Okunnig som vill lära sig (Ögonfransgecko)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
2
Raicrow:

Jag skriver detta för att veta mer om ämnet samt att få tips från er alla :)

 

I min presentation så skrev jag om min nya Ögonfransgecko. Jag känner redan nu efter knappt en vecka att jag bryr mig så oerhört mycket om den och vill inget annat än de bästa! Med det sagt så har jag varit nojig under hela den här tiden. Den äter knappt, dricker inget och verkar mindre aktiv för varje dag (om det sista stämmer eller inte är osäkert - jag tycker att det är så men dom är mest aktiva under kvällen har jag läst). Jag har varit tvungen att ta ut honom från terrariumet och mata honom mjölmaskar och vatten med en sked. Under hela perioden jag har haft Bowser (namnet på geckon) så har den fått i sig 4 st mjölmaskar och lite vatten.

Det har varit svårt att kontrollera fuktighet samt temperatur. Dom brukar ligga på 50% respektive 22° och tydligen är det för lite för den. Jag har läst jätte mycket om hur man ska ta hand om den (sista gången jag läste så många artiklar om något jag bryr mig om var säkert i skolan, haha ^^) och det bidrar till mer oro och nervösitet då allt jag gör känns fel. Jag känner mig hemsk för varje dag för att det känns som att den lider för att jag är för dum/okunnig.

Till slut så kontaktar jag "Herpers Choise" i Uppsala och förklarar min situation. Jag får reda på att mjölmaskar är att inte rekommendera, jag behöver en lampa för dygnsrytm och att jag behöver sprayflaska som "dushar". Efter ett längre samtal med personalen där så fick jag en lista över saker som jag behöver beställa (och har gjort) och känner att jag gör äntligen rätt. Det gick på 1000kr men det sket jag i - jag vill verkligen att Bowser har inget annat än de bästa.

Vad är poängen då med följande forum inlägg? Jo, jag vill berätta min historia till er. Hur det ligger till, vad jag gör för att ändra på det och jätte gärna tips från er. Jag har velat ha en ödla under en väldig lång tid och har sparat pengar för att köpa en til sommaren (7000kr i Zoo butik i skärholmen) men jag fick Bowser som present från min syster som köpte från någon som inte verkar veta hur man tar hand om Ögonfransgecko (det var han som gav mig mjölmaskarna och sa att mata honom med det).

Jag väntar ivrigt på det jag har beställt för att det ska äntligen bli bra för honom. Jag är bara arg att han behöver ha det så det här tills dess... och har ingen att skylla på än mig själv.

Tusen tack för att ni orkade läsa så här mycket och om ni har tips så snälla, jag tar emot allt! :)


Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Raicrow skrev:
Jag skriver detta för att veta mer om ämnet samt att få tips från er alla :)

 

I min presentation så skrev jag om min nya Ögonfransgecko. Jag känner redan nu efter knappt en vecka att jag bryr mig så oerhört mycket om den och vill inget annat än de bästa! Med det sagt så har jag varit nojig under hela den här tiden. Den äter knappt, dricker inget och verkar mindre aktiv för varje dag (om det sista stämmer eller inte är osäkert - jag tycker att det är så men dom är mest aktiva under kvällen har jag läst). Jag har varit tvungen att ta ut honom från terrariumet och mata honom mjölmaskar och vatten med en sked. Under hela perioden jag har haft Bowser (namnet på geckon) så har den fått i sig 4 st mjölmaskar och lite vatten.

Det har varit svårt att kontrollera fuktighet samt temperatur. Dom brukar ligga på 50% respektive 22° och tydligen är det för lite för den. Jag har läst jätte mycket om hur man ska ta hand om den (sista gången jag läste så många artiklar om något jag bryr mig om var säkert i skolan, haha ^^) och det bidrar till mer oro och nervösitet då allt jag gör känns fel. Jag känner mig hemsk för varje dag för att det känns som att den lider för att jag är för dum/okunnig.

Till slut så kontaktar jag "Herpers Choise" i Uppsala och förklarar min situation. Jag får reda på att mjölmaskar är att inte rekommendera, jag behöver en lampa för dygnsrytm och att jag behöver sprayflaska som "dushar". Efter ett längre samtal med personalen där så fick jag en lista över saker som jag behöver beställa (och har gjort) och känner att jag gör äntligen rätt. Det gick på 1000kr men det sket jag i - jag vill verkligen att Bowser har inget annat än de bästa.

Vad är poängen då med följande forum inlägg? Jo, jag vill berätta min historia till er. Hur det ligger till, vad jag gör för att ändra på det och jätte gärna tips från er. Jag har velat ha en ödla under en väldig lång tid och har sparat pengar för att köpa en til sommaren (7000kr i Zoo butik i skärholmen) men jag fick Bowser som present från min syster som köpte från någon som inte verkar veta hur man tar hand om Ögonfransgecko (det var han som gav mig mjölmaskarna och sa att mata honom med det).

Jag väntar ivrigt på det jag har beställt för att det ska äntligen bli bra för honom. Jag är bara arg att han behöver ha det så det här tills dess... och har ingen att skylla på än mig själv.

Tusen tack för att ni orkade läsa så här mycket och om ni har tips så snälla, jag tar emot allt! :)



Den första tiden så är i stort sett alla djur lite "nedstämda" eller nervösa när de kommer till ett nytt hem då de inte känner sig trygga! Det är oftast bara att härda och och att se till att djuret har det så bra som det bara är möjligt! Har du testat att mata med någon form av Crested Gecko Diet? Om du får problem att få tag i någon sådan inom de närmasta dagarna så fungerar det ju med att köpa en barnmats "smoothie" med 100% ekologiska exotiska frukter för att ödlan ska få i sig lite näring! Men hur som helst så är det inte helt ovanligt att det kan ta en eller ett par veckor innan ödlan har acklimatiserat sig till den nya miljön och när den väl har det så bör den börja äta och uppföra sig normalt. Lycka till! :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Tack för din berättelse. Även om jag har hållit på med herptiler sen barnsben så känner jag igen tvekandet på en själv när man misstänker att något är fel. Det finns mycket information om våra reptiler samtidigt som det är väldigt mycket man kan missa då olika arter kan ha helt skilda behov. 
Jag har själv medfarit tråkigheter med just mjölmask, speciellt då det handlat om väldigt unga och glupska ödlor. (De blev helt enkelt förstoppade av det hårda kitinet i mjölmaskens skal).

Många reptiler kan vara skygga och vill inte äta så länge de känner sig iaktagna och hotade. Därför kan det ibland kännas helt omöjligt att få vissa att äta när man tar ut dem ur terrariet eller pincettmatar. Efter ett tag brukar det ge med sig som tur är, så skulle jag vara du så ha lite is i magen och se till att du inte stressar ödlan i onödan. Ögonfransgeckos är nattaktiva, så sätt dig någon sen kväll och försök se vad som händer när allt är släckt. 
Det kan då vara en bra idé att försöka mata ödlan när den självmant har vaknat än att man väcker den mitt på dagen. Jag har ofta märkt att nattaktiva djur kan ha svårt att vara intresserade av föda när det är ljust. 

Om geckon inte fått så bra förutsättningar hos tidigare ägare så kan det vara extra noga att du pudrar på vitaminer och mineraler för att kompensera eventuella brister.

Sätt gärna in en liten skål med "Crested gecko diet", som är ett slags pulver du blandar med vatten som ödlan kan äta.

Lycka till!

305
150
SunshineGeckos:
Du vet säkert också att dom gärna dricker vattendroppar från glaset och från blad på växter, så det är ytterligare en anledning till varför det är viktigt att du sprayar  vatten hos den. 
Det kan ju vara en fördel att även spraya innan du släcker på kvällen, så kan den dricka när den vaknat, men sånt har du säkert koll på redan. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild