Köpa bandvaran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
24
nexal:
Hej!
Jag har tidigare erfarenhet av ödlor, då har jag haft 2 skäggagamer men dessa gick bort för något år sedan (båda var cirka 9 år gamla) men nu har mitt intresse ökat och jag har blivit sugen på något större så som till exempel bandvaran. 
Jag har googlat en del efter vart man kan köpa dessa men inte fått något vidare resultat, därför vänder jag mig nu till er.

Vart kan man hitta dessa till salu? Vill helst köpa från en seriös säljare som haft den i några månader så att varanen inte är helt vild utan är okej med att vara sällskap med människor.

En annan fråga som jag tänkt på är hur stor bur/inhägnad man bör ha. Jag kan erbjuda ganska stor plats men då ska väl ödlan vara i en inhägnad bur, helst utomhus på sommaren och kanske om man gör något stort och fint i garaget under de kyligare årstiderna.

Tack i förhand!

1275
1724
Falk:
www.terrariedjur.se/forum/thread/926

504
396
Crippa:
Vill inte verka elak men du känns inte redo för en bandvaran. De kräver enormt med yta samt inga reptiler man handskas med!

4
24
nexal:
Falk: Har läst den och har grumlat och det träffade mig, jag märkte direkt att jag inte var riktigt redo för en monsterödla och har övervägt andra alternativ. Tack för länken!

Crippa: Jo jag har själv förstått att jag inte är redo och har börjat tänka på om jag ska köpa ett mindre alternativ av varan/ större ödlor. Har börjat fundera lite på om jag är redo för en taggsvansvaran, eventuellt något annat. Tack för ditt svar!

5099
3873
Tropfrog:
Jag hoppas att gillaknappen går varm nu. Inte alla som tar till sig av information så lätt.

Mvh
Magnus 

1275
1724
Falk:
Wow :-)  heders till trådskaparen 

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:
Bra självinsikt nexal! Långt ifrån alla som kan både ta åt sig och faktiskt förstå kritik. Klapp på axeln!

Det finns, i min mening, åtskilliga bättre (och enligt mig själv) ljusår mer lämpliga varaner att välja bland. Ackenthurus är absolut en bra nybörjarvaran (har jag förstått). Gilleni, glauerti och Storri för att nämna några av mina egna favoriter. Upplevelsen som du får med någon av dessa mindre varaner är flerfaldigt bättre än det som kan fås av tex en bandvaran. Det är jag 100% övertygad om.

Jag personligen, har fastnat för Varanus glauerti och gilleni. 

/Niklas

4
24
nexal:
Tack för ditt svar NellyNiklas! Ska kika vidare lite på dina förslag!

504
396
Crippa:
nexal skrev:
Falk: Har läst den och har grumlat och det träffade mig, jag märkte direkt att jag inte var riktigt redo för en monsterödla och har övervägt andra alternativ. Tack för länken!

Crippa: Jo jag har själv förstått att jag inte är redo och har börjat tänka på om jag ska köpa ett mindre alternativ av varan/ större ödlor. Har börjat fundera lite på om jag är redo för en taggsvansvaran, eventuellt något annat. Tack för ditt svar!

Bra där! En favorit hos mig är Stäppvaran men de kan också bli rätt stora men inte i närheten av en Bandvaran! Stort lycka till =)

4
24
nexal:
Crippa skrev:

Bra där! En favorit hos mig är Stäppvaran men de kan också bli rätt stora men inte i närheten av en Bandvaran! Stort lycka till =)


Tack för tipset! Jag har börjat fundera lite på Varanus glauerti, verkar vara en relativt liten men samtidigt mycket rolig ödla att ha hemma. 

Off topic:
Om någon här inne vet mycket om Varanus glauerti/ haft den själv, berätta gärna lite om den. Hur det är att ha den osv.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild