Varför finns det sele till ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2714
2552
anders:
Falk skrev:

Kanske för att Crippa gillar att hantera och fingra på sina djur, den uppfattningen får man iaf om man kikar i hans galleri.

Angående domesticering av reptiler så tror jag inte ett dugg på det då det är tusentals däggdjur som vi inte lyckats tämja hittills.

Skulle reptiler gå att tämja så skulle det ha varit gjort för hundratals år sedan så jag tror inte att det hjälper att traska runt med sin ödla i en sele eller låta dom gå runt på parketten.

Lägg inte ord i någons mun, Crippa kan säkert svara för sig själv utan dina spekulationer.

Att tämja och selektivt avla på docilitet är två skilda saker. Det har såvitt jag vet inte gjort någon längre selektiv avel på herptiler på detta sätt och definitivt inte för flera hundratals år sedan. Lägger man sedan på att det krävs väldigt många generationer för att få några större märkbara resultat så är det ju inte så konstigt att det inte har gjorts. Dessutom finns det liten eller ingen ekonomisk vinst i att göra det.
Men visst, det kanske inte riktigt är relevant för diskussionen.

504
397
Crippa:
Jag tar endast ut mina djur för att ta bilder eller kolla till dom lite. Förstår inte riktigt varför du kommer med ett sådant dumt svar Falk när du inte har en aning om hur jag tar hand om mina djur! Jag har två hundar jag kan fingra på om jag vill så det är inga problem!

Åter till tråden:

Jag håller med om att det kanske inte är så smart att ha sele på en leguan men ser inte problemet med att ha sele på en annan större ödla om selet sitter åt ordentligt och du vet att ödlan inte tar skada av det. Tror det är svårt för en del här inne att förstå vilken kraft det är i stora ödlor. Skulle man kunna stoppa in ödlan i en utebur utan att behöva tänka på att den kunnat rycka sig loss och springa iväg så ska man ju självklart inte ha sele,  men jag tar hellre det säkra före det osäkra.  Min teju har aldrig ryckt med selen på sig och jag tycker det är en jättebra grej om man ska ta ut den lite på sommaren i den sköna solen.

Medlem i SHF
4080
5139
Jonas_:
Enkla svaret, det finns sele för att det finns en marknad för dom :) 

Medlem i SHF
537
753
Patch:

Har haft mer stora ödlor än de flesta och har aldrig haft ett behov av nått sele :) 

Har haft mina djur i burar på sommaren utom mina 2 bandvaraner som gick lösa (på stor tomt på LANDET och alltså inte bland folk) under uppsikt :)

och precis som Jonas säger.... de finns sele för folk köper dem :P

504
397
Crippa:
Patch jag vet inte hur bra koll du har på sele men så som du skriver så verkar du blanda ihop sele med halsband/koppel. Mitt sele till min teju sitter varken runt halsen eller vid nacken utan vid ben och rygg men jag vet inte min teju kanske har världsrekord i längst nacke, kanske värt att kolla upp!

Medlem i SHF
537
753
Patch:

Gör dig inte till åtlöje :)

Skrev ju att jag jobbat i butik jag vet hur selarna (heter det så?) ser ut... har nog sett de flesta storterna... Men du har väl ett koppel till dem? Har aldrig ens sagt att selen satt runt nacken :)

1275
1726
Falk:
Crippa skrev:
Jag tar endast ut mina djur för att ta bilder eller kolla till dom lite. Förstår inte riktigt varför du kommer med ett sådant dumt svar Falk när du inte har en aning om hur jag tar hand om mina djur! Jag har två hundar jag kan fingra på om jag vill så det är inga problem!

Som jag skrev så är det uppfattningen jag fick av dina bilder.

1275
1726
Falk:
anders skrev:
Lägg inte ord i någons mun, Crippa kan säkert svara för sig själv utan dina spekulationer.

Det gör jag inte heller, notera att jag skrev kanske

504
397
Crippa:
Spelar ingen roll om du jobbat i butik eller inte, det här handlar om folks olika åsikter angående selen.  Såklart man har koppel annars är det ju ingen mening. Hundar kan också skadas av koppel om de har riktigt oflyt. Ska man ha sele på sin större ödla så är ett tips att man har lite koll först,  har aldrig haft problem med min! Jag skulle aldrig släppa min ödla lös på tomten, det låter mer idiotiskt än att ha sele på en ödla enligt mig, vad hade du gjort OM de fick för sig att springa iväg?

Medlem i SHF
537
753
Patch:

Och tar vägen vart då? :) 
De va en 2 meters bandvaran... han va inte ens rädd för hästar (och nej de träffades inte!) Vi har 9 tunnland och närmaste skog är ca 500 meter bort :) (man får väl välja sina platser?) 

Han va dock i ett äppelträd på ca 2,5 meters höjd i ett par timmar en gång! :) Och nej jag skulle kanske inte rekommendera någon att göra det nu för tiden... föredrar burar/lådor till reptiler om de ska vara ute, men de va svårare att fixa nått som höll åt honom än vad det va att ha han lös! :P

Och så klart de spelar roll om jag har jobbat i butik? De ger mig väl lite av en fördel om man själv har jobbat med produkten som vi pratar om? När jag jobbade med tv spel så va det iallafall en klar fördel om man faktiskt provar produkten man säljer :)

Och koppel är grejen man har mellan handen och selet eller halsbandet... och självklart kan den om man har otur hamna runt halsen på reptilerna? framförallt om man har en ödla som t.ex leguaner där kopplet kan få grepp i taggarna på ryggen men troligen en ganska liten chans på en teju dock.. men de kan ju i stället släppa svansen om de trasslar in sig där? 

Men självklart kan man ha olika åsikter om saker :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild