Rhododendron grenar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

175
228
Rosenlukas:
Har läst att löven och blommorna på en rhododendron är giftiga men är grenarna också det? Har en stor buske som ska klippas ner med många stora och häftiga grenar.

2966
1645
Hoggaforfan:
Är det något som riskerar att äta på dem så hade inte jag vågat testa för en del av giftet borde finnas i barken men annars bör det var lugnt. 

Så här skriver ju Giftcentralen:
"Rhododendron-arter
Växten, speciellt blad, blommor och nektar, även honung, innehåller andromedotoxin. Förgiftningar är ovanliga hos människa.
Symtom: Brännande känsla i mun och svalg, salivavsöndring, kräkningar och diarré. I allvarliga fall eventuellt även allmänpåverkan.
Åtgärd: Om mer än en smakbit förtärts, ge medicinskt kol. Kontrollera risken hos Giftinformationscentralen."

175
228
Rosenlukas:
Jah hade tänkt använda grenarna hos en vattenagam (om det blir någon) annars tänkte jag lägga dem på tork och till framtida projekt :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Det borde inte vara några problem för de lär inte äta på grenarna.
Giftet kommer troligtvis även att försvinna med tiden, det brukar det i alla fall göra.

Växter är inte riktigt min grej så har jag fel får någon gärna rätta mig :-)

175
228
Rosenlukas:
Okej kan ju försöka lägga de i vatten i några dar så att giftet löses ut i vattnet samt torka det med värmepistol :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild