Någon som har Strumpebandssnok?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

142
12
blixa:

tack för tipset ska jag jag pröva

142
12
blixa:

lästa på ett annat forum om att man kunde hålla olika under arter av thamnopis nån som har prövat? föredrar dom generellt att leva ensamt eller i grupp?

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

Det finns inga ormarter som föredrar att leva i grupp naturligt. I terrarie går de flesta strumpebandssnokar bra att ha i grupp och t.o.m utfodra i grupp.

Dock så ska man ju alltid vara observant, när man matar ormar i grupp (oavsett art) så kan två ormar börja äta på samma byte och när de möts så kan den ena äta upp den andra av misstag.

Medlem i GHF
70
23
hjelte:

Jag har S.Infernalis och Marcianus i samma burk just nu, och har även tidigare erfarenhet av Radix och S.Concinnus. Samtliga arter är så pass lika/anpassningsbara att det utan problem går att blanda.

OBS OBS OBS

Hybrider arter emellan är ingenting att eftersträva, det leder endast till utarmning av blodslinjer och osäljbara djur som kommer fara illa.

Fastställ således kön på samtliga ormer du planerar att blanda :)

142
12
blixa:

Nä nån avel är jag knappast redo för då de är min första orm och verkar ge stora kullar, Så får väl gräva fram lite info om hur man köns bestämmer innan jag börjar tänka på sällskap

142
12
blixa:

Hur mycket kan man lita på kolla på svansen metoden när man ska kolla kön? och är det någon här som har större vana så jag kan skicka upp en bild å få lite hjälp?

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

Lägg gärna upp bilder.

Länk till hur man kan göra när man könsbestämmer:

www.gartersnake.co.uk/maintenance.htmSexing%20snakes

142
12
blixa:

142
12
blixa:

var ju inte dunder lätt på egen hand vet inte om dom säger så mycket

31
8
SunOfDarkness:

Skulle gissa på hane.

Jag har ringa erfarenhet men har två st Marcianus och det är ganska tydligt på mina att de inte är lika.

Honans kropp avsmalnar och blir "svans" direkt efter kloaken, medan hanens "fortsätter" ett par cm till, vilket det också ser ut som på din övre bild. (den undre säger mig inte så mycket i och med att överexponeringen gör att man inte ser fjällen)

Hittar tyvärr ingen bild på honan, men bifogar en på hanen.

/Tobbe

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild