Är du irriterad?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
LobsterPie skrev:



Jaha, jag trodde att du enbart menade gift. Och jag har nog inte sett att någon kräver att den som köper ska vara 18 vid köp av ogiftiga djur någon gång. Men då kanske det är lite samma sak, man kanske vill att djuret ska hamna hos någon myndig som enligt automatik BORDE ha bättre koll. 

Även fast jag håller med dig om att det finns barn som är bättre än många vuxna när det kommer till djurhållning så tror jag nog att det är en minoritet. Det finns nog fler vuxna som "gör rätt" än vad det gör barn/yngre. 

Jo fler vuxna som "gör rätt" finns det nog. Men jag tycker inte att man ska dömma någon på ålder ändå utan prata med personen om hur köparen tänker sköta djuret (och se om man tycker det är ett bra sätt) och/eller se om man tycker att köparen läst på tillräckligt (så det inte blir fler misstolkningar så är det ej gift jag menar nu med "läst på tillräckligt") för och kuna sköta djuret bra.

42
12
MartinK:
Hej.

Jag kan väl dela med mig om vad som irriterar mig som nybörjare i den här hobbyn. Jag har frågat mycket och många om skäggagamar när jag först skaffade dom i Mars i år och fick snabbt erfara att frågar man 20 pers får man 20 olika svar tillbaka. Tyvärr så låter dom som tror sig veta lika övertygande som dom som verkligen kan sin sak så det har lett mig till att vilja va mer reserverad med frågorna för jag blir bara irriterad när man får olika svar hela tiden. Men samtidigt är det ju levande varelser jag har i min vård hemma och vill att dom ska ha det så bra som möjligt.

Sand är inte bra som bottensubstrat får jag höra men en kompis hade sand till sin skäggagam i 10 år utan att den for illa av det. 
"Röda värmelampor gör dom blinda". 
"Nej, det gör dom inte alls det" säger nästa.
"skäggagamar ska badas en gång i veckan"
"Nej, det ska dom definitivt inte" säger nästa.
"Se till att din skäggagam dricker vatten"
"Nej, dom får i sig vatten genom grönsakerna dom äter".
osv, osv, osv.....
Men alla är överens om det åtminstone ska va plusgrader i terrariet.... eller? ;)

148
116
Ella:
MartinK skrev:
Hej.

Jag kan väl dela med mig om vad som irriterar mig som nybörjare i den här hobbyn. Jag har frågat mycket och många om skäggagamar när jag först skaffade dom i Mars i år och fick snabbt erfara att frågar man 20 pers får man 20 olika svar tillbaka. Tyvärr så låter dom som tror sig veta lika övertygande som dom som verkligen kan sin sak så det har lett mig till att vilja va mer reserverad med frågorna för jag blir bara irriterad när man får olika svar hela tiden. Men samtidigt är det ju levande varelser jag har i min vård hemma och vill att dom ska ha det så bra som möjligt.

Sand är inte bra som bottensubstrat får jag höra men en kompis hade sand till sin skäggagam i 10 år utan att den for illa av det. 
"Röda värmelampor gör dom blinda". 
"Nej, det gör dom inte alls det" säger nästa.
"skäggagamar ska badas en gång i veckan"
"Nej, det ska dom definitivt inte" säger nästa.
"Se till att din skäggagam dricker vatten"
"Nej, dom får i sig vatten genom grönsakerna dom äter".
osv, osv, osv.....
Men alla är överens om det åtminstone ska va plusgrader i terrariet.... eller? ;)



Hahah förstår inte det där med att bada sina jävla reptiler? Ha en badskål för dem som de får plats i och kan vända sig i, så får de dricka och bada ifred.

Medlem i SkHF
983
1104
NellyNiklas:
MartinK skrev:
Hej.

Jag kan väl dela med mig om vad som irriterar mig som nybörjare i den här hobbyn. Jag har frågat mycket och många om skäggagamar när jag först skaffade dom i Mars i år och fick snabbt erfara att frågar man 20 pers får man 20 olika svar tillbaka. Tyvärr så låter dom som tror sig veta lika övertygande som dom som verkligen kan sin sak så det har lett mig till att vilja va mer reserverad med frågorna för jag blir bara irriterad när man får olika svar hela tiden. Men samtidigt är det ju levande varelser jag har i min vård hemma och vill att dom ska ha det så bra som möjligt.

Sand är inte bra som bottensubstrat får jag höra men en kompis hade sand till sin skäggagam i 10 år utan att den for illa av det. 
"Röda värmelampor gör dom blinda". 
"Nej, det gör dom inte alls det" säger nästa.
"skäggagamar ska badas en gång i veckan"
"Nej, det ska dom definitivt inte" säger nästa.
"Se till att din skäggagam dricker vatten"
"Nej, dom får i sig vatten genom grönsakerna dom äter".
osv, osv, osv.....
Men alla är överens om det åtminstone ska va plusgrader i terrariet.... eller? ;)


En av anledningarna till varför jag oftast köper en detaljerad bok om ämnet. De är oftast (om inte alltid) granskade och delar med sig av referenserna. De som tillbringat X antal år i hobbyn brukar veta vad de sysslar med kan man hoppas.  (Jag kan rekommendera några till dig om du önskar)

42
12
MartinK:
NellyNiklas skrev:


En av anledningarna till varför jag oftast köper en detaljerad bok om ämnet. De är oftast (om inte alltid) granskade och delar med sig av referenserna. De som tillbringat X antal år i hobbyn brukar veta vad de sysslar med kan man hoppas.  (Jag kan rekommendera några till dig om du önskar)

Tips om böcker tas tacksamt emot :) vill minnas att jag sökte efter det nån gång men fick inga vidare träffar. Var även inne på akademibokhandeln i Göteborg och frågade efter böcker om reptiler. "Kan hända att vi har något på barnavdelningen" fick jag som svar... 

Medlem i SHF
192
361
Thinning:
MartinK skrev:

Tips om böcker tas tacksamt emot :) vill minnas att jag sökte efter det nån gång men fick inga vidare träffar. Var även inne på akademibokhandeln i Göteborg och frågade efter böcker om reptiler. "Kan hända att vi har något på barnavdelningen" fick jag som svar... 

Hej,

Böcker finns det många intressanta. Jag personligen tycker att herpetologisk litteratur är en stor och viktig del av den här hobbyn.

När det gäller tips finns det en bra tråd där folk ger tips på olika böcker här: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3715&p=4

Trevlig läsning!

Med vänlig hälsning, Björn 

42
12
MartinK:
Thinning skrev:

Hej,

Böcker finns det många intressanta. Jag personligen tycker att herpetologisk litteratur är en stor och viktig del av den här hobbyn.

När det gäller tips finns det en bra tråd där folk ger tips på olika böcker här: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3715&p=4

Trevlig läsning!

Med vänlig hälsning, Björn 

Tack så mycket :)

134
111
Potato:
Jag blir bitter på folk som prutar och prutar på ett djur.
När man väl sätter ner djuret till en summa som köparen vill köpa det för,  så prutar dom ännu mer.

Då säljer man helt enkelt inte det djuret om köparen inte kan acceptera priset. Gaaaah.. -.-

11
8
luttwich:
När folk är på toppen av mount stupid. Händer dock i alla hobbyn. Alla drabbas inte av detta fenomen, men många gör det.

Medlem i NHF
16
23
RogerUME:
Jag är bitter för att min sambo inte gillar ormar, ödlor eller spindlar. Hon har sagt ok till grodor i alla fall :)

Hon var påväg att ändra uppfattning om ormar och kungspyton.
Hon frågar vilken.orm.jag skulle köpt till terrariet jag bygger om jag hade fått.
Kungspyton hade varit ett bra svar, eller majsorm. Tigerpyton hade varit ett ok svar iom att hon vet att det är min favoritorm.
Men vad hoppar ur min trut? Kanske är för att jag håller på att skaffa grodor som det hoppar grodor ur munnen.på mig.
Jag svarade "Blodpyton"

En orm jag alltid velat ha, dock när hon sökte så kom information om att det inte var den lugnaste ormen precis.
När hon såg bilder på dom sa hon "Det syns juh på den hur arg den är".
Här hoppar en groda till ur munnen på mig, och jag hör mig själv svara "Men då har ni i alla fall något gemensamt"

Blev ingen godnatt kram där inte......
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild