Nybörjarfrågor om pilgiftgrodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
Hej.

Jag har bara haft terrariedjur i ca ett år och dom sortena jag har är Blaptica dubia och Correlophus ciliatus (jag har även haft en hierodula grandis), dvs jag är nybörjare innom terrariedjurshobbyn.

Jag har börjat fundera på att skaffa pilgiftgrodor men jag har några frågor:

1: Kan bananflugorna rymma från ett exo-terra terrarium på 45 45 60(min mamma vill inte att bananflygorna smiter), om svaret på denna fråga är ja så undrar jag om det är enkelt att få tag på och föda upp bananflugor utan flygförmåga (har hört att det finns bananflugor som inte kan flyga)?

2: Finns det någon vacker och färggrann pilgiftgrod-art som är bra för nybörjare?

3: Hur många idivider av den arten ni rekomenderar kan man ha i ett exo terra med måtten
45 45 60?

4: Hur föder man upp arten som ni rekomenderar?

5: Finns det något som man absolut inte ska göra?

6: Finns det något som man absolut inte får glömma?

Växelvarma hälsningar Emanuel

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hej!
1: Bananflugorna kommer ryma från exoterrat.

2: Dendrobates auratus.

3: Du bör inte skafa dig mer än ett par eller en trio.

4: Det skiljer sig från art till art. Ynglen föds upp separat i små burkar med svartvatten (vatten med lågt Ph och KH och tannin).

5: Överdekorera du ska kunna städa i terrariet.

6: Att inte bara mata med bananflugor.

417
249
KANDARBA:
Lägg en fogsträng runt toppen på ExoTerrat och foga igen kabelhålen. 
Plocka av ventilation galler under dörrarna lägg i finmaskigt nät eller något annat som är finmaskigt. Så kommer inte dom större flugorna rymma nämnvärt från terrariet. På vissa exoterra är det större springor i dörr öppningarna och då kan enstaka smita ut därifrån. 




Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
Tack för tipsen!
Fredrik89 skrev:
Hej!
1: Bananflugorna kommer ryma från exoterrat.

2: Dendrobates auratus.

3: Du bör inte skafa dig mer än ett par eller en trio.

4: Det skiljer sig från art till art. Ynglen föds upp separat i små burkar med svartvatten (vatten med lågt Ph och KH och tannin).

5: Överdekorera du ska kunna städa i terrariet.

6: Att inte bara mata med bananflugor.


Om man inte bara ska mata med bananflugor, så har jag en till fråga: vad ska man ha mer för djur dom kan äta?

114
73
Lunde:
EmanuelKarl skrev:
Tack för tipsen!


Om man inte bara ska mata med bananflugor, så har jag en till fråga: vad ska man ha mer för djur dom kan äta?


Hoppstjärtar och tropiska gråsuggor är bra att ge. En annan positiv sidoeffekt är att de är utmärkta renhållare i terrariumet. För lite större arter kan man variera med pinheadsyrsor och maggots - ger detta väldigt sällan till P. terribilis. Tycker hursomhelst inte att det är något större problem med rymmare från Exoterra. 

Exo-terraterrarium är ofta lite för välventilerade, men kan modifieras för att fungera med pilgift genom att t.ex. täcka delar av nättaket med glas eller helt sonika ta bort taket och limma dit glas och en bit flugsäkert nät. 
För mer info rekommenderar jag pilgift.se där det finns en del byggtrådar med Exoterra.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Glömde bort att länka til pilgift forum.
www.dendroboard.com/
pilgift.se/

49
51
jsl:
Mitt tips är att aldrig mata med syrsor. Jag har hört så många historier om personer som fått jaga runt efter vuxna syrsor i terrariet. Dessutom kan de äta upp växterna i terrariet också. Oftast så upptäcker man inget förrän de är vuxna. Jag har även själv i början av min karriär haft i syrsor i ett terrarium med pilgiftsgrodor. Det slutade med att jag fick tömma terrariet för att få ut dem då de blivit för stora

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Det finns i regel 2 arter av bananflugor som används i hobbyn. Den mindre arten tar sig igenom nätet i exoterras såvitt jag vet. Så köp isåfall den större varianten.

Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
Fredrik89 skrev:
Hej!
1: Bananflugorna kommer ryma från exoterrat.

2: Dendrobates auratus.

3: Du bör inte skafa dig mer än ett par eller en trio.

4: Det skiljer sig från art till art. Ynglen föds upp separat i små burkar med svartvatten (vatten med lågt Ph och KH och tannin).

5: Överdekorera du ska kunna städa i terrariet.

6: Att inte bara mata med bananflugor.


Finns det andra bra nybörjararter av pilgiftsgrodor än D. auratus?

anders skrev:
Det finns i regel 2 arter av bananflugor som används i hobbyn. Den mindre arten tar sig igenom nätet i exoterras såvitt jag vet. Så köp isåfall den större varianten.


Om man har den stora sortens bananflugor, ska man ha en stor pilgiftgroda (t.ex Pyllobates terrebris eller Dendrobates azures)?

90
38
Fredrik85:
1. Det är väldigt svårt att få ett exo-terra 100% bananflugesäkert enligt min erfarenhet.

2. Denrobates tinctorius, Dendrobates leucomelas och Epidobates anthonyi (högljud dock).
Denrobates auratus fungerar definitivt också men ska överlag vara lite skyggare än de andra jag räknat upp.

3. Ett par utav Denrobates arterna och mellan 3-4 utav Epidobates anthonyi. Höjden gör inte så mycket nytta för Denrobates arterna då dom mestadels håller sig på marknivå.

4. Har du 1.1 och rätt förutsättningar samt äggläggningsplatser så brukar man förr eller senare få ägg på sina grodor. Placera äggen i en petriskål som det alltid finns lite vatten i men som inte dränker äggen. Vänta tills dom är färdiga yngel, flytta ynglen till en vattensamling bestående utav "tadpoletea" (jag brukar ha en tuss sötvattensmossa samt en lövbit i också). Mata ynglen med högkvalitets fiskfoder eller tadpolebites tills dom kliver upp på land som färdiga grodor.

5. 6. Slarva inte med att sätta nya foderkulturer! Det är grymt jobbigt att stå utan mat och inte alltid enkelt att få tag på nya kulturer.

Som ovan redan rekomenderat kika in på www.pilgift.se

Mvh Fredrik
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild