Tidningspapper som bottenmaterial borde förbjudas!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

197
14
SibiriskTiger:

Många verkar vara fruktansvärt rädda för att använda naturligt bottenmaterial till sina djur. De flesta verkar ha blivit skrämda med att djuret kan äta av bottensubstratet och bli förstoppade. Denna diskussion är oändlig inom denna hobby och kommer nog fortsätta vara det.

Men en sak jag inte förstår är hur folk kan välja tidningspapper åt sina djur och samtidigt tro att det skulle vara bättre än naturligt bottenmaterial?! Har ni någon gång funderat över vad trycksvärtan kan ställa till med? Trycksvärta innehåller kemikalier (även om det idag sägs att trycksvärtan inte är giftig). När djuret går eller ligger på papperet lossnar trycksvärtan och fastnar under tassarna eller på andra kroppsdelar på djuret. Inte så speciellt hälsosamt om du frågar mig. Dessutom är det onaturligt! Man vill väl skapa en så naturlig miljö som möjligt?


43
3
danneler:

ja, man vill ju att ens djur ska må så bra som det bara går. jag håller med att man inte ska ha papper som bottenmaterial.. Det finns många som inte är så bra för vissa anledningar som att det kan damma mycket osv.. men vissa av dem på marknaden är riktigt bra och djuren trivs helt klart i dom


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Tidningspapper brukar väl framförallt användas för sjuka djur med t.ex. kvalster för att lättare hålla det rent, juveniler eller djur som sitter i karantän.

Tror inte det är jättevanligt som underlag till vuxna friska djur men visst förekommer det säkert.

Citerar även Zach Griffith från bluetongueskinks.net:
"The ink never dries, and it will leave your bluey's feet black and dry if used over time. The ink is also thought to be toxic under continual exposure, although not proven. Temporary use is fine."

Hushållspapper kanske är ett bättre alternativ vid karantän och sjukdomar?


366
155
Linus:

SibiriskTiger, det är inte en självklarhet att alla vill skapa en så naturlig miljö som möjligt, utan i många fall handlar det om att man vill skapa en så praktisk och hälsosam miljö för djuren som möjligt. Naturligt är inte alltid detsamma som bättre.

Dock kan inte jag heller försvara just tidningspapper, det verkar ju inte asnajs att djuren traskar runt på trycksvärtan hela dagarna.


18
1
chatterbox:

Spelar väl inte så stor roll vad bottenmaterialet är för ett trädlevande djur som inte är på marken. Det där med det estetiska är nog mer för ägarens skull än för djuret som jag inte tror bryr sig på nått plan om det är jord, papper eller bark nere på marken.


197
14
SibiriskTiger:

Anders: Jag tror säkert inte att majoriteten av alla reptilägare använder tidningnspapper, men jag är övertygad om att det tyvärr finns fler än vi tror. Jag ser till och med ibland på olika uppfödarsidor att de rekomenderar tidningspapper som bottenmaterial. Självklart kan man åt sjuka djur eller små juvleniler, som man måste hålla extra koll på med avföring osv, använda papper, men då skulle jag också säga hushållspapper.

Linus: Att man för sin egen bekvämlighet använder tidningspapper hos sina djur tycker jag är bedrövligt.  Jag kan personligen heller inte se en enda possitiv fördel för djuret i sig att behöva gå/ligga på tidningspapper istället för lämpligt bottensubstrat.

 

Chatterbox: Att trädlevande arter inte behöver ha samma tillgång till lämpligt bottenmaterial tycker jag är en konstig tanke. Någon gång vistas de också på marken och ska då ha samma rätt till bra underlag tycker jag. Att skapa en bra miljö för ett djur omfattar ju hela burken, från topp till tå.


366
155
Linus:

Just tindningspapper har jag inte försvarat heller, men jag anser inte att något bara för att det naturligt automatiskt är bättre.


197
14
SibiriskTiger:

Okej! Jag kanske går lite hårt fram här. Haha! Inte alls min mening att "verka" otrevlig. ^^ Blir bara lite het på gröten när det diskuteras :) 


18
1
chatterbox:

En kameleont t.ex behöver ju god ventilation för att de är ju känsliga när det gäller luften. Därav rekomenderas det av många att de inte skall ha bottensustrat som i sin tur samlar bakterier och mögel. Då är det vanligt att pappar/tidningspapper rekomenderas istället. Detta är ju lättare att byta ut så att det blir en skönare miljö i luften helt enkelt. Tycker detta låter ganska logiskt.

Det är ju faktiskt inte helt naturligt för en kameleont att vara fast på den arean de faktiskt är i ett terrarium eller för den delen andra arter också. Detta sätter ju ett högre hygieniskt krav.

Men men, själv har jag lite av varje i terrariumen beroende på vad jag har hemma så detta är väl inte direkt någon hjärtefråga för mig :)

 


Medlem i SmHF
33
29
Daniel_Claesson:

Tidningspapper är INTE lagligt att ha som bottenmaterial enligt L80 som är det regelverk vi ska följa.

www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
Se de allmäna råden för respektive djurtyp.

Mvh D

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild