Terrarie x4

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

104
11
_kim_:

Fluffis: Kommer säkert bara röra till det om jag ska förklara mer ingående. Men det kommer nog klarna lite när jag börjar montera ihop allt =)

 

Henric:  Tack!

 

Turboadde: Helt klart värt att köpa en extra skena. Och uppladdningen av bilder verkar funka bra nu.

 

Tänkte lägga en våtrumsmatta i botten på terrarierna och upp ett par centimeter på sidorna då det kommer vara ganska fuktigt i ett par av terrarierna. Borde väl vara okej med vanlig sån matta för badrum ? Och sen bara limma med akvariesilicon.

 

//Kim


47
0
Vildlaxen:

Ser bra ut, kommer defenitivt följa bygget! 


104
11
_kim_:

Idag har det allt hänt lite.

 

Stoppar i alla mellanbottnar för att se så allt stämmer vilket det verkar göra

Nu börjar det likna något. Ser förövrigt ut som att jag byggt skiten av lastpallar ^^

Lysrören som jag tänkt använda. Vanliga billiga sådana från jula. Bör väl duga ?

Så imorgon blir det till att såga ut hål för ventilation, sätta dit lite skivor i fram som glaset ska stå på och sedan måla. Någon som kan tipsa om hyffsat billiga ventilationsgaller ? Dessa hade ju vart fina www.jula.se/ventilgaller-aluminium-414051 , men det känns lite trist att lägga 650kr på det lixom.

 

//Kim


340
91
Copa:

Kommer ju bli kanon snyggt.. Ser fram emot att se färdiga resultatet


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

varför inte ta T5 rör??

ddr:

Ska terrarierna vara fuktiga så är dom där armaturerna inte att rekommendera.


1663
779
fluffis:

Jag följer ditt bygge med spänning :)

I min tråd "Mitt bygge", terrariedjur.se/?page=forum&thread=82, finns vita ventilationsgaller som jag tycker är bra. Ca 80 kr för fyra st. Jag köper dem i min lokala bygghandel Woody.


104
11
_kim_:

Vad är fördelen med just T5 rör ? Är inte något vidare insatt i detta med lysrör. Sen är det väl så att dessa inte klarar fukt så bra egentligen. Ett par av terrarierna kommer ju faktisk vara ganska fuktiga. Tips på några andra då ? som är kortare än 70cm och inte gärna kostar allt för mycket.

Fluffis: Det vart ju ett lite vettigare pris. 160kr totalt alltså =)

 

Skit att bygga 4 terrarier på en gång. Allt man köper blir ju 4ggr dyrare i princip ^^

 

//Kim


366
156
Linus:

Det du skall leta till till just de fuktiga terrarierna är armaturer som har IP44 eller IP65 - det betyder att de klarar av ordentligt fuktiga miljöer. Lysrören i sig behöver inte vara några speciella vad jag vet, när det gäller fuktigheten. Men armaturen ska vara fukttålig :)


1663
779
fluffis:

Varför ska du ha lysrör överhuvudtaget? Om du inte har behov av UV-ljus så hade LED-lampor varit mycket bättre eftersom man behåller hela starkströmsdelen utanför terrariet. Det är inte det billigaste i inköp men i längden är de billigare.

Lysrörspaketet som du har på bilden är IP 20 och det innebär att du inte har något vattenskydd alls. Kolla gärna på den här sidan som handlar om elsäkerhet. www.smarthem.se/ip_klasser_zoner.php. Om du behöver högre siffror beror på om du tänkt ha ett (dusch-) system som gör att vatten sprutar/droppar/kommer åt lysrören. Tex så har jag en armatur med IP 44 i mitt badrum och den sitter minst 60 cm från duschmunstycket.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild