Terrariedjur tips till nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

175
228
Rosenlukas:
Hej!

Jag har funderat länge nu på att köpa något slags terrariedjur, vet dock inte vad.
Kan tänka mig nån groda, ödla, orm eller insekt. Den ska helst inte ta särskillt mycket plats och inte kräva så mycket annat än ett terrarium + inredning och nån sorts värmelampa. Om det klarar sig en helg utan mat skulle också vara toppen annars går det nog att lösa på något vis :) 
Någon som vet något vackert eller riktigt ballt djur som är hyfsat lätt att få tag på? (och som en nybörjare kan hantera)

väldigt tacksam för svar!

om tråden hamnat fel får admin gärna flytta den :)

/Lukas

232
94
anamidnatt:
Hejsan:D

Till en nybörjare skulle jag rekommendera ett djur som inte kräver så hög luftfuktighet då det kan vara ganska mycket jobb med att spraya terrariumet varje dag osv.
Vill man ha ett djur som syns ofta så är det ju dessutom bra att välja något djur som är vaken vid samma tid på dygnet som du är.

Men sedan så måste jag säga att det viktigaste är egentligen att välja ett djur som verkligen intresserar dig. Så att man inte bara skaffar för att det ska skaffas något liksom. 

Så mitt tips är väl egentligen att leta runt lite på egen hand, kolla info om olika djur på nätet, kanske träffa något djur i verkligheten om man har möjligheten, så får du en bättre uppfattning tror jag. :)

175
228
Rosenlukas:
Det enda problemet är att jag gillar så många olika djur så att jag har svårt att bestämma mig. Därför jag skrev här för att se om det var någon som hade något bra tips så man har något att gå efter ;) Har kompisar som haft majsorm osv och de har väl varit häftiga fast de har inte det där lilla extra :P Som sagt, ett lättilgängligt och vackert djur skulle vara toppen om någon kunde ge tips på. :)

343
119
Salig:
Tja... Dvärgskäggagamer kanske? Har själv inte haft någon, men bör väl inte vara så svåra. :) Leopardgeckos också. Ormmässigt afrikansk hussnok? Råttsnokar? Notera att jag inte haft dessa arter :P

Själv skaffade jag Lygodactylus williamsi ganska tidigt, trots att de skulle vara svåra. Läste på och pratade med folk om skötsel och så, och det har gått hur bra som helst :) Kolla upp djuret så bör nog det mesta vara ett passande djur :)

175
228
Rosenlukas:
Lygodactylus williamsi var ju riktigt fräck! Kräver den mycket uppassning? Räcker det en gång på morgonen och en gång på eftermiddan/kvällen eller behöver den mer uppmärksamhet? Är det mycket jobb med terrariet? Får nog ta och kolla upp den :)

903
509
Evanjeline:
Jag är heller inte så särskilt duktig på terrariedjur, och min l. williamsi verkar frodas, har haft honom i ett halvår ca. Viktigt är ordentligt med UV och även dagsljusrör. Hur mycket sprayning de behöver beror helt på hur mycket växter, vad för sorts terrarium och bottensubstrat du använder.

2966
1645
Hoggaforfan:
Vad som är vacket är ju ganska subjektivt. Alla djuren har ju sina fördelar och nackdelar.
Det finns ju en anledning till att en del medlemmar här har imponerande och varierande samlingar.
Ökenlevande/torrlevande ormar är nog det enklaste för att sen gå över till ödlor och sen sköldpaddor. Insekter kan variera från allt från sjukt lätta till sjukt svåra. Spindlar är ju lätta men inte så roliga enligt mig. Skorpioner är det iofs mer liv i men många är nattlevande och mer eller mindre giftiga.
Grodor har oftast höga krav på fuktigheten, undantaget är phyllomedusa och de är nattlevande. Pacmans verkar iofs ganska lätta, fuktig torv och en vattenskål är vad som brukar finnas hos dem tycker jag.

Tipset är väl att surfa runt, kolla vad som finns. Gå på mässor, djuraffärer och tropikhus. 

1661
777
fluffis:
Jag rekommenderar dig att åka till en mässa där det finns terrariedjur! Om 1½ vecka är det Expo syd i Kristianstad, Sveriges största mässa för exotiska djur :)

Då har du stor chans att se om du fastnar för något djur och du ser också vad som finns tillgängligt.

175
228
Rosenlukas:
tackar så mycket för svaren! Får ta och kolla upp expo syd. Nära och bra ju!

343
119
Salig:
Skaffar du dig en daggecko, oavsett art, skulle jag tillbringa mer tid med dem än en gång om dagen :) sociala djur som alltid är pigga och kollar in vad du gör. Självklart ska man inte peta på en williamsi, men om den blir van tar den gärna mat ur handen eller använder dina händer som stegar. Underlättar också när man pysslar i burken om de är orädda :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild