Levande föda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

9
0
highvoltag3:
hur ställer ni er till levande föda ? 

Oetiskt osv ? 

Folk som håller reptiler o värnar om deras bästa borde väl ändå tycka att levande föda är det mest naturliga sätt ? Speciellt när folk tycker man skall skapa en så naturlig miljö som möjligt och eftersträva respektive arts habitat ? Eller ? 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Först och främst: bara för att något är naturligt betyder inte att det är bra. Sen kan man ställa sig frågande om det är speciellt naturligt att mata med levande eftersom foderdjuret (antar att du pratar om gnagare) blir stressade av att vara instängda på en liten yta tillsammans med ett rovdjur.

Sen finns alltid risken att även ormen (eller ödlan) skadas av foderdjuret.

Så det man bör ställa sig frågande till är varför bör man mata med levande? Det finns få argument till detta, och det enda som jag personligen tycker håller är om ormen (eller ödlan) helt enkelt inte äter dött utan kommer svälta ihjäl om den inte får levande.

Kortfattat: folk som håller på med reptiler och värnar om deras bästa tycker inte att man ska mata med levande föda om det inte behövs.

187
221
Moova:

Jag tycker man ska följa de lagar och regler som finns angående detta. 

Kan man inte det så bör man kika på andra husdjur. 

I övrigt håller jag med Anders fullt ut.


141
109
stefan707:
Jag är inte så brydd i det etiska i det hela, inte heller bryr jag mig speciellt mkt i lagar å regler.

Däremot gynnar de mig i flera aspekter genom att mata med fryst föda.

Lätt att få tag på stora mängder fryst föda, till en billig peng.
De luktar inget å ha 20 döda råttor i frysen, däremot 20 levande blir både jobb och lukt.

Sen tycker jag det är lättare, vifta lite med den frysta råttan, de smäller ormen är mätt. 
Ingen risk för att ormen blir skadad.


Ser ingen anledning alls till att mata med levande föda faktiskt, bara nackdelar. 


417
249
KANDARBA:
Jag tycker det viktigaste är djuret man har trivs och mår bra.
Vill den ha levande foder så får den det. 

Ja jag matar även med levande foder. Vi har djur som föredrar levande

478
592
Rottenroth:

Denna debatt är mer en åsiktsfråga.

Jag skiter blankt i folk som matar levande, jag gör det själv inte pga att jag föredrar frysfodret av rena skäl som så att det är enklare och inte mer djur att ta han dom än om du har uppfödning.

Lag som lag, det är en meningslös lag eftersom jag iaf inte sett någon bli dömd till något straff även fast det postats offentligt från vissa.


Hellre hade jag låtit ormen göra jobbet under uppsyn än att gå till clas ohlson och skaffa kolsyretuber alternativt dunka ihjäl bytet innan man ska lägga in det till respektive orm.

 


1228
464
leedragon:
vilka djur pratar du om specifikt?

88
72
gebon:
En tråd där det öppet pratas om att man struntar i de djurskyddslagar som finns och så undrar vi reptilälskare varför det finns så mycket fördomar mot oss:):):)







141
109
stefan707:
gebon skrev:
En tråd där det öppet pratas om att man struntar i de djurskyddslagar som finns och så undrar vi reptilälskare varför det finns så mycket fördomar mot oss:):):)








Och du är för övrigt världens mest laglydiga person? Antar att du alltid håller hastighetsbegränsningen också, nämligen olagligt att köra för fort med.

Finns många skumma regler här i världen, och tror inte det finns en enda som aldrig bryter mot någon.
väljer folk att mata med levande så tänker jag ej bry mig om det, det är deras val.


en sak jag funderat lite på själv är varför det är så mkt prat om att ge ormar levande föda, men inget bryr sig i att kackerlackor, syrsor etc serveras levande.

ser inte riktigt hur det tolkas mer humant att mina spindlar dödar och äter upp sitt byte med deras gifttänder än om mina ormar stryper ihjäl en råtta.

som sagt dock, mina ormar får endast fryst föda, tinad såklart.

375
251
Doxster:
stefan707 skrev:


Och du är för övrigt världens mest laglydiga person? Antar att du alltid håller hastighetsbegränsningen också, nämligen olagligt att köra för fort med.

Finns många skumma regler här i världen, och tror inte det finns en enda som aldrig bryter mot någon.
väljer folk att mata med levande så tänker jag ej bry mig om det, det är deras val.


en sak jag funderat lite på själv är varför det är så mkt prat om att ge ormar levande föda, men inget bryr sig i att kackerlackor, syrsor etc serveras levande.

ser inte riktigt hur det tolkas mer humant att mina spindlar dödar och äter upp sitt byte med deras gifttänder än om mina ormar stryper ihjäl en råtta.

som sagt dock, mina ormar får endast fryst föda, tinad såklart.


Var nog snarare det här folk reagerade på: "inte heller bryr jag mig speciellt mkt i lagar å regler."
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild