Småttingar till 60x40x40

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

214
333
MartinJ:
psyjoh skrev:

Så jättemånga blir där inte förrän efter ett tag. En hona lägger 1-2 ägg. Sen ska de kläckas och bli 9 månader ungefär innan de börjar lägga ägg osv. Osv.
Tror de kan lägga ägg 2ggr/år. 
Får du för många kan jag ta dem ;)



När de väl har börjat lägga ägg (och har lagt ett par gånger) så talar vi äggläggning om två ägg ungefär en gång i månaden (ibland lite längre mellan, ibland något mindre). Så jag skulle faktiskt använda samma retorik, men åt andra hållet. En hona börjar lägga redan efter 9 månader, sedan läggs ett till två (oftast två) ägg varje till varannan månad (för att ta i underkant). Det blir snabbt många ödlor!
Man kan givetvis ta bort ägg så fort de är lagda, vilket blir de bra mat åt de andra ödlorna i terrariet. Dessvärre är de väldigt bra på att lägga äggen i små skrymslen, vilket gör att de kan vara svåra att hitta (och komma åt), så när man har ett gäng reproducerande individer är det väldigt lätt hänt att man missar något ägg i alla fall.
Angående deras efterfrågan så tycker jag de var förvånandsvärt lätta att sälja iväg, framförallt med tanke på att de kanske är reptilhållandets lättaste djur att föröka.

Jag kan starkt rekommendera dessa geckos då de är lättskötta, fascinerande och roliga. Det gäller bara att vara beredd på ödleinvasionen som väntas!

2048
773
psyjoh:
Nja... riktigt så tätt har jag aldrig fått. Har haft lugubrisar i 3 omgångar. Som tätast fick jag efter 2 månader från samma ödla. Det var första gången jag hade dessa. Sparade då inga ägg och hade bara en ödla i en liten petbox. Detta var många år sedan och faktiskt min första gecko överhuvudtaget hehe. 

2048
773
psyjoh:
www.lepidodactylus.lugubris.de.vu

214
333
MartinJ:
psyjoh skrev:
Nja... riktigt så tätt har jag aldrig fått. Har haft lugubrisar i 3 omgångar. Som tätast fick jag efter 2 månader från samma ödla. 


Olika förutsättningar och olika individer ger givetvis olika resultat, men även om vi talar äggläggning så lite som tre gånger per år är det fortfarande nog för att bli ganska många ödlor relativt snabbt (tycker jag i alla fall), åtminstonde så pass att man bör vara beredd på att det blir en del ödlar att ta hand om.

Sedan finns möjligheten, som HappyLucky påpekade, att sälja överflödet som foderdjur. Personligen tycker jag det känns olustigt, eftersom man haft just de individuella ödlorna som terrariedjur, men det är överlag en bra lösning.

2048
773
psyjoh:
Håller med om att det känns olustigt att ge det som foder om man haft de som terrariedjur. Tänkte själv mata bort mina 2 sista men det slutade med att jag gav bort dem när jag sålde min kull med skäggisar. 
Hade jag däremot fött upp dem i det syftet och matat med dem rätt omgående utan att skött om dem ett tag kanske det hade gått bättre eller om jag hade köpt dem just för det ändamålet. 

2048
773
psyjoh:
Vill du inte ha några jungfruläggande ödlor finns det alltid små daggeckos i ungefär samma storlek.
Ligger annons ute här på sidan just nu såg jag på ett par arter. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild