Har pysslat lite med min arduino och en DHT22-fukt/tempgivare. Idag lyckades jag få ihop en lcd-display till att visa mätvärden.
Mätte upp detta hyffsat snabbt, så inte nödvändigtvis de mest korrekta värdena:
Solplats, riktig sten, 35cm från hid: 35°C, 40% rel fuktighet.
Nedanför solplats, substratnivå: 30°C, 30% rel fuktighet.
Fuktgrotta: 23°C, 85% rel fuktighet.
Temperaturen verkar stämma bra med övriga termometrar, däremot skiljer det sig ganska mycket hur snabbt de reagerar på omgivningsförändringar. Gissar att trögheten beror på olika material i "temphuset".
Jag har också ett par TMP36-tempgivare som är analoga och reagerar mycket snabbt på variationer. De verkar stämma temperaturmässigt med varandra. Dock går dessa inte att koppla på samma ingång, så vi får se hur och om jag har plats för dom i arduinon. Nästa steg är att koppla in fukt/tempgivareprogrammet till ethernetporten så jag kan övervaka mätvärden via mobilen. Vill också utforska möjligheterna för loggning av mätvärden. Gäller att sätta små mål :).
Gällande luftfuktigheten så är det lite väl lågt, har dock bara mätt varma sidan av terrariet. Den andra sidan har en rejäl badskål som jag hoppas gör sitt till luftfuktigheten. Vid mina mätningar så hade jag avsiktligt väntat med att spraya vatten. Dock noterade jag att luftfuktigheten snabbt sänktes när dörrarna var öppna, vilket troligtvis gör ovan mätvärden ytterligare osäkra.
Om någon använt DHT22 tidigare och vet hur driftsäkra de är får ni gärna höra av er. Tempgivaren i dom är iaf DS1820S (har jag för mig ;), digitala one-wire).
.jpg)