Viltkött till reptiler?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

88
2
Herplover:
Kan man om man t.ex är jägare och har skjutit en hare, ge den till exempelvis en boa eller dela den lite och ge till en varan?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Ta ur kulan/haglet så borde det inte vara några problem.

88
2
Herplover:
Ok tack för svar

45
68
Jimmy_S:
Jag har matat med hjärtan från djur jag har skjutit dock aldrig hela djur.Det är ju otroligt mycket parasiter på harar så du lär nog ha den i frysen ett tag innan matning :)

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:
Ormar vill ju ha hela byten, och att ta bort allt skottskadat lämnar inte kvar ett lämpligt byte till en orm, men det är bara min åsikt. Varan, absolut, om du styckat bort det skottskadade.

45
68
Jimmy_S:
Ska påkeka att det är till strumpor och ackies jag har matat med hjärtan.

1275
1724
Falk:
Mata med så naturligt foder som möjligt

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Det skulle säkert funka, om ormen skulle äta den, luktar säkert annorlunda än annat frysfoder. Däremot är det ingenting jag skulle chansa att ge mina ormar, finns ingen anledning när frysta gnagare är så pass billigt som det ändå är :) 

Jag skulle mestadels vara rädd för hur miljögifter skulle påverka djuren, samt eventuella smittor viltet kan ha, kanske är en obefogad rädsla från min sida men har man dyra djur så chansar man inte med fodret :) 


953
1840
peter54:
Visst kan man använda vilt till ormar eller ödlor som är såpass stora att det kan ta exempelvis en hel hare. Dock måste jag säga att jag inte skulle använda hagelskjutet vilt, det är mer eller mindre omöjligt att hitta alla hagel, det måste vara skjutet med studsare. Att dela och ge bitar funkar också, men med samma reservation, inte hagelskjutet.

Ett såpass litet djur som en hare skjuten med kula skadas inte så att man måste ta bort en massa. Kulan går fritt igenom, blir inte kvar i kroppen och lämnar bara ett litet ingångshål och ett något större utgångshål, förutsatt förstås, att man skjuter haren med lämpligt vapen, studsare i klass 2 eller 3.

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:
Jag har styckat vildkaniner (mindre än harar förvisso) skjutna med kula, det skadas. Dessutom blir det blyfragment i all skottskadad vävnad, såvida det inte är skjutet med blyfri kula. Jag anser att skjutna djur som ska ätas av djur eller människa, ska skottputsas. Sen om man väljer att bara ta bort skadad vävnad, eller putsa 5-10 cm runt om det skottskadade området, det är upp till var och en.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild