en aning om det finns röda kvalster som sitter stilla på ödlor och växer till den storleken. Men jag finner det ändå vara mycket låg sannolikhet.

Mvh
Magnus 

504
396
Crippa:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild