Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

42
0
junior09:

hallo! :)

nu är det så att jag har läst lite om skäggagam och är väldigt intresserad men...jag vill veta vad folk som har eller har haft en skäggagam tycker om dom, både posetivt och neggativt :) det kanske kan få mig att bestämma :)
är tacksam för alla svar!!


340
91
Copa:

Har 1 skäggis för stunden och haft tidigare också..

Väldigt nyfikna och trevliga ödlor. Inte så svårskötta heller enligt mig.

Sitter och försöker klura ut nåt negativt men tror inte att det finns nåt, kommer iaf inte på nåt =)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Försöker komma på lite negativa saker med skäggagam. Bland annat så blir de rätt stora och kräver stort utrymme. De är mer krävande vad gäller ljus än många andra ödlor med.
Gäller att de får både UVA och UVB.

Sen behöver de både vegetabilisk och animalisk föda, och det kanske man kan se som en nackdel, men personligen tycker jag det kan vara rätt kul och bra att kunna ge både grönsaker och insekter då det är lättare att variera med grönsaker.

Annars är de riktigt härliga ödlor som kan bli väldigt hanterbara.


340
91
Copa:

anders..Tänkte också skriva det med att dom kräver stort och mkt uv men ser inte det som en nackdel =)

Samma sak med fodret


269
60
Jonas:

fördelarna är ju många då det är en väldigt trevlig ödla.

lätt hanterad.

bra psyke. dvs biter inte alls skulle jag våga säga.

vet inte om man ska sätta lätt parade som en fördel eller nackdel?:)

var väll dom första jag tänkte på.

 

nackdelar. storlek på terrariet kan väll vara en nackdel men jag gillar stora burkar.

UV mängden som anders sa  och även att få rätt ljus hos dom.

födan kan vara en riktig pain in the ass om man inte har en återförsäljare av syrsor/dubia i närheten. annars kan du ta bort denna.

 

sen är dom väll inte super bra att ha i grupp heller. finns väll andra ödlor/ormar som går bra mycke bättre.

 

var väll mina första jag tänkte direkt


276
118
Maqea:

Jag ÄLSKAR skäggagamer! Jag kan bara gämföra med grön leguan och de är också trevliga men skäggisar är så charmiga och nyfikna och hittar på en del saker som gör att man blir full i fniss. Jag väljer skäggis före leguan.

En del kan tycka att det är en nackdel med skäggisar eftersom de anses som en "nybörjarödla". Man får inga Allan Ball poäng för skäggisar (om de inte är nån überhäftig morph eller en silkback eller så). Jag är ju sån att jag struntar fullkomligt i sånt, bildar mig en egen uppfattning och tycker om det jag vill oavsett om andra anser det som B. Skäggisar är min melodi.

Till skillnad från många andra reptiler så kan man interagera med en skäggagam och ha den med utanför terrariet till viss del. Det här är en het fråga, jag vet, men jag upplever att skäggisar behöver en viss stimulans och att de tycks trivas med att snuggla upp inunder kragen på en och ta en tupplur när man sitter framför TVn. Flera av de som protesterar mot det här har inte haft med skäggisar att göra utan kanske jämför med någon annan typ av ödla eller rent av ormar. Jag kan bara säga utifrån det jag sett av skäggisar och leguaner så upplever jag det som att skäggisar har utbyte av att komma utanför terrariet en stund någon gång ibland (om man inte har ett gigantiskt terrarium förståss, då är det kanske annorlunda).

 

 


42
0
junior09:

tackar för alla svar! 

anledningen att jag vill skaffa just en skäggagam är just för att dom är sociala och har aldrig hört nått negativt om just ödlan :) och om det blir en så blir det bara en som sälskap

det som känns jobbigast är just terrariet...att få tag i ett tillräckligt stort...och hällst vill jag ju ha inbyggda lampor som ödlan behöver i terrariumet så jag slipper bygga in det själv.
har läst att ödlan ska ha 150x60x60 jag har ett terrarium som bara skräpar som är L120xH70xD60 antar att det är för litet?


11
0
errorc:

det enda negativa är att de skiter som fan :D


42
0
junior09:

hahah mysig skiter dom när man håller i dom också? :p 


340
91
Copa:

Dom skiter när dom behöver oavsett vart dom är =) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild