Terrarie till vandrande pinnar och blad.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

184
132
C_corpse:
Hejsan!

Ni om håller på med vandrande pinnar och blad, skulle ni vilja posta bilder på era terrarium/petboxar eller vad ni nu har dom i? Behöver lite inspiration till hur jag ska inreda allt med pinnar och grönt.

Tar bilder på mitt ikväll och postar här.  

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
C_corpse skrev:
Hejsan!

Ni om håller på med vandrande pinnar och blad, skulle ni vilja posta bilder på era terrarium/petboxar eller vad ni nu har dom i? Behöver lite inspiration till hur jag ska inreda allt med pinnar och grönt.

Tar bilder på mitt ikväll och postar här.  

Hej! Jag har fuktat hushålls papper som underlag och en vas med matväxter. Jag har även kork bark hos en del och det verkar de uppskatta. Jag har funderat på att hålla pinnar i mer naturliga burkar men har kommit underfund med att det klassiska sättet att inreda på duger. Jag vill dock fortfarande testa med inreda terrarier till pinnar.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4678&p=1&scroll=down

184
132
C_corpse:
Fredrik89 skrev:

Hej! Jag har fuktat hushålls papper som underlag och en vas med matväxter. Jag har även kork bark hos en del och det verkar de uppskatta. Jag har funderat på att hålla pinnar i mer naturliga burkar men har kommit underfund med att det klassiska sättet att inreda på duger. Jag vill dock fortfarande testa med inreda terrarier till pinnar.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4678&p=1&scroll=down



 
Okej. Den tråden kikade jag lite på innan idag. Skulle vilja se lite bilder på hur andra har det.

Jag har funderat på om man ska ha hushållspapper men vill ha det mer naturligt. Just nu har jag någon sand/småstenar i botten och grenar med färska blad på som står i burkar med vatten (Övertäckta så att pinnarna ej kan drunkna såklart) så bladen håller sig färska längre. Sanden/stenarna är dock inte så smidig när det ska städas och längre fram när det är dags att plocka ägg lär det inte heller vara så bra.

Har förtillfället bara petboxar då både bladen (Phyllium Ericoriai) och pinnarna (Heteropteryx Dilatata) inte är så stora ännu. Har ett lite större terrarium från exo terra som jag skulle vilja inreda i mer naturlig stil sen men känns svårt att göra det åt pinnar och blad.

Kanske helt enkelt får skaffa något annat djur att inreda naturligt till. 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
C_corpse skrev:



 
Okej. Den tråden kikade jag lite på innan idag. Skulle vilja se lite bilder på hur andra har det.

Jag har funderat på om man ska ha hushållspapper men vill ha det mer naturligt. Just nu har jag någon sand/småstenar i botten och grenar med färska blad på som står i burkar med vatten (Övertäckta så att pinnarna ej kan drunkna såklart) så bladen håller sig färska längre. Sanden/stenarna är dock inte så smidig när det ska städas och längre fram när det är dags att plocka ägg lär det inte heller vara så bra.

Har förtillfället bara petboxar då både bladen (Phyllium Ericoriai) och pinnarna (Heteropteryx Dilatata) inte är så stora ännu. Har ett lite större terrarium från exo terra som jag skulle vilja inreda i mer naturlig stil sen men känns svårt att göra det åt pinnar och blad.

Kanske helt enkelt får skaffa något annat djur att inreda naturligt till. 


Det största problemet med pinnar och inrednigär att de skitar ner väldigt mycket. Jag brukar diska ur burkarna en gång i veckan.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Jag brukar oftast köra med inredning till pinnar! Som bottensubstrat kör jag kokosmull med mängder av hoppstjärtar och gråsuggor som bryter ner avföringen så att jag aldrig behöver städa ur! Sedan inreder jag oftast med grenar och korkrör samt vaser med salal eller andra foderväxter beroende på art! Denna metod fungerar extra väl med vandrande löv som behöver högre luftfuktighet för arr klara ömsen! 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
AlexGustavsson skrev:
Jag brukar oftast köra med inredning till pinnar! Som bottensubstrat kör jag kokosmull med mängder av hoppstjärtar och gråsuggor som bryter ner avföringen så att jag aldrig behöver städa ur! Sedan inreder jag oftast med grenar och korkrör samt vaser med salal eller andra foderväxter beroende på art! Denna metod fungerar extra väl med vandrande löv som behöver högre luftfuktighet för arr klara ömsen! 


Kan du ge mer detaljer T:exhur stort terraret är och hur måga pinnar som bor där. Ja använder kokosmull till arter som gräver ner sinna ägg men i en låda.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Fredrik89 skrev:


Kan du ge mer detaljer T:exhur stort terraret är och hur måga pinnar som bor där. Ja använder kokosmull till arter som gräver ner sinna ägg men i en låda.


Till exempelvis adulta p.giganteum använder jag exoterra 45x45x60, där kör jag 10-15 individer! antalet begränsas av risken för att de börjar äta på varandra om de är för många! andra mindre känsliga arter håller jag större antal i samma terra storlek! 

184
132
C_corpse:
AlexGustavsson skrev:
Jag brukar oftast köra med inredning till pinnar! Som bottensubstrat kör jag kokosmull med mängder av hoppstjärtar och gråsuggor som bryter ner avföringen så att jag aldrig behöver städa ur! Sedan inreder jag oftast med grenar och korkrör samt vaser med salal eller andra foderväxter beroende på art! Denna metod fungerar extra väl med vandrande löv som behöver högre luftfuktighet för arr klara ömsen! 


Har du möjlighet att ta lite bilder på hur det ser ut? Det låter som om man borde testa göra något sånt. 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
AlexGustavsson skrev:
Jag brukar oftast köra med inredning till pinnar! Som bottensubstrat kör jag kokosmull med mängder av hoppstjärtar och gråsuggor som bryter ner avföringen så att jag aldrig behöver städa ur! Sedan inreder jag oftast med grenar och korkrör samt vaser med salal eller andra foderväxter beroende på art! Denna metod fungerar extra väl med vandrande löv som behöver högre luftfuktighet för arr klara ömsen! 



Hur är det egentligen med hoppatjärtar/gråsuggor....går de inte på äggen?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
anniemalmros skrev:



Hur är det egentligen med hoppatjärtar/gråsuggor....går de inte på äggen?


Jag har hoppstjärtar med äggen då jag håller dem på torv. Hoppstjärtarna äter mögel men inte äggen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild