Angående tillståndskrav

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Nyfiken på vad som gäller. i informationen från mitt hyresbolag står det angående djur att man behöver tillstånd för att ha kräldjur (har bara hört om det när det gäller ormar, kan de kräva tillstånd för alla kräldjur?!) och spindlar. 

Det står ordagrant: "Tänk på att du behöver särskilt tillstånd från Miljö- och Hälsovårdsmyndigheten, för att ha kräldjur och spindlar."

Anledningen till mina funderingar är:

För det första så har jag en Reeves Kärrsköldpadda (haft lääänge dvs. sedan långt innan jag flyttade in där jag bor nu) = kräldjur och för det andra så har jag planer på att skaffa (vet ej när det blir av dock) en alternativt två ödlor (Leopardgecko och eventuellt även Ögonfransgecko) = kräldjur. För det tredje så har jag länge funderat kring en eventuell orm (det blir i så fall inte nu utan längre fram...i framtiden, om det ens alls blir av och gäller då inget stort eller giftigt) = kräldjur. 

Har letat information kring vad som gäller, ev. blanketter som man behöver fylla i, kostnader osv. utan att hitta vad jag söker; så nu vänder jag mig till er kunniga reptilmänniskor :-) 

Är det möjligt att det kan vara så illa att det krävs tillstånd för ALLA kräldjur? Var hittar jag information? Gäller förövrigt Örebro Län (Lekebergs kommun). 

Tack på förhand!

Mvh/Animallover_1984

16
7
JOKR:
Animallover_1984 skrev:
Hej!



Det står ordagrant: "Tänk på att du behöver särskilt tillstånd från Miljö- och Hälsovårdsmyndigheten, för att ha kräldjur och spindlar."
Gäller förövrigt Örebro Län (Lekebergs kommun). 

Tack på förhand!

Mvh/Animallover_1984

<

Hàr du prövat att ringa dom för information 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Såvitt jag vet så är det enbart orm som det kan finnas regler mot, vilket isåfall bestäms av kommunen. Förmodligen har hyresbolaget tolkat lite väl fritt och har förutfattade meningar om dessa djur.
Är du med i en SHR-knuten förening så finns en tillståndsgrupp som kan hjälpa dig med sådana här problem.

352
269
Animallover_1984:
Dags för en uppdatering:

Efter att ha letat runt läääänge så hittade jag till slut kontaktuppgifter till de med ansvar för tillstånd inom kommunen. Det krävs endast tillstånd för orm och det hamnar på ca 900-1800 kr tydligen!

Deras argument för detta (frågade varför de kräver tillstånd för orm när jag ändå höll på) var lika löjligt som jag misstänkte "för att de kan skada människor och husdjur"...suck! Jo, för alla ormar oavsett storlek kommer ge sig ut och döda grannar och deras husdjur. Lever vi på medeltiden eller? Orm = djävulen?

Alltså varför finns dessa töntiga regler för ormar, jag har spindelfobi men där finns inga tillstånd (vilket jag inte säger att det bör finnas...bara för att jag har fobi...det kan man inte bygga sina regler kring). Att en orm lätt rymmer och tar sig in hos grannar...gör inte spindlar det lika gärna i så fall? Hoppas verkligen att flera kommuner tar bort dessa töntiga och löjligt dyra tillstånd, finns ingen anledning till att ha de kvar. 

Katter får löpa fritt hur som helst och de om några lär ju skada diverse djur när de är ute...men där finns inga krav för tillstånd osv. Varför är det helt ok att en katt dödar småfåglar, möss osv.? Att en orm tar sig ut och dessutom bestämmer sig för att i denna ogästvänliga miljö (utanför terrariet)  "dra över till grannen och jaga deras husdjur" känns ju inte speciellt troligt (om den nu skulle bli hungrig utanför terrariet så lär ju dessutom mina egna husdjur, har möss m.m. ryka långt innan grannens)...

Har varit med om katter som legat och stirrat på mina kaniner (haft utekaniner hela livet...förutom just nu) i timmar...men det spelar ju ingen roll att en kanin kan bli så rädd att den skadar sig för att den har rovdjur som ligger och lurar på den...för katter får göra som de vill...suck! Hade en katt som gick in hemma en gång också...så där kunde den ju ha skadat mina inomhuslevande husdjur också (om den fått chansen) ...om argumentet nu skulle vara att det av någon anledning spelar mindre roll med smådjur i naturen/utomhus mot smådjur som hålls som husdjur/inomhus. Har även haft en kanin som när den var liten blev attackerad av en katt och skadade sig allvarligt (den kaninen var en unge från frisläppta kaniner om levde fritt = "vildkanin" men ändå en tamkanin). Katten skadade kaninungen så att den inte kunde använda sina bakben på flera veckor (hon fick sedan efter att jag rehabilterat henne bo ihop med mina kaniner)...varför är detta ok?

161
107
Alex_ask:
Dom kan i princip aldrig neka ett tillstånd för orm heller så det är helt meningslöst om kommunen av nån idiotiskt anledning skulle neka vilket är omöjligt så är det bara överklaga till länsstyrelsen så kmr kommunen att bli slagna på fingrarna och du får dit tillstånd. 


Fixade nämligen mitt i sommras och det har blivit en stor snackis på våran gata och folk rätt långt ned på gatan har tydligen överklagat till länsstyrelsen men inget kmr hända, kan meddela att jag bor i hus och att kräva tillstånd även här är tvärlöjligt men jag ville se hur hela processen gick till så jag provade och det gick fint.

Hade såklart ormar redan innan sen typ 15 år tillbacka

352
269
Animallover_1984:

Alex_ask skrev:
Dom kan i princip aldrig neka ett tillstånd för orm heller så det är helt meningslöst om kommunen av nån idiotiskt anledning skulle neka vilket är omöjligt så är det bara överklaga till länsstyrelsen så kmr kommunen att bli slagna på fingrarna och du får dit tillstånd. 


Fixade nämligen mitt i sommras och det har blivit en stor snackis på våran gata och folk rätt långt ned på gatan har tydligen överklagat till länsstyrelsen men inget kmr hända, kan meddela att jag bor i hus och att kräva tillstånd även här är tvärlöjligt men jag ville se hur hela processen gick till så jag provade och det gick fint.

Hade såklart ormar redan innan sen typ 15 år tillbacka


Ja verkligen urfånigt. Att anledningen dessutom enligt uppgift baseras på att de kan rymma och skada människor och djur...? Som om inte detta var nog så ska man tydligen ansöka om alla ormarter man kan tänka sig skaffa (för man ska bara ansöka en gång)...så i princip får man ju kanske tillstånd för 30 ormar (eller nåt) och kanske skaffar 1...vilket ju inte ger de speciellt bra koll på antal ormar som finns i kommunen (om det nu var tanken med tillståndet)? Fattar verkligen inte varför detta finns kvar 2018...vi borde ha kommit längre ifrån "ormar är onda" än så.  
Man får ersätta en orm om den avlider utan att ansöka igen...ja men tack...det var ju hjälpsamt? 

Dessutom vad är det för timtaxa de har!? Närmare 1000 kr i timmen dvs. 8000 kr/heltidsdag?! Den månadslönen skulle jag också vilja ha! Helt sjukt! 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild