Letar bra första dvärg spindel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

25
2
thatguy:
Hej, jag är sugen på en tarantella men vill inte ha någon som ör jätte stor, högst 10cm. Har letat ett tag men dom jag hittar är antingen jätte dyra, snabba vilket inte är idealt då jag har många ställen dom kan gömma sig på eller helt enkelt inte passar min smak. Har även funderat på grammostola pulchra då dom är lungna men lite för stora för mig
Ska på södertälje mässan snart så gärna nån som inte är så ovanlig häller :)

Medlem i SkHF
23
21
sawpaw:
Det du letar efter är euathlus sp (homoeomma) tyvärr svåra att hitta där av priset. Gav 700 kr för min sp yellow hona. Och 150 kr för sp red 0.5mm sling.

Heterothele villosella 
Holothele ince 
Cyriocosmos sp 
Davus pentaloris
Avicularia minatrix blir inte så stora

Finns massor mer men visa dyrare än andra. 
Min favorit är villosella de spinner galet mycket.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

thatguy skrev:
Hej, jag är sugen på en tarantella men vill inte ha någon som ör jätte stor, högst 10cm. Har letat ett tag men dom jag hittar är antingen jätte dyra, snabba vilket inte är idealt då jag har många ställen dom kan gömma sig på eller helt enkelt inte passar min smak. Har även funderat på grammostola pulchra då dom är lungna men lite för stora för mig
Ska på södertälje mässan snart så gärna nån som inte är så ovanlig häller :)


Att du har många stället utanför terrariet där en spindel kan gömma sej spelar väll inte så jätte stor roll då den ändå ska vara kvar i terrariet?! =P
Undvik att plocka ut den, så slipper du oroa dej för sådana saker. Spindlarna trivs dessutom bäst i sina burkar och inte utanför. 

Liten annan kuriosa så här är att på svenska heter det inte tarantella. Tarantella är en fransk folkdans. På svenska heter det fågelspindel. =)

Till din fråga om en bra spindel som är lite mindre är en Hapalopus sp. Colombia Gross/Large. De räknas som en dvärg fågelspindel.
Som fullvuxna blir honorna ca 10 cm, hanarna något mindre.
De är inte speciellt dyra.
De kan ha en tendens att gräva ner sej dock.


25
2
thatguy:
Flyers90 skrev:


Att du har många stället utanför terrariet där en spindel kan gömma sej spelar väll inte så jätte stor roll då den ändå ska vara kvar i terrariet?! =P
Undvik att plocka ut den, så slipper du oroa dej för sådana saker. Spindlarna trivs dessutom bäst i sina burkar och inte utanför. 

Liten annan kuriosa så här är att på svenska heter det inte tarantella. Tarantella är en fransk folkdans. På svenska heter det fågelspindel. =)


 



Jag tänkte mer på när man ska göra rent terrariet och mata
P.s jag söker faktist ett par dvärgar som dansar franks folkdans :)

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

thatguy skrev:


Jag tänkte mer på när man ska göra rent terrariet och mata
P.s jag söker faktist ett par dvärgar som dansar franks folkdans :)


Finns smidiga metoder man kan använda sej av när man behöver flytta en spindel utan att man behöver ha den i handen osv, utan risk att den ska smita.

 

Här är en metod:
www.youtube.com/watch?v=npMK1ib0vV4

Här har du en annan säker metod:
www.youtube.com/watch?v=SlFY-0L89oA


5099
3873
Tropfrog:
För sakens skull så måste jag bara påpeka att tarantella är en Italiensk folkdans, inte fransk.

Mvh
Viktigpetter.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Tropfrog skrev:
För sakens skull så måste jag bara påpeka att tarantella är en Italiensk folkdans, inte fransk.

Mvh
Viktigpetter.


Haha, oj. skrev visst fel när jag satt i andra tankar samtidigt!
Menade italiensk, vilket är mycket riktigt!


163
103
Melsson:
Skulle rekommendera Davis pentaloris, cyriocosmus elegans eller, vilken i egentligen inte är en dvärg men ändå liten, neoholothele incei. 

1
0
H3adl3ssH0rr0r:

Har själv en Neoholothele Incei, 5 cm hona. Från erfarenhet och andra källor är de ofta (som min egen) väldigt skygga och lättskrämda. Med sådana typer finns det alltid risken att de sprintar om de får chansen, så skulle inte rekommendera om du är för orolig inför det. Hört och sett mycket bra om Cyriocosmus Elegans, om du föredrar en mer chill typ som inte har tendens att sprinta. De är inte så dyra på Spidersworld.eu som slings och enligt flera källor så växer de rätt fort (så du behöver inte sitta på en oväntad hane i flera år).

Om du fortfarande är intresserad i en N. Incei så är de fortfarande bra för nybörjare i och med att de är lätta att ta hand om, och tycker personligen att lite skyggare beteende hjälper nya ägare att inte underskatta tarantellor generellt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild