Skäggagam mår crap

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
11
lars1pan:
Oj, varför anses de olagliga av Jordbruksverket? De är ett av de rekommenderade botten-substraten i Skäggagam-boken (Toa-Lätt heter märket, pellets gjorda av papper. Ska vara ofarligt för ödlan även om den sväljer en). Böcker tror man ju är en mer pålitlig källa eftersom de måste reviewas och annat innan de kan hamna i print, till skillnad från en internet-artikel som vem som helst kan lägga upp. :/

Vi har sand som vi fick med i terrarie-paketet. Kollade lite efter kaktus-jord på Plantagen men de hade inget som uttryckligen hette kaktus-jord utan rekommenderade typ så-jord istället. Det innehåller dock gödning, även om det är i små mängder, så jag vågade inte köpa och lade det på is. Har ni något märke och kanske en återförsäljare i Stockholms-trakten som ni rekommenderar?

Mer inredning kan vi lätt fixa! :D Vi hade en sköldpaddsört eller vad den nu hette som tyvärr dog. Har tänkt köpa en hibiscus så det är väl bara att göra slag i saken antar jag. :D Skickar en bild sen på the new improved terrarium med jord och mer inredning, tar tacksamt emot en recension på den nya uppsättningen. :)

Ja, bad slutade vi med omedelbart efter era rekommendationer. Kommer arbeta mindre proaktivt och mer reaktivt mot förstoppning, uttorkning osv.

Jag uppdaterar den här tråden med vad nu veterinären än säger.

Tack igen för er hjälp! Kommer ni på något mer vi skulle kunna förbättra så hör gärna av er! :D

7
11
lars1pan:
Hej igen. Ville bara uppdatera tråden med händelseförloppet.

Vi åkte till veterinären (Mälaren Smådjursklinik, awesome service, rekommenderas varmt :)). De tog lite blodprov men kunde tyvärr inte dra tillräckligt med blod för att göra samtliga tester, men prioriterade de viktigaste. Testerna visade inte på några infektioner. Den okulära undersökningen visade att han inte är undernärd. Vi fick en B-vitamin spruta för att stimulera aptiten.

Den tråkiga nyheten är att vi måste göra ett återbesök för att ta nya blodprover. Den goda nyheten är att han nu faktiskt beter sig mer som man kan förvänta sig från en skägggagam, mer uppmärksam och rör sig runt i terrariet. Han har dessutom ätit två dubias och 8 mjölmaskar idag!

Veterinären rekommenderade att inte göra några ändringar i terrariet och inte hantera honom förrän några dagar efter återbesöket. Vi måste låta stressen rinna av honom efter "misshandeln" de utsatte (och kommer utsätta) honom för.

Slutligen måste jag säga att vi är väldigt hoppfulla. Vi kommer definitivt att agera på de tips ni gett oss så fort det har lugnat ner sig, och vi tackar så mycket för att ni engagerat er. Helt ovärderligt att kunna få ta del av er långa erfarenhet och expertis när man är ny entusiast. :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild