Levande föda!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

27
11
LudvigN:
ja på sitt sätt är det bra att så många som möjligt matar med frysfoder om det går då det eliminerar dels fasa för ormen och lidande för foderdjuret men att göra det olagligt känns ganska overkill...

333
97
leolina:
Länken går inte till någon lag, den går till Jordbruksverkets information om hur de tolkar djurskyddslagen. Djurskyddslagen finns att läsa här och inget har ändrats i den när det gäller reptiler:

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

Såvitt jag vet finns det fortfarande inget prejudicerande rättsfall.

Vad man kan säga är väl att det är dumt att mata med levande om det inte är absolut nödvändigt.

444
153
jpson67:
Då är våra katter riktiga mördare då som pinar och leker med möss :) bäst att passa sig så man inte blir anmäld av grannen

214
334
MartinJ:
leolina skrev:
Länken går inte till någon lag, den går till Jordbruksverkets information om hur de tolkar djurskyddslagen. Djurskyddslagen finns att läsa här och inget har ändrats i den när det gäller reptiler:

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

Såvitt jag vet finns det fortfarande inget prejudicerande rättsfall.

Vad man kan säga är väl att det är dumt att mata med levande om det inte är absolut nödvändigt.


Så går det när man försöker prata om saker man inte förstår sig på. Jag ber om ursäkt och tackar för rättningen!

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Som Leolina säger så är det samma djurskyddslag som jordbruksverket ändrat sin tolkning av.

Tveksamt om det nånsin kommer komma ett prejudikat, om inte någon med flit vill få det prövat.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Detta verkar folk aldrig lära sig då frågan dyker upp väldigt ofta, väldigt ofta!! :) 

Det är inte en lag utan en rekommendation från jordbruksverket, måste man mata med levande så får man det, även om jag inte ser några fördelar med det överhuvudtaget..


333
97
leolina:
Njaa Jonas_ det är väl just det som är frågan om man verkligen får det eller inte. Riktigt avgjort lär det ju inte bli förrän det dyker upp rättsfall som drivs så det finns en prejudicerande dom. För att verkligen veta vad som gäller är det det som krävs och i dagsläget verkar länsstyrelsen gå efter jordbruksverkets tolkning = att det är förbjudet. Känner bara till två fall som varit med i media men hur det har gått med dem har jag ingen aning om.

Personligen kan jag ju tycka att många missar det mellanting som finns mellan fryst och levande och som är helt ok, nämligen nydödat. 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag brukar oftast hålla med dig i dina inlägg leolina, du är oftast klok :) men den här gången håller jag inte med dig alls :) 

Håller fortfarande kvar mitt mitt första svar då jag vet att det är den dom går på i mitt område iaf, gävleborgs län, det är en rekommentation & inte en lag! 

Om det är förbjudet vill jag fortfarande se lagtexten men ingen som någonsin kunnat visa den, undrar varför :P


1663
779
fluffis:
Jonas_ skrev:
Jag brukar oftast hålla med dig i dina inlägg leolina, du är oftast klok :) men den här gången håller jag inte med dig alls :) 

Håller fortfarande kvar mitt mitt första svar då jag vet att det är den dom går på i mitt område iaf, gävleborgs län, det är en rekommentation & inte en lag! 

Om det är förbjudet vill jag fortfarande se lagtexten men ingen som någonsin kunnat visa den, undrar varför :P



Haha, då säger jag likadant. Jag brukar oftast hålla med dig men den här gången gör jag inte det :) www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/1279086593222/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf  
I den texten står det klart och tydligt att det är förbjudet.

"Enligt Jordbrukets uppfattning är utfodring med levande föda inte förenligt med 2 och 4 §§ djurskyddslagen och därmed är det förbjudet."

Det finns inget utrymme för någon annan tolkning efter vad jag kan se.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Då har dom olika personerna på jordbruksverket olika uppfattningar i frågan :) Sist jag ringde så var det såklart helt okej att mata mina ormungar samt min stora 3 meters boa med levande gnagare då den inte åt annat. 

Jag använde argumentet att det borde vara mer djurplågeri att låta mina ormar svälta ihjäl än att mata med levande foderdjur, det fick jag medhåll från jvb av, men som sagt tolkningarna verkar vara många, och jag ser det just som tolkningar det ni ser som en lag :) 

Sista ordet är nog inte sagt i denna debatt :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild