Tipsa om butiker & tropikhus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

126
6
AjPaj:

Hökarängens har väldigt små lokaler just nu, är det så att de sak byta till större eller har de redan bytt?


223
6
Susanne:

Hökarängenz Zoo kommer att flytta till stor lokal på Hökarängsplan. Förhoppningsvis flyttar de runt den 1 december om renoveringen blir klar i tid. Då kommer de även att ha herptiler i affären och en massa annat skoj. 


59
8
glamwarrior:

Ja vi på hökarängens  zoo kommer få större butiks lokal i dec


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Spännande. Det ska bli kul att se! :)


71
2
Elvis211:

Ornar & Sånt i Ängelholm :)


309
239
Gogs:

Kan ju bara säga att Assar på Zoohoo i V-ås är nog en av de mest kunniga akvaristerna i Sverige. Sen är han inte dålig på reptiler heller. Han kanske har lite högre priser än större kedjor men i gengäld så håller djuren hos honom väldigt hög kvalitet. Kan varmt rekommendera ett besök hos honom särskillt om man är ute efter fisk =)


1661
777
fluffis:

Butik:

Jäger zoo - Malmö


Medlem i SkHF
16
56
viktigpetter:

Några ytterligare "tropikhus":


Akvariet på Malmö museer

www.malmo.se/Medborgare/Kultur--noje/Museer--utstallningar/Malmo-Museer/Utstallningar/Basutstallningar/Akvarium.html

Det är inte landets största tropikhus, men inte heller pyttelitet. Det är dessutom välsskött och med en del intressanta arter som man inte ser så ofta, exempelvis fidjileguan. Kul blandning också, med allt från svenska fiskar till exotiska däggdjur. Inträdet är förmodligen lägst i landet, 40 kronor för vuxna och gratis för de under tjugo år, vilket förklaras av att det är delvis skattefinansierat.

 

Tropicarium Kolmården

www.tropicarium.se/

De nybyggda terrarierna där är i världsklass. Stora och med fantastisk inredning, jag kan inte minnas att jag sett snyggare någonstans. Åker man dit sommartid är ett besök på "stora" Kolmården givet också, även om deras herptilhållning inskränker sig till snok, hasselsnok och huggorm. Å andra sidan lever alla tre ormarterna i vilt tillstånd i parken helt naturligt.

 

Aquaria vattenmuseum på Djurgården i Stockholm

www.aquaria.se/

De har inte så mycket grod- och kräldjur, även om flera duktiga herpetologer jobbar där. Det är ändå väl värt ett besök. Deras regnskog tycker jag är den bästa i landet, trots att den är liten. Med hjälp av regn och ljud- och ljuseffekter skapar de en schysst regnskogskänsla. Även revakvarium, mangroveträsk, laxtrappa m.m. är klart sevärt.

 

Universeum

www.universeum.se/

Regnskog, giftormsrum, jättelika akvarier, nordisk avdelning, vad behöver man säga mer? Åk dit.

 

Furuvik

www.furuvik.se

Jag har inte varit där på nästan tio år, och sedan dess har de gått igenom två ägarbyten, så jag vet inget om standarden numera. Bland djurvårdarna finns dock minst en duktig herpetolog så jag utgår från att det ser bra ut.

 

 

När det gäller butiker så förtjänar Djurmagazinet i Löddeköpinge att nämnas. Butiken ägs av en herpare som är en av landets största auktoriteter på sköldpaddor. De har en hyfsat stor terrarieavdelning och den stora fördelen är att det finns mycket kvalitetstillbehör, inte bara det vanliga exoterraköret. Bland annat säljer de Nutrobal, den i mitt tycke bästa vitamin- och mineralblandningen till reptiler.

 

 


3
1
Kringla:

Tja här i nvskåne  Så är de jag känner till Ormar å sånt i Ängelholm  Och Arkens zoo i Helsingborg. Dessa har både terrarie utrustning terrarier samt foder av olika slag.


30
1
Spaghetti021:

www.facebook.com/zoohoovasteras

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild