Opuntia-kaktus?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

44
9
Johan_86:
Odlar mycket av maten till min dabbagam själv och har länge letat efter just opuntia kaktusar, av den ätbara sorten förstås. Någon som vet vart man kan få tag på dessa? Frön eller plantor spelar ingen större roll. Finns det i Göteborgsområdet är det ett stort plus.

111
116
aldabrachelys:

Vad jag vet finns det inga giftiga opuntior. Finns i vanliga blommster affärer. Har sett på ikea. Sen kan du ju tigga på botan i gbg. Finns även en kaktus förening i gbg.


Medlem i DHF
63
126
griseus:
Opuntia ficus-indica (Nopales) brukar gå att beställa på E-bay frön eller kaktus blad som du bara planterar i sandblandad jord.
vissa grönsaks grossister tar även hem tex Grönsakshallen.

www.gronsakshallen.se/sortiment-produkter/kaktusblad-nopalitos-nopales/


Göteborg
Tel: 031-380 12 00
E-post: uaorder@gronsakshallen.se

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Inga giftiga opuntior? Beror ju helt och hållet på vem som skall äta dem. Allt kan vara giftigt i för stor mängd och att just en art äter något behöver inte betyda att andra arter kan.

Ta t.ex. gripsvansskinken, Corucia zebrata, som i det vilda äter bland annat Epipremnum sp. som är ett gullrankesläkte och som är giftigt för t.ex. leguaner.

När det gäller Opuntia ficus-indica, som griseus skriver, så är det en sort som ofta rekommenderas till t.ex. sköldpaddor och många andra arter. Men om den funkar bra till dabbagamer låter jag vara osagt.

Nu förekommer det en del Opuntia sp. i dabbagamernas utbredningsområde, så det är mycket möjligt att de äter det i det vilda. 

Att du odlar mycket av din egen mat till djuren tycker jag är kanon, det finns lite studier på vad de äter i det vilda, klistrar in några länkar så får du lite förslag på vad du kan odla mer.

www.landesmuseum.at/pdf_frei_remote/HER_22_1_2_0091.pdf

link.springer.com/article/10.1007/s10164-002-0061-zpage-1


62
73
JohannaT:
www.impecta.se/sv/artiklar/fikonkaktusar.html

Jag brukar sätta lite kaktusar då och då, eftersom det är en sån trevlig växt som lever så grymt länge och är så extremt tålig. Nackdelen är ju att de växer extremt långsamt också.
Skulle jag få upp en kaktus i någorlunda "ätbar" storlek så skulle jag absolut inte vilja ge den som en munsbit till någon, eftersom det skulle vara ett så enormt projekt som jag gick miste om för bara några sekunder av njutning(? eller ens det? det kanske bara blir förtärd med likgiltighet?)
Mina äldsta kaktusar som jag äger just nu är snart 4 år gamla, och de största har nått en imponerande diameter på ca 4cm!(höjden är ungefär den samma, och nu räknar jag in taggarna)

Men odla gärna kaktusar ändå! Det är grymt tillfredsställande att säga "den där har jag odlat själv" när folk kommer hem till en för att beundra ens suckulentsamling (för det händer ju skitofta alltså!).


:)

953
1840
peter54:
En av de vanligaste opuntiorna, Opuntia cacti, växer fort och även om man inte kan ge sådan mat varje dag, så är det inga problem att ge färska bitar (öron) ett par gånger i månaden. Man ska nog använda dem när de är alldeles mjuka dock, eftersom då kan man ge hela utan att behöva ta bort några stora hårda taggar eller hullingförsedda mikrotaggar.

295
270
barkskog:
Vi sätter ut opuntian över sommaren och då växer dom till sig ordentligt och kan blomma och få frukt.


Medlem i DHF
63
126
griseus:

@peter54 cacti = Engelska för kaktus inte en opuntia art, håller med om att de mjukare skotten utan mycket taggar är smidigare att mata med, annars funkar även att skrapa bort taggar med kniv under rinnade vatten eller bränna bort små taggar,

@ Mcpede nån speciel Opuntia du hört skulle va giftig eller olämplig som mat för dabbagamer eller andra växtätare? bortsett från de olika extremt taggiga varianterna typ Cylindropuntia cholla .

@ JohannaT  varje människa med lite självrespekt har ju en suckulentsamling ! :)

mina Opuntia skott på de plantor som stod ute i solen växte mellan ca 20-30 cm på en sommar.


Medlem i DHF
263
355
McPede:

Nej, griseus, jag menade att det inte är så enkelt att bara säga att det inte finns någon giftig opuntia, det som är giftigt för en art, så finns det en annan art som äter det.

Just dabbisar verkar ju äta mer gräs och blommande växter än vad de käkar opuntia. Det behöver inte betyda något, men det är ju något man kan försöka leta mer information om.


Medlem i DHF
263
355
McPede:
Det jag försöker få fram är att bara för att en art käkar t.ex. opuntia, så betyder det inte automatiskt att andra arter gör det. Kosten spelar en större roll än vad många tror och det är lätt att ta saker för givet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild