Fredrik89 skrev:
De anses vara skadedjur så de får inte exporteras. Jag har för mig att de inte ens får skickas från en delstat till en annan. Du kan odla silkesmask finns att beställa från flera i UK. Annars så tror jag man kan odla inhemska släktingar T:ex ligustersvärmare.
De säljs fortfarande i USA som reptilfoder och de flesta leverantörerna nämner ingenting om att det skall vara förbjudet att skicka inom USA.
Några försäljare:
www.educationalscience.com/index.php/butterfly-larvae/manduca-sexta-larvae.html
www.backwaterreptiles.com/feeders/hornworms-for-sale.html
www.greatlakeshornworm.com/hornworm-eggs.html
www.exoticwings.com/shoppe/goliath-worm-hornworm-manduca-sexta-medium-100-count-hornworms-p-2312.html
Det nämns dock att de inte får skickas till vissa områden inom USA på:
www.carolina.com/hornworm/hornworm-larvae-manduca-sexta-living-pack-of-50/143886.pr:
-"Due to USDA or USDOT regulations this item may not be shipped to the following locations:
Alaska
Idaho
Minnesota
Montana
North Dakota
Washington"
men går man till USDA och USDOT så hittar iaf jag inget som stöder det.
Att just Manduca sexta inte får exporteras utomlands är jag skeptisk till, däremot är inte amerikanarna speciellt förtjusta att exportera kryp överhuvudtaget till Europa.
Den är inte upptagen på hotade arter heller (EU), så att ta in den till Sverige tror jag är helt ok:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_invasive_species_in_EuropeInsects
fou.sjv.se/nordisk_namn_vaxtskadegorare/index.lasso?-session=sjv_skade:AC154708054d42D183jtqv29C2F1