Amerikansk oxgroda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Daniel_S skrev:
En amerikansk får du inte tag på, om du inte lyckas smuggla in en själv förstås, de är precis som Raya nämner olagliga att ta in i något av EU:s länder.

www.ymparisto.fi/sv-fi/Arendehantering_tillstand_och_miljokonsekvensbedomning/Tillstand_anmalningar_och_registrering/Internationell_och_EUintern_handel_med_hotade_arter_och_de_tillstand_som_kravs_for_detta_CITES/Djur_och_CITES/Exotiska_sallskapsdjur


Det är inte tillåtet att ta in dem till EU (utan tillstånd), dvs. djur som redan finns i unionen och deras avkommor går bra att köpa.

Den afrikanska och amerikanska oxgrodan har inte så mycket gemensamt förutom att de båda kallas oxgrodor, de är alltså inte särskilt nära släkt. Det finns även andra grodor som kallas för oxgrodor (t.ex. olika arter ur släktet Hoplobatrachus). Vad är det som gör att just dessa två arter är intressanta?


67
7
Hajen99:
azeam skrev:


Det är inte tillåtet att ta in dem till EU (utan tillstånd), dvs. djur som redan finns i unionen och deras avkommor går bra att köpa.

Den afrikanska och amerikanska oxgrodan har inte så mycket gemensamt förutom att de båda kallas oxgrodor, de är alltså inte särskilt nära släkt. Det finns även andra grodor som kallas för oxgrodor (t.ex. olika arter ur släktet Hoplobatrachus). Vad är det som gör att just dessa två arter är intressanta?


Att de är så stora och grova (framförallt den amerikanska...)


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Hajen99 skrev:

Att de är så stora och grova (framförallt den amerikanska...)



Om det är en stor & kraftig du är ute efter kanske den "vanliga" Agapadda (Rhinella marina) skulle kunna vara något? Dock ingen groda utan en padda som namnet antyder :) Inte heller så svåra att få tag på. Ett tips iaf. 


67
7
Hajen99:
Jonas_ skrev:


 

Om det är en stor & kraftig du är ute efter kanske den "vanliga" Agapadda (Rhinella marina) skulle kunna vara något? Dock ingen groda utan en padda som namnet antyder :) Inte heller så svåra att få tag på. Ett tips iaf. 


absolut, de har jag tänkt på. Och blivit förälskad i. Men jag läste på internet att man inte kan hålla i dom då dom har ett mycket giftigt gift....

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Hajen99 skrev:

absolut, de har jag tänkt på. Och blivit förälskad i. Men jag läste på internet att man inte kan hålla i dom då dom har ett mycket giftigt gift....


Du kan hålla i dom så länge du inte slickar på deras parotidkörtlar :) Sen bör man såklart tvätta händerna, men det är ju inget unikt för agapaddor.

Det är dock ganska skygga djur som inte tycker om att hanteras och de tömmer gärna blåsan om de känner sig hotade.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
peter54 skrev:


Nej det vet jag inte, rimligen är det hanar som låter, eller åtminstone låter värst. Jag hade två, men jag vet inte vad det var för kön på dem.


Hos grodor är det främst hanarna som spelar och detta gör de även om de hålls ensamma då de i dessa fall försöker locka till sig en hona! 

67
7
Hajen99:
anders skrev:


Du kan hålla i dom så länge du inte slickar på deras parotidkörtlar :) Sen bör man såklart tvätta händerna, men det är ju inget unikt för agapaddor.

Det är dock ganska skygga djur som inte tycker om att hanteras och de tömmer gärna blåsan om de känner sig hotade.

Jaha ? Då blir det nog en afrikansk oxgroda en pacmanfrog och en agapadda eller två ? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild