Sevärt i Namibia

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

74
23
Dempan242:
Tjena!

Jag åker till Namibia vecka 44 och kommer vara där en vecka. Kommer vara 2 dagar i Windhoek och 4 dagar i Karaksburg. Jag undrar om ni kan tipsa mig om något som man absolut inte får missa när man är där nere, var kan man hitta puffadder i det fria? var trivs de som bäst? (för fotografier).

Tack så mycket!

544
424
Gibblo:
Jag hade varit nöjd om jag hade fått se någon Ceratogyrus sanderi, eller baboon spider över huvud taget i det vilda! :)

EDIT: Dendroaspis polylepis, svart mamba finns ju också!

74
23
Dempan242:
Okej, tack så mycket :)

Är de vanliga? tror att jag kommer befinna mig mest i öken trakterna!

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Namibia är ju ett paradis för Bitis-älskare, Bitis arietans är ju kul, men jag skulle hellre se någon av de mindre arterna caudalis, cornuta eller schneideri.

544
424
Gibblo:
DenisPunktCom skrev:
Okej, tack så mycket :)

Är de vanliga? tror att jag kommer befinna mig mest i öken trakterna!



Vilka syftar du på?

74
23
Dempan242:
Jimmy skrev:
Namibia är ju ett paradis för Bitis-älskare, Bitis arietans är ju kul, men jag skulle hellre se någon av de mindre arterna caudalis, cornuta eller schneideri.

Finns de arterna där också? :O trodde bara arientans av bitis släktet fanns där.
Gibblo skrev:



Vilka syftar du på?

baboon spider och svarta mamban

429
254
JACLAR123:
Något du gärna får missa, är Ebola...

544
424
Gibblo:

DenisPunktCom skrev:

Finns de arterna där också? :O trodde bara arientans av bitis släktet fanns där.
baboon spider och svarta mamban




Kan vara lite klurigt med Ceratogyrus, de finns lite överallt men oftast sitter de och trycker i en bohåla. Kolla efter hålor och ingångar med nät, det brukar vara bebott då :)

Mamban vet jag inte riktigt, den frågan överlåter jag till någon annan!


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Har aldrig varit i Namibia tyvärr men min ringa erfarenhet av herpande i Afrika är att det handlar mycket om rätt säsong, många arter (inte minst groddjur) ser man enbart under regnperioden medan andra kan vara lättare att hitta under torrperioden. Med lite tur kommer du precis när regnperioden börjar (om än vecka 44 är något tidigt). Eftersom du ska till ökenområden skulle jag rekommendera att leta efter permanenta vatten - där det finns vatten finns det liv - och när det är ont om vatten brukar koncentrationerna av djur vara högre där det faktiskt finns (till skillnad från t.ex. regnskog där bra habitat och mikroklimat finns nästan överallt), google maps eller liknande kan vara till stor hjälp för att hitta små pölar. Håller med Jimmy om att Bitis spp. borde ligga högt på listan. Hoppas på lite bilder när du kommer tillbaka, lycka till! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild