Nybörjarpinne?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
1
imox:
Är ny på sidan och kikat runt lite på nätet efter vilken art som är bra som nybörjarpinne?
Vill ändå att det ska vara lite wow-faktor, den vanliga "indiska" pinnen är ju inte den finaste.

Så tips på art, skötsel, mat, bur, och vart man kan köpa tas tacksamt emot :)

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Jag gillar, och har själv, Sungaya inexpectata lowland. 
De är "lagom" stora så kräver inte så stort terrarium, jag fuktar nån gång i veckan med blomsprutan. De äter dessutom citronmeliss vilket underlättar på vintern. På sommaren plockar jag hallonkvistar till dem då jag har gott om det hemma! 

7
1
imox:
De såg ju lite coola ut och bra storlek.
Men storlek på bur, värme osv 
Har hallon, björnbär i trädgården och odlar en del, så sommaren är en bra årstid!

Eftersom jag är ny på området med insekter så undrar jag vart man får tag i dessa eller andra pinnar? 
Djuraffär en här i närheten har bara vanliga pinnar..
Bor i Örebro län

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Du kan söka på medlemmar, "ägare av arten" , så kommer de användare upp som har dessa! Kanske finns det någon nära dig som kan sälja några :) 
Annars är det mässa snart igen i Stockholm, då kommer det säkert finnas något kul! 

429
254
JACLAR123:
imox skrev:
De såg ju lite coola ut och bra storlek.
Men storlek på bur, värme osv 
Har hallon, björnbär i trädgården och odlar en del, så sommaren är en bra årstid!

Eftersom jag är ny på området med insekter så undrar jag vart man får tag i dessa eller andra pinnar? 
Djuraffär en här i närheten har bara vanliga pinnar..
Bor i Örebro län


Kontakta "Krypet" på sidan. Hon har grymt fint utbud på pinnar och är mycket trevlig =)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Även jag hade några stycken av arten Sungaya inexpectata lowland som mina första insekter någonsin :) Jag kan inte mycket om pinnar men det var inga problem att sköta dom, dessutom riktigt snygga som vuxna :)

356
177
krypet:
Hej! 
Tipset om Sungaya inexpectata är bra. Jag vet ingen annan pinne som är bättre att börja med. Testa at lägga upp en köpes-annons här och se om någon i Örebro har. Attans otur att se detta precis efter mässan som var i helgen. Det hade nog gått att få iväg pinnar till Örebro då. Precis som flera andra har jag arten.

Jag har mina i terrarier som är 30-30-45 cm, med det största måttet på höjden. Det är viktigt att pinnar kan hänga fritt när de ömsar skinn. Mina terrarier har ganska mycket ventilation. Jag brukar ha något lättstädat på botten (inte jord, sand eller liknande). Är det en art som vill borra ner sina ägg i marken (som den art vi tipsar om) så ställer jag in en burk med exempelvis fuktig torv. Då hamnar nästan alla ägg där. Det underlättar när äggen börjar kläckas. Pinnar får man lätt för många av. När det kläckt lagom många kan du smidigt frysa ihjäl överskottet av ägg.

Kolla gärna in "coola vandrande pinne-tråden" så får du se bilder på olika pinnar. Alla är inte riktigt för nybörjare. 

7
1
imox:
Tack för alla svar!
Har kikat runt i lite olika trådar jag hittat och läst det jag hittar om den arten och verkar vara en passande sort!

Men fixar dem en rumstemperatur på 20 eller behöver jag lite varmare, sen har jag en stor petbox 41x26x30 blir den för låg? 
Kanske värt att köpa ett exoterra terarium?
Och en fråga som jag inte hittar svar på själv är hur många har man ihop? 

7
1
imox:
Hittade en sida med små terrarium 
www.reptillagret.se någon som köpt deras mindre varianter?

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
imox skrev:
Tack för alla svar!
Har kikat runt i lite olika trådar jag hittat och läst det jag hittar om den arten och verkar vara en passande sort!

Men fixar dem en rumstemperatur på 20 eller behöver jag lite varmare, sen har jag en stor petbox 41x26x30 blir den för låg? 
Kanske värt att köpa ett exoterra terarium?
Och en fråga som jag inte hittar svar på själv är hur många har man ihop? 


30 cm skulle jag säga är för lågt för denna art! Risken är att de fastnar i ömset och dör! Skulle rekommendera att du satsar på minst 45 cm högt till dessa! Antalet pinnar spelar inte så stor roll generellt sålänge de har tillräckligt med grenar/ utrymme att röra sig fritt på samt tillräckligt med mat! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild