Avlivning genom nedfrysning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2966
1645
Hoggaforfan:
Det hade suttit en panikslagen groda i taket på burken :-P

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Det står att grodjur "får" avlivas genom att avlivningspreparat tillförs i vattnet. Inte att man måste göra så 

Givetvis anpassar man avlivningsmetod efter arten i fråga. Hos klogrodor och axolotlar kanske det är lämpligt (även om jag är lite skeptisk själv)? Skumbogrodor etc. mindre så.

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Generellt saknas det kunskap när det gäller avlivning av reptiler/amfibier och trots att det är ett fält däran hade önskat att det gjordes mer är det lite kontroversiellt och av yttersta vikt att eventuella studier är ordentligt genomtänkta och professionellt utförda.

Jag hörde ett mycket intressant föredrag i våras om avlivning av alligatorer i USA (skinnindustri). Resultaten finns här

www.blv.admin.ch/themen/tierschutz/04013/index.html?lang=de&download=NHzLpZeg7t,lnp6I0NTU042l2Z6ln1acy4Zn4Z2qZpnO2Yuq2Z6gpJCFeYJ3fmym162epYbg2c_JjKbNoKSn6A--

Om man inte känner sig säker på vad man gör tycker jag inte att man ska ge sig in på hemmaavlivningar. Medicinsk avlivning är, mina ögon, alltid att föredra.
Jag blir irriterad över det eviga argumentet med ovana veterinärer. Det stämmer i många fall, men oavsett om det gäller sjuka djur i behov av behandling, eller avlivningar har jag ytterst svårt att alternativet att göra det själv, eller bara låta djuren vara sjuka är bättre.



Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jeppe skrev:
Generellt saknas det kunskap när det gäller avlivning av reptiler/amfibier och trots att det är ett fält däran hade önskat att det gjordes mer är det lite kontroversiellt och av yttersta vikt att eventuella studier är ordentligt genomtänkta och professionellt utförda.

Jag hörde ett mycket intressant föredrag i våras om avlivning av alligatorer i USA (skinnindustri). Resultaten finns här

www.blv.admin.ch/themen/tierschutz/04013/index.html?lang=de&download=NHzLpZeg7t,lnp6I0NTU042l2Z6ln1acy4Zn4Z2qZpnO2Yuq2Z6gpJCFeYJ3fmym162epYbg2c_JjKbNoKSn6A--

Om man inte känner sig säker på vad man gör tycker jag inte att man ska ge sig in på hemmaavlivningar. Medicinsk avlivning är, mina ögon, alltid att föredra.
Jag blir irriterad över det eviga argumentet med ovana veterinärer. Det stämmer i många fall, men oavsett om det gäller sjuka djur i behov av behandling, eller avlivningar har jag ytterst svårt att alternativet att göra det själv, eller bara låta djuren vara sjuka är bättre.





Tackar för länken. Ska kika igenom den!
Håller med dig om att medicinsk avlivning ofta föredras. Att det alltid gör det i praktiken ställer jag mig frågande till dock. Jag tycker att man som djurägare bör ställa krav på sig själv om att åtminstone ha lite koll. Jag förespråkar inte att man gör avlivningar hemma, eftersom det förmodligen är större risk för att man gör fel. Men det kan finnas tillfällen då jag hellre ser att ett djur avlivas direkt än att det skjuts upp tills att en veterinär har tid. Argumentet angående ovana veterinärer ser jag inte som ett argument om att man bör göra det hemma, utan snarare att om man har lite koll själv så kan man minska risken för att veterinären inte tänker på att det är annorlunda vad gäller herptiler. Våra djur hör trots allt inte till vanligheten.

Jag har själv fått avliva en liten groda på runt centimetern. Nu är det ju ganska stor skillnad att avliva en liten groda på 1cm och en större ödla dock, så där kommer aspekten om vad man känner sig säker med.

Jag hade förmodligen inte klarat av att avliva något större än ett såpass litet djur, men ändå är det en intressant diskussion.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jeppe, i din länk hittade jag en referens till avma(www.avma.org/KB/Policies/Documents/euthanasia.pdf ), där följande går att hitta:

"Hypothermia is an inappropriate method of restraint or euthanasia for amphibians and reptiles unless animals are sufficiently small (< 4 g) to permit immediate and irreversible death if placed in liquid N2 (rapid freezing).
Hypothermia reduces amphibians’ tolerance for noxious stimuli and there is no evidence that it is clinically efficacious for euthanasia.
In addition, it is believed that freezing can result in the formation of ice crystals in tissues that may cause pain. Consequently, because amphibians and reptiles lack behavioral or physiologic means of demonstrating pain or distress while hypothermic, generalized prohibitions on hypothermia for restraint or euthanasia are appropriate.
Localized cooling in frogs may reduce nociception, but this localized effect is not appropriately applied to the whole body as a part of euthanasia procedures.
Freezing of deeply anesthetized animals may be justified under circumstances where human safety could be compromised."

Det fetstilta refererar till:
Suckow MA, Terril LA, Grigdesby CF, et al. Evaluation of hypothermia-induced analgesia and influence of opioid antagonists in Leopard frogs (Rana pipiens). Pharmacol Biochem Behav 1999;63:39–43.




1663
779
fluffis:
anders skrev:



Tackar för länken. Ska kika igenom den!
Håller med dig om att medicinsk avlivning ofta föredras. Att det alltid gör det i praktiken ställer jag mig frågande till dock. Jag tycker att man som djurägare bör ställa krav på sig själv om att åtminstone ha lite koll. Jag förespråkar inte att man gör avlivningar hemma, eftersom det förmodligen är större risk för att man gör fel. Men det kan finnas tillfällen då jag hellre ser att ett djur avlivas direkt än att det skjuts upp tills att en veterinär har tid. Argumentet angående ovana veterinärer ser jag inte som ett argument om att man bör göra det hemma, utan snarare att om man har lite koll själv så kan man minska risken för att veterinären inte tänker på att det är annorlunda vad gäller herptiler. Våra djur hör trots allt inte till vanligheten.


Jag håller med om att man inte ska undvika att gå till veterinären pga av att de inte är duktiga. Trots att man vill lita på och känna sig trygg hos veterinäreren så tycker jag man får ha lite tålamod och överseende också. Det är trots allt inte så jättevanligt med reptiler och att gå till veterinären med dem. Men vad händer om vi fortsätter att undvika att gå till veterinärer eftersom de inte är duktiga nog? Jo, det blir moment 22. De får aldrig en chans att lära sig och bli bättre på det.

Carina från Östersund, som har ormeriet.se, har berättat att hon har fått stadens veterinärklinik att bli duktiga på reptiler tack varje hennes påtryckningar.

Såhär har Carina skrivit i majsormsforumet: "Alla veterinärer har tillgång till kontakt med andra veterinärer landet runt - finns inget att skylla på! Kan man inte själv så kan man ta kontakt med annan reptilkunnig veterinär ex på roslagstull - det var så det började här i Östersund och nu har vi flera reptilkunniga veterinärer här".

214
334
MartinJ:
anders skrev:

In addition, it is believed that freezing can result in the formation of ice crystals in tissues that may cause pain.

Så vitt jag har förstått (men jag är ingen expert) det är det väl just detta som är problemet, och orsaken till att man inte tillåter nedfrysning just nu. Man har alltså antagit att det är smärtsamt p.g.a. iskristallbildning i och kring cellerna, utan att faktiskt ha testat om det är så. Nu har ju i alla fall en studie visat (som länkas till i OP) att åtminstonde agapaddor inte känner någon smärta vid nedkylning följt av frysning, eftersom bland annat smärtreceptorerna stängs av innan iskristaller bildas. Om nu flera studier kan visa samma sak (och i ett bredare spektrum av amfibiergrupper) får man bara hoppas att det slutas vara förbjudet med sådan avlivning, då den faktiskt (som det ser ut nu) verkar vara väldigt "human". Personligen tycker jag, utan att faktiskt veta, att det ser betydligt mer traumatiskt ut för grodor att avlias av MS-222 (vilket är ett godkänt tillvägagångssätt) än att blir först nedkyld och sedan nedfryst.

Temla skrev:
Det här är något jag tycker är så hemskt att jag inte ens vill tänka på det. Vet dock att många ägnar sig åt den här metoden trots att det är förbjudet. :( Tycker åtminstone att man först kan hugga huvudet av djuret innan man stoppar dom i frysen om man inte vill avliva hos veterinären. Men då gäller det att man vet hur man gör det snabbt och smidigt innan djuret hinner uppfatta vad som händer.

Jag har personligen svårt att förstå ditt resonemang. Om nu studier har visat, och fortsätter visa i fler studier, att en rätt genomförd nedfrysning är väldigt "humant" för ektotermer (eller specifikt agapaddor, som studien inriktade sig på), varför är detta så hemskt? Det är väl fantastiskt om det nu visar sig att det är det mest humana sättet att avliva vissa amfibier på?
Sedan kan man såklart tycka det är hemskt att folk sysslar med olagligheter, vilket nedfrysning är just nu, men att rent principiellt vara en metod (vilket jag tolkade ditt inlägg som, kanske helt felaktigen) som man nu kan visa är bra, känns lite märkligt.


För att undvika missförstånd vill avsluta med att säga att jag tycker man skall avliva sina djur på lagligt sätt (eller ännu bättre, ta dem till en veterinär). Ovan handlade mest om att studier där man faktiskt kan visa på saker är bättre än att bara anta saker. Slutligen bör det sägas att jag definitivt tycker man bör utföra fler studier i ämnet kring nedfrysning som avlivningsmetod innan man ändrar tillåtna avlivningsmetoder, men nu finns det i alla fall en grund att bygga vidare på.

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Det här tycker jag är jätteintressant.

Här har vi två dokument, skrivna av personer som är uppenbart kunniga, men som har hyfsat olika budskap. Vilket ska man ta till sig?

Jag vet själv inte vad jag ska tycka. Historiskt sätt har jag alltid varit ytterst tveksam till ”frysning” som avlivningsmetod, men det första dokumentet fick mig att tänka till om det. Det andra tar mig tillbaka till ursprungstesen. Vilket budskap är det mest korrekta? Jag vågar mig inte på en bestämd åsikt i frågan. Detta för att jag har för lite information för att känna mig trygg i ett defenitivt ställningstagande.

Jag kommer även fortsättningsvis avhålla mig från frysning då det enligt mig finns så mycket bättre och enklare metoder för avlivning på den nivån som jag befinner mig på, oavsett ”frysningens” lämplighet eller inte. Det är möjligt att vid mer industriell avlivning, i större skala, så kan frysning vara ett acceptabelt alternativ för vissa grupper herptiler? Det vågar jag inte ha en bestämd åsikt om just nu.

Det är jätteintressant att läsa om. Och som sägs av flera ovan så är mer forskning önskvärd och behövd. Även jag kan se att gamla föreställningar inte nödväntigtsvis behöver vara korrekta när nya forskningsrön dyker upp.

214
334
MartinJ:
Fredriko skrev:
Det här tycker jag är jätteintressant.

Javisst! Ett otroligt intressant ämne som jag hoppas kommer utforskas mer och mer.

Fredriko skrev:

Här har vi två dokument, skrivna av personer som är uppenbart kunniga, men som har hyfsat olika budskap. Vilket ska man ta till sig?

Problemet, som jag ser och uppfattar det, är att det faktiskt bara är studien med nedfrysning av agapaddor som faktiskt har skaffat något slags kvantifierbart data i ämnet, där det andra dokumentet verkar på gå något slags antagande (rätta mig hemskt gärna om jag har fel). Detta gör det hela väldigt svårt att ta ställning till, och framförallt vara positivt inställd till att frysning är en dålig metod, då det hitils bara finns data som tyder på att det skulle fungera väl (åtminstonde för agapaddor).

Anders skrev:

Jeppe, i din länk hittade jag en referens till avma(www.avma.org/KB/Policies/Documents/euthanasia.pdf), där följande går att hitta:

Tänkte bara tipsa om att din länk inte fungerar eftersom slutparantesen har klumpats ihop som en del av länken, så vid första anblick ser det ut som om artikeln inte går att hitta längre.

Anders skrev:

"... Localized cooling in frogs may reduce nociception, but this localized effect is not appropriately applied to the whole body as a part of euthanasia procedures."

Det fetstilta refererar till:
Suckow MA, Terril LA, Grigdesby CF, et al. Evaluation of hypothermia-induced analgesia and influence of opioid antagonists in Leopard frogs (Rana pipiens). Pharmacol Biochem Behav 1999;63:39–43.

Jag glömde fråga detta i mitt förra inlägg. Vad är det som menas med den meningen? Används det som stöd för att avlivning via nedfrysning är olämpligt, eller påpekar de att nedfrysning bara får användas som lokalbedövning? Studien de refererar till visar att nedfrysning som lokalbedövning verkar fungera bra (åtminstonde för Rana pipiens), samtidigt som studien inte alls testade mer än just lokalbedövning av ett ben.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
MartinJ skrev:

Tänkte bara tipsa om att din länk inte fungerar eftersom slutparantesen har klumpats ihop som en del av länken, så vid första anblick ser det ut som om artikeln inte går att hitta längre.


Fixade länken. (Jag får försöka fixa så att länkar inte blir felaktiga i framtiden med paranteser.)

MartinJ skrev:

Jag glömde fråga detta i mitt förra inlägg. Vad är det som menas med den meningen? Används det som stöd för att avlivning via nedfrysning är olämpligt, eller påpekar de att nedfrysning bara får användas som lokalbedövning? Studien de refererar till visar att nedfrysning som lokalbedövning verkar fungera bra (åtminstonde för Rana pipiens), samtidigt som studien inte alls testade mer än just lokalbedövning av ett ben.


Som jag förstår det så använder de det som stöd för att det skulle vara en olämplig metod.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild