Guangzhou

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

733
295
markusbabs:

Ica kvantum i Nynäshamn har alltid djupfryst, Känguru-medaljong, Krokodilstek, och nått mer exotiskt. Tror krokodilsteken kostar runt 400-500kr /kg.

 


273
148
Flosker:

Tänkte aldrig på att man kunde sticka sig på scorpionen, man tog altid bort taggen.

Man skall alltid smaka saker 3 gånger innan man kan säga att man inte tycker om saker. Äkligaste jag ätit är surströming. Går bara inte at få ner. fermenterad beencurd är ungefär lika vidrigt.

Saker som inte smakar illa men är konstigt att äta som anktunga, orm, kyckling fötter,katt och ankblodspudding. Det senaste är supergott resten är helt ok när man kommer över äckeltröskeln. man vänjer sig när man ser detta nästan varge lunch. Mindre gott dykare, hajfensoppa och sjögurka. Hajfensoppa smakar inte i närheten av vad jag ätit i Sverige.

En annan sak som inte riktigt går att föreställa sig om man är upvuxen i Sverige, vem äter torkad sedan blötlagd i vineger och sedan friteras. Simblåsan på fisk super gott.

 


Medlem i SHF
273
341
Jubari:

Inlagda ormar??


382
36
MariBarita:

Hajfenssoppa är jag däremot emot eftersom de bara tar till vara på fenan, den fenlösa hajen kastas ut levande från båten när den skurits av.


68
66
aajje:

vid sergels torg i sthlm vet jag att dom i sommras iaf sålde krodil & känguru hamburgare till priset av 99 kr för en 90 g :)


Medlem i GHF
167
344
Fredriko:

Ursäkta att jag säger det, men är det ingen som reagerar på den ganska hemska djurhållning som nästan är norm på dessa marknader i Kina? Bilden på krokodilerna är ett exempel på dålig djurhållning men det finns värre.

 

Bilden på sköldpaddorna är fruktansvärd om man sätter den i sitt samanhang. Markanden i Guangzhou och andra liknande i Kina har troligtvis medverkat till en mycket stark tillbakagång av flera olika inhemska sköldpaddsarter samt arter från andra länder som Japan, Indonesien, Vietnamn, Burma etc. På dessa markander har det förekommit starkt utrotningshotade arter som gått direkt i soppköket och miljontals andra ”mindre viktiga” arter. Djurhållningen för de djuren som hamnar på denna marknad är under all kritik. Och då har man inte ens berört transporten dit vilken säkerligen inte ser så fin ut då djuren ofta smugglas in i Kina från andra länder.

 

10 000 sköldpaddor fanns till salu dagligen på markanden i Qinping 2005-2006 och det uppskattades att 10-12 miljoner såldes årligen vid sent 90-tal och tidigt 2000-tal. De flesta var då viltfångade. Många arter starkt hotade.

 

Historiskt sätt har handeln troligtvis varit förödande för djuren i det vilda och gjort att arterna starkt gått tillbaka i Kina samt angränsande länder. Det ser bättre ut nu med fler farmade djur men djurhållningen är säkerligen oförändrad så det individuella lidandet är kvar. Likaså att det finns viltfångade och hotade djur.

 

Att avfärda detta som intressant förstår jag inte. Visst, intressant som ett avskräckande exempel kanske, men då skall det påpekas också.

 

Ursäkta att jag är tråkig som påpekar detta men båda sidor bör belysas. Inte bara att det är intressant och exotiskt. Jag förstår inte riktigt ursprungsinlägget då det saknar en del punkter mm men jag anser inte att detta har något med min hobby att göra och jag föder inte denna handel. Man kan ha herptiler som hobby på ett ansvarsfullt sätt.

 

Sen kan det påpekas att svensk och europeisk djurhållning inte heller alltid är den bästa, men det ena ursäktar inte det andra. Två fel blir inte ett rätt.

 

Ursäkta mina ”otrevliga komentarer om etik djurplågeri ect” men jag tycker att de är på sin plats.

 


366
155
Linus:

Fredriko - självklart har du helt och hållet rätt. Anledningen till att jag själv inte skrev något om det är för att jag är så otroligt trött på köttindustrin runt om i världen, och har diskuterat kring djurhållning och djurrätt alldeles för mycket för att orka ta det igen. Det är i sanning helt och hållet förkastligt och vidrigt hur man håller och behandlar djuren, men jag tycker att andra länders kulturer är intressanta, även om de är vidriga. Och jag tycker som sagt inte att det här är vidrigare eller värre än vad västvärldens djurhållning i stort är.


Medlem i SHF
273
341
Jubari:

"Ursäkta att jag säger det, men är det ingen som reagerar på den ganska hemska djurhållning som nästan är norm på dessa marknader i Kina?"

Tror nog de flesta här reagerar på detta sätt. 


273
148
Flosker:

Tack, då vaknade någon, meningen var inte att försköna eller dömma något vad som pågår i andra länder. Bara lite saning och debatt. Sannigen är aldrig enkel. Farför ska man behandla mat bättre än de som jobbar på vissa av dessa restauranger. 100 000 000 menniskor svälter, krig i Syrien. Och vi ojar oss över krokodiler som inte har det bra. Jag tycker det är fruktansvärt med djur som lider men är avtrubbad av bilder och information om Syrien och Irak. hur tänker jag då och vad är det som gör det?

Som jag sa planerar jag besöka husdjursmarknaden i GZ, och ta lite bilder. Mer hemskheter kommer.

Vad har ni föresten själva för djur? Jag odlar skalbaggar.

 


Medlem i GHF
167
344
Fredriko:

Japp, jag är vaken.

 

Debatt och diskussion tycker jag är trevligt, och du säger att det också var ett av syftena med dina bilder. Men jag tycker då du har lite konstig samtalston när du avfärdar prat om djurskydd, etik etc. som otrevligheter? För det menar du väl egentligen inte?

 

Vidare så kommer jag fortsätta att oja mig om saker som djurskydd och dålig djurhållning även om det är krig i Syrien eller på andra platser i världen. Jag tycker inte det är konstigt och förstår inte varför man skall sätta de två sakerna emot varandra? Att människor svälter i Syrien har inget med dåligt djurskydd samt utrotandet av arter i Kina att göra? Man kan ju tycka att båda är fel eller?

 

Såg ni TV-repotaget om skinnindustrin i Asien igår? Där de flådde ormar och ödlor levande? Detta förekommer på de Kinesiska marknaderna som nämns ovan. Och även om det är krig i Syrien så tycker jag man skall vara vaken och inte stödja detta. Jag tycker till och med att man skall oja sig över det.

 

Resa är bra. Man lär sig mycket på det. Men tänk som sagt på vad du stödjer när man reser som turist till andra länder. Man kan sponsra lokala initiativ och aktiviteter utan att för den delen medverka till djurplågeri och dåligt djurskydd (eller utrotandet av arter i det vilda för den delen). När du köper varor av djur (mat till exempel) som behandlats illa eller hållits på ett vedervärdigt sätt (inklusive utrotningshotade djur) så bidrar du till att denna handel fortsätter. Bättre då att stödja något annat. Kina är ett stort land. Det finns andra sätt att stödja lokalbefolkningen och motverka fattigdom än att stödja dessa marknader.

 

Res gärna, men res ansvarsfullt. Försök att inte direkt stödja aktiviteter som påverkar djur i naturen på ett negativt sätt. En enskild person gör ingen skillnad, men många gör det.

 

Jag tror inte denna debatt kommer leda någonstans då jag tror att vi alla egentligen är överens. Men håll er vakna och försök att inte avtrubbas alltför mycket. Vi kan alla reagera och agera mot dålig djurhållning, även om det är krig på olika platser i världen.

 

 

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild