Nybörjarfrågor om pilgiftgrodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
Hej.

Jag har bara haft terrariedjur i ca ett år och dom sortena jag har är Blaptica dubia och Correlophus ciliatus (jag har även haft en hierodula grandis), dvs jag är nybörjare innom terrariedjurshobbyn.

Jag har börjat fundera på att skaffa pilgiftgrodor men jag har några frågor:

1: Kan bananflugorna rymma från ett exo-terra terrarium på 45 45 60(min mamma vill inte att bananflygorna smiter), om svaret på denna fråga är ja så undrar jag om det är enkelt att få tag på och föda upp bananflugor utan flygförmåga (har hört att det finns bananflugor som inte kan flyga)?

2: Finns det någon vacker och färggrann pilgiftgrod-art som är bra för nybörjare?

3: Hur många idivider av den arten ni rekomenderar kan man ha i ett exo terra med måtten
45 45 60?

4: Hur föder man upp arten som ni rekomenderar?

5: Finns det något som man absolut inte ska göra?

6: Finns det något som man absolut inte får glömma?

Växelvarma hälsningar Emanuel

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hej!
1: Bananflugorna kommer ryma från exoterrat.

2: Dendrobates auratus.

3: Du bör inte skafa dig mer än ett par eller en trio.

4: Det skiljer sig från art till art. Ynglen föds upp separat i små burkar med svartvatten (vatten med lågt Ph och KH och tannin).

5: Överdekorera du ska kunna städa i terrariet.

6: Att inte bara mata med bananflugor.

417
249
KANDARBA:
Lägg en fogsträng runt toppen på ExoTerrat och foga igen kabelhålen. 
Plocka av ventilation galler under dörrarna lägg i finmaskigt nät eller något annat som är finmaskigt. Så kommer inte dom större flugorna rymma nämnvärt från terrariet. På vissa exoterra är det större springor i dörr öppningarna och då kan enstaka smita ut därifrån. 




Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
Tack för tipsen!
Fredrik89 skrev:
Hej!
1: Bananflugorna kommer ryma från exoterrat.

2: Dendrobates auratus.