För att göra skattningen mer greppbar kommer jag här med viktad statistik:
Ormar (totalt antal bilder 603 st)
1) Majsorm 23,2 %
2) Kungspyton 14,3 %
3) Rutpyton 6,8 %
4 Kungsboa 4,6 %
Slutsats från den här undersökningen är således att majsormen är i en särställning jämfört med övriga ormarter på den här sidan. Majsorms bilder är nästan lika vanlig som Kungspyton, Rutpyton och Kungsboa sammanslaget. Vidare är Kungspyton på en klar andraplats (fler bilder än Kungsboa och Rutpyton tillsammans). 1-4 står för nästan 50 % av alla ormbilder på sidan.
Ödlor (totalt antal bilder 821)
1) Skäggagam 19,1 %
2) Ögonfransgecko 15,0 %
3) Leopardgecko 13,8 %
4) Jemenkameleont 6,9 %
Slutsatsen här är att det finns tre ödlor (Skäggagam, Ögonfransgecko och Leopardgecko) vars bilder är oerhört mycket vanligare på terrariedjur.se än övriga ödlors 1-3 ovan står för nästan 50 % av alla ödlebilder på sidan.
Avseende groddjur, spindlar ochs sköldpaddor anser jag att underlaget är för litet för att dra några slutsatser.
Undersökningen bygger på flertalet förenklingar och antaganden och ska ej ses som en säkerställd statistik över antalet terrariedjur i Sverige utan som en utgångspunkt för en diskussion. Jag funderade även på att lägga till information om hur många personer som lagt in bilder i varje artgrupp. Ungefär som linkmeister föreslog men jag kom då till min slutsats att detta även skulle skapa en viss osäkerhet eftersom det finns många reptilintresserade som bara håller en art (fast många av denna). Jag tyckte således att det var för stort arbete eftersom det fortfarande ger en såpass stor osäkerhet.