Vanligaste terrariedjuret i Sverige

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

131
8
stumpwen:

tycker topen lät rimligt. men att kungsboan ligger så långt ner? det trodde jag aldrig.. 


1660
775
fluffis:

logain:

Kul "undersökning"!

Kan du inte också göra en lista över vilka djur som toppar säljeslistan? :)

Jag tror att både ögonfransgecko och skäggagam har kommit starkt på sistone men jag tror fortfarande att leopardgeckon leder. Jag är aktiv i en del andra forum också och där pratas det inte alls så mycket om just skäggagamer som det görs här på terrariedjur :)

Sen kan jag även konstatera att både kungspytonormar och majsormar har egna forum där det diskuteras särskilt om dessa djur. Därför finns färre intressenter av dem här på terrariedjur. Kungspyton borde hamna högre på listan om man ser till antalet djur eftersom de kräver hyfsat små terrarier och därför tenderar folk att ha fler.

Sen är det självklart att det finns fler majsormar och kungspytonormar än de större boaormarna i Sveriges terrarier av den enkla anledningen att boaormar kräver större terrarier och då är det inte lika lätt att få plats med flera/många terrarier.

Med tanke på ovan nämnda åsikt hade det även varit intressant med en undersökning där man bara fick ange ett djur per capita. Dvs även om jag har 20 majsormar så får jag bara ange majsorm en gång. Jag vet dock inte riktigt hur en sådan undersökning skulle gå till.

Generellt så är jag ganska övertygad om att just ödlor har ökat i antal och popularitet de senaste fem till tio åren, och är numera jämförbara med ormar. För tio-femton år sen upplever jag att ormar hade ett stort övertag gentemot ödlor.

Det förvånar mig lite att kungssnokar inte är med på listan eftersom de är ganska vanliga men jag tror att intresset för dem har gått ner lite eftersom de måste bo ensamma och folk har blivit så hagalna i att ha många djur :)

Två grodor finns med på listan och de tror jag inte hör hemma där :) Jag tror att det beror på att det finns några enstaka intensivt grodintresserade här på terrariedjur :)


45
77
logain:

För att göra skattningen mer greppbar kommer jag här med viktad statistik:

Ormar (totalt antal bilder 603 st)

1) Majsorm 23,2 %
2) Kungspyton 14,3 %
3) Rutpyton 6,8 %
4 Kungsboa 4,6 %

Slutsats från den här undersökningen är således att majsormen är i en särställning jämfört med övriga ormarter på den här sidan. Majsorms bilder är nästan lika vanlig som Kungspyton, Rutpyton och Kungsboa sammanslaget. Vidare är Kungspyton på en klar andraplats (fler bilder än Kungsboa och Rutpyton tillsammans). 1-4 står för nästan 50 % av alla ormbilder på sidan.

Ödlor (totalt antal bilder 821)

1) Skäggagam 19,1 %
2) Ögonfransgecko 15,0 %
3) Leopardgecko 13,8 %
4) Jemenkameleont 6,9 %

Slutsatsen här är att det finns tre ödlor (Skäggagam, Ögonfransgecko och Leopardgecko) vars bilder är oerhört mycket vanligare på terrariedjur.se än övriga ödlors 1-3 ovan står för nästan 50 % av alla ödlebilder på sidan.

Avseende groddjur, spindlar ochs sköldpaddor anser jag att underlaget är för litet för att dra några slutsatser.

Undersökningen bygger på flertalet förenklingar och antaganden och ska ej ses som en säkerställd statistik över antalet terrariedjur i Sverige utan som en utgångspunkt för en diskussion. Jag funderade även på att lägga till information om hur många personer som lagt in bilder i varje artgrupp. Ungefär som linkmeister föreslog men jag kom då till min slutsats att detta även skulle skapa en viss osäkerhet eftersom det finns många reptilintresserade som bara håller en art (fast många av denna). Jag tyckte således att det var för stort arbete eftersom det fortfarande ger en såpass stor osäkerhet.


45
77
logain:

Anders: Jag känner mig nästan träffad där då jag och min fru har tre stycken skäggagamer. :-). Däremot tror att du har rätt i att Ögonfransgeckos ökar ganska kraftigt i antal för tillfället.

Fluffis: Jag skulle gärna utföra en sådan undersökning men känner att det skulle ta för lång tid. Det kan säkert stämma det du säger att just ödlor är väldigt populära för tillfället. Eftersom terrariedjur.se är en såpass ny sida så slår säkert nya trender igenom snabbare här än på andra forum/sidor och här är ödlebilderna fler än ormbilderna.

Vidare tror jag som många andra att det är fullt möjligt att leopardgecko fortfarande är den vanligaste ödlan som terriedjur i Sverige. Men frågan är om inte deras särställning bland ödlorna på den svenska terrariemarknaden håller på att försvinna?

Min personliga uppfattning är att följande arter har ökat sina andelar bland terrariedjuren under åren jag har varit i "dvala":

Skäggagam
Ögonfransgecko
Kungspyton

Följande arter bedömer jag ha minskat sin "andel" under motsvarande period:

Grön Leguan
Strumpebandssnok
Kungsboa


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Väldigt kul och intressanta sammanställningar :)

logain, där ser man. Kanske inte är helt så ovanligt med fler än 2 skäggagamer ändå trots allt ;)

Ska bli kul att se om statistiken visar något annat om ett halvår!


1660
775
fluffis:

logain:

Jag håller med dig i högsta grad!

Kul att ni har tre skäggagamer :)


309
239
Gogs:

Kan nog hålla med om din analys. Särskillt angående strumpebandssnoken... Förr såg man strumpisar överallt. Nu är de ovanligare. Visst kan man se någon enstaka annons men inte lika mycket som för 10-15 år sen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild