Bästa nybörjarspindel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

59
7
Woolf74:
Tja! Jag vill kanske ta och skaffa mig en spindel. Men vilken/vilka är bäst för nybörjare. Jag har inte direkt nån fobi för spindlar men stor respekt för de och tycker de är så coola! Vill helst ha en spindel som klarar sig i rumstemperatur om det går, har även ett tomt terrarium som är 30x30 med en värmematta som blir ca 25 grader. Om man kan ha värmematta till spindlar då? 
Mvh!

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Woolf74 skrev:
Tja! Jag vill kanske ta och skaffa mig en spindel. Men vilken/vilka är bäst för nybörjare. Jag har inte direkt nån fobi för spindlar men stor respekt för de och tycker de är så coola! Vill helst ha en spindel som klarar sig i rumstemperatur om det går, har även ett tomt terrarium som är 30x30 med en värmematta som blir ca 25 grader. Om man kan ha värmematta till spindlar då? 
Mvh!


Grammostola rosea och Brachypelma smithi brukar rekommenderas.

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=g_rosea
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=b_smithi

59
7
Woolf74:
 

tack så mycket :) ska kika på d!

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Haha det var ingen som nämnde att det behövde vara en fågelspindel. Jag tycker att våra svenska arter ät trevliga, fastän många är aggresiva. Jag tycker Meta menardi (källarspindel) är en lugn och vacker svensk spindel. Det är värt ett försök då det räcker att gå ner i en jordkällare och kollar på taket. Och om du tröttnar kan du ju bara gå tillbaka till jordkällaren och släppa ut den. Vet inte om det var det svaret du var ute efter men jag tycker att det är jättetrevliga husdjur. Finns en tråd här om svenska kryp då de är fantastiska djur www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=6211

59
7
Woolf74:
EmanuelKarl skrev:
Haha det var ingen som nämnde att det behövde vara en fågelspindel. Jag tycker att våra svenska arter ät trevliga, fastän många är aggresiva. Jag tycker Meta menardi (källarspindel) är en lugn och vacker svensk spindel. Det är värt ett försök då det räcker att gå ner i en jordkällare och kollar på taket. Och om du tröttnar kan du ju bara gå tillbaka till jordkällaren och släppa ut den. Vet inte om det var det svaret du var ute efter men jag tycker att det är jättetrevliga husdjur. Finns en tråd här om svenska kryp då de är fantastiska djur www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=6211

Vad äter en sån då? O_o

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Woolf74 skrev:

Vad äter en sån då? O_o

Allt möjligt i insektsväg. Jag ger alla mina svenska spindlar dubior där jag klipper av huvudet (så den inte kan gräva ned sig. Är man någon som tycker det är känslosamt att klippa huvudet av insekter kan man ha hushållspapper i botten istället så kan kackerlackan inte gräva ner sig ändå). Om det är en liten liten svensk sling tar jag och delar dubian i fler delar än huvud och resten av kroppen så fungerar det utmärkt.

59
7
Woolf74:
EmanuelKarl skrev:

Allt möjligt i insektsväg. Jag ger alla mina svenska spindlar dubior där jag klipper av huvudet (så den inte kan gräva ned sig. Är man någon som tycker det är känslosamt att klippa huvudet av insekter kan man ha hushållspapper i botten istället så kan kackerlackan inte gräva ner sig ändå). Om det är en liten liten svensk sling tar jag och delar dubian i fler delar än huvud och resten av kroppen så fungerar det utmärkt.

Najs, men funkar syrsor, mjölmask o zophobas. Får inte ha kackerlackor i huset eftersom jag bor hemma hahaha 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Woolf74 skrev:

Najs, men funkar syrsor, mjölmask o zophobas. Får inte ha kackerlackor i huset eftersom jag bor hemma hahaha 

Det går säkert. Dock så måste du lägga bytet i nätet i vilket fall (anledning till halshuggning på dubia är att de av någon anledning är duktiga på att ta sig loss från våra svenska spindlars nät och därefter gräva ner sig). Men med mjölmask, syrsor och zophobas så bör du nog också hugga av huvudet då de kan bita spindeln (och dessa är ju inte lika kraftiga som en fågelspindel).

Tänk på att ha det fuktigt och gärna i ett lite kallare hörn då de ju bor i kyliga lordkällare. Dock så klarar de sig bra i rumstemp också men hellst i ett kallt hörn, källare eller liknande.

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Min sambo startade spindelkarriären med spindlar ur släkterna Brachypelma och Grammostola. Precis som fredrik nämnde så är det bra arter för både nybörjaren och den mer erfarna. Finns ju många att välja på inom dom två också. Alla våra spindlar bor i 30x30x30-burkar. Dom står i ormrummet där värmen ligger mellan 22-25 grader(Minst). Kallare än så bör dom inte stå. Varierar lite mellan olika arter såklart :) 

Finns säkert jättemånga andra arter du också kan börja med, sålänge man är påläst är jag av uppfattningen att man kan ha rejält många arter och inte bara dom klassiska "nybörjardjuren" om du förstår vad jag menar.. Det är ju ändå inga djur man plockar med utan dom lever sina liv i sina hålor/terrarium i stort sett :) Fascinerande djur helt klart!!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild