Att ha rätt UVB-ljus är viktigt. Samma lampa kan inte användas till skäggis och leopardgeckos (bortsett om den är förbrukad mycket och tappat den mesta UV-strålningen eller hängs längre upp etc) eftersom skäggisen ska ha 4-6 och leopardgeckon bara 1-2 (Jag har för mig att det var procent UVB, kan ha varit UV index, jag är inte så insatt, men det kunde variera beroende på avstånd från lampan osv.). Oavsett är det viktigt vilken lampa man har beroende på vilket djur.
MrFW skrev:
Spelar ingen roll om de är natt aktiva använd uv ljus, uv ljuset kommer att finnas i hela terrariet men i olika grader. Även i grottor och hålor. Lika för dig du blir brun i skuggan oxå men inte liks fort.
Nej, inte riktigt. Gällande UVB så ges det till reptiler för att ge dom vitamin D3, vilket som jag tolkat det som är till för att kunna "hantera/ta upp" kalken så att säga. Till nattaktiva djur kan man ge D3 i pulverform som man pudrar insekterna med eller så. Till dagaktiva, soldyrkande djur är det inte tillräckligt och dom kommer troligen utveckla MBD (vilket kommer från antingen kalkbrist eller brist på D3 för att kunna "ta upp" kalket). En leopardgecko räcker det med pulverformen.
Däremot är det bra med UVB i terrariet, särskilt eftersom reptilögat ser UVB till skillnad från oss och det är som att de uppfattar omgivningen helt annorlunda. Mina ögonfransar har blivit mer aktiva sedan jag fick med några UVB-lampor till deras nya terrarium, och jag ska fixa det till mina husgeckos som sitter framme och solar en hel del. I naturen kan nattaktiva djur ligga med bara något ben så ljuset når dit och det räcker.