Byggtråd: Terrarium för skäggagam 2x0,5x0,6

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

97
73
Nattkryp:
Idag har det mest blivit lite fredagsmys, men jag har iaf filat lite på koden. Jag var också iväg och köpte en vanlig USB-A(vanlig pc-kontakt) till USB-B(skrivar-usb-kontakt). Detta för att driva arduinon(kontrollkretskortet) från en vanlig mobilladdare (med urkopplingsbar sladd från "pucken" i vägguttaget). Tidigare har jag varit tvungen att ha dator igång vid sensorn (30cm sladd på den usb-a-till-b jag hade) alternativt 9v Eblockbatteri som inte räcker länge.

Fixade också en 150w philips värmelampa på granngården. Behövs nödvändigtvis inte i terrariet, men mer för att kanske kunna få tillbaks värmen i terrariet om dörrarna varit öppna. 

Vill dock kunna dimma den. Vad använder ni för dimmer? Gärna billig ;).


1159
624
Temla:
Solplats, riktig sten, 35cm från hid: 35°C, 40% rel fuktighet.
Nedanför solplats, substratnivå: 30°C, 30% rel fuktighet.
Fuktgrotta: 23°C, 85% rel fuktighet.


 Det här är ju en lång tråd så jag har inte läst alla inlägg så du får ursäkta om jag missat info. Är det fortfarande skäggisterrariet du pratar om? Isåfall, varför har du en fuktgrotta där? 85%... är inte det väldigt högt till en skäggagam? Det liknar ju mer luftfuktigheten i ett regnskogsterrarium. Skäggagamer får lätt luftvägsinfektioner i för hög luftfuktighet.
Värmen på solplatsen är lite väl låg, den bör upp till iallafall 40 grader tycker jag. Eller du kanske ska komplettera med en lampa till och är inte färdig med det än, isåfall borse från denna kommentar. :)

Spännande att se hur slutresultatet  blir. Den där kameran du installerat är jag jätteavis på! hehe

97
73
Nattkryp:
Temla skrev:
Solplats, riktig sten, 35cm från hid: 35°C, 40% rel fuktighet.
Nedanför solplats, substratnivå: 30°C, 30% rel fuktighet.
Fuktgrotta: 23°C, 85% rel fuktighet.


 Det här är ju en lång tråd så jag har inte läst alla inlägg så du får ursäkta om jag missat info. Är det fortfarande skäggisterrariet du pratar om? Isåfall, varför har du en fuktgrotta där? 85%... är inte det väldigt högt till en skäggagam? Det liknar ju mer luftfuktigheten i ett regnskogsterrarium. Skäggagamer får lätt luftvägsinfektioner i för hög luftfuktighet.
Värmen på solplatsen är lite väl låg, den bör upp till iallafall 40 grader tycker jag. Eller du kanske ska komplettera med en lampa till och är inte färdig med det än, isåfall borse från denna kommentar. :)

Spännande att se hur slutresultatet  blir. Den där kameran du installerat är jag jätteavis på! hehe


Ja det är skäggisterrariet jag pratar om :).

85% är väldigt högt utifrån vad som brukar rekommenderas. Tanken med grottan var ett försök till att ge ytterligare en fuktkälla till terrariet, som i nuvarande form i övrigt är lite för torrt (strax över 30% relativ fuktighet). Samtidigt ömsar Heike (ödlan) och då är det bra med en något högre luftfuktighet, varför jag provade med grottan. Han är sällan där några längre stunder, men det händer att han är där inne ibland.

Grottan installerades också någon dag innan jag fått ihop en hygrometer. Jag tror inte att grottan påverkar övriga terrariets luftfuktighet i den mån att den når "övre gränsnivå". Tycker han att det är för torrt så finns möjligheten att hitta en fuktigare plats, antingen i eller i närheten av grottan iaf (om han nu kan avgöra det själv). Han har oftare vistats ovanför och utanför grottan än inuti.

Solplatsen är som du säger något låg i temperatur, detta är dock mätt med IR-termometer på själva ytan. Ligger han där kommer han 3-4cm närmare och hans rygg kommer på högre höjd. Jag har testat att höja klippan (och/eller sänka ned lampan) med samma distans, och har då kunnat mäta 40-45 graders yttemperatur. Han har då legat och gapat med munnen, vilket är ett tecken på att det antingen är, eller börja närma sig för varmt.

De senaste dagarna har jag fått hem lite elektronik och sensorer, för att mäta temp och fuktighet (6st temperatursensorer och 2st kombinerade luftfuktighet och temperaturgivare) och har just lyckats få ihop den tekniska lösningen. Tills idag har jag haft dåliga möjligheter att ha övervakningslelektroniken (som givarna/termometrarna är anslutna till) på annan plats än bredvid min dator som är 6 meter från terrariet. Så jag har haft begränsad möjlighet att mäta allt under ett "vanligt dygn". Det jag har konstaterat är att luftfuktigheten påverkas mycket snabbt av blomsprutspray samt av att öppna dörrarna, och tar sedan upp till någon timme till att nå en "stabil" nivå. Värdena jag skrev tidigare var ganska nära inpå både blomsprutespray och dörröppning, så de är egentligen inte jätteanvändbara.

Nu har jag iallafall listat ut hur hårdvaran (sladdar och elektronikkomponenter) ska kopplas ihop, samt mjukvaru-delen med att presentera det på ett smidigt sätt (både från en liten display jag sätter på terrariet, och möjligheten att via t.ex. en webbläsare på telefonen se "live"-informationen om temperatur och luftfuktighet i olika delar av terrariet). Dock är det en hel del sladdar som sitter lite löst och dåligt och är inte alls fuktskyddat egentligen. Förhoppningsvis ska jag kunna få till något lite mer "driftsäkert" de kommande dagarna, och kunna mäta ordentligt hur det egentligen står till där inne.

Så då får jag mäta några dagar och sedan utvärdera om något behöver kompletteras :). 

Men utifrån det du läst så tycker jag att du gör helt rätt i att påpeka det du skrev. Eftersom det är min första reptil och mitt första terrarium så finns det mycket att lära :).

Kamera-lösningen är faktiskt väldigt enkel. Just nu har jag fullt upp med att få igång allt i terrariet, men avsikten är att dela med mig av så mycket roligt och användbart som möjligt. Förhoppningen är att kunna dela med mig av en guide på hela den tekniska lösningen :).



97
73
Nattkryp:
Något buggig men visar iaf 4av4 temperaturer (dock ej samtidigt, utan byter med jämna mellanrum)  och 1st fuktighet. Verkar som min andra hygrometer är trasig så jag får nöja mig med en tillsvidare. 




2048
772
psyjoh:
Det räcker med en hygrometer och knappt det.  Är ju den allmänna luftfuktigheten som är den intressanta. Fuktgrotta behövs ej. Kan dock vara bra om de får problem med en ömsning men tror ett bad funkar bättre då. Kan även vara bra med ett litet fuktigare ställe där de sover. 

Den viktigaste tempen är under solplatsen. Skulle den allmänna sjunka för lågt så kan dem fortfarande värma upp sig där under...

97
73
Nattkryp:
psyjoh skrev:
Det räcker med en hygrometer och knappt det.  Är ju den allmänna luftfuktigheten som är den intressanta. Fuktgrotta behövs ej. Kan dock vara bra om de får problem med en ömsning men tror ett bad funkar bättre då. Kan även vara bra med ett litet fuktigare ställe där de sover. 

Den viktigaste tempen är under solplatsen. Skulle den allmänna sjunka för lågt så kan dem fortfarande värma upp sig där under...


Ja det har du rätt i :).  Det är mest av ren nyfikenhet på hur klimatet påverkas i olika delar av burken med olika placering på inredning och ventilation. När jag sedan blivit nöjd kan det vara intressant att lyfta ur ena hygrometern till lägenheten för att då kunna se hur burken reagerar på variationer i lägenhetsklimatet :).

Sen så är halva nöjet att bygga systemet!


2048
772
psyjoh:
Absolut. 
På vintern såg jag att luftfuktigheten i terrarierna kunde sjunka så lågt som till 10%  
Oftast runt 20%
På somrarna är det mer lagom men de varmaste dagarna blir det på tok för högt. 
Tycker det är svårare att få den att sjunka än att stiga. 

97
73
Nattkryp:
psyjoh skrev:
Absolut. 
På vintern såg jag att luftfuktigheten i terrarierna kunde sjunka så lågt som till 10%  
Oftast runt 20%
På somrarna är det mer lagom men de varmaste dagarna blir det på tok för högt. 
Tycker det är svårare att få den att sjunka än att stiga. 


Mjo. Även vi människor behöver en viss luftfuktighet för att må bra. Jag har rätt känslig hud själv, så blir det för torrt börjar det lätt klia osv.

Just nu har vi papperspellets (toa lätt) som substrat och det gör det torrare än jord/sandblandning verkar det som. Därför har jag varit orolig att det varit för torrt. Har funderat på andra substrat men tycker att papperspellets verkar ha många fördelar bara man har koll på luftfuktigheten. Då vi inte har egen bil och sambon är rullstolsburen är det skönt att slippa tung sand och att kunna köpa substratet i närbutiken.

Har lite skisser på hemnabyggd luftfuktare som kanske blir verklighet en dag. Då borde man kunna reglera luftfuktigheten med den och styrbara ventilspjäll alternativt en liten fläkt som trycker in torrare luft emellanåt. 

Jag har läst att för mycket drag kan vara skadligt för skäggisen, men om det kommer lite vindpustar då och då känns ändå som en naturlig grej.

Självklart overkill, men kul projekt som sagt :D

2048
772
psyjoh:
Kan rekommendera någon typ av lera i typ halva eller 2/3 av terrariet och resten sand. Det stelnar och du kan ha det i önskad fuktighet, lätt att bygga grottor med och skäggisarna älskar att gräva gångar/grottor i det. Blir även mer naturligt. Finns lite olika märken av denna lera men helt klart att rekommendera till torrlevande ödlor. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild