Hur känsliga för att ramla från höjder?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
4080
5139
Jonas_:
För att förebygga eventuella problem, eller för att mota olle i grind så att säga :) gör man nog bäst i att undvika situationer med höga höjder, är inte direkt så s svårt att undvika farliga höjder för sina ödlor, sen får man inreda terrariet smart, även om olyckor alltid kan hända, även den bästa :)

903
513
Evanjeline:
Att undvika i terrariet är väl inte så jättesvårt förhoppningsvis, men de kan ju alltid rymma. Har man många djur under en lång tid kommer väl antagligen någon slingra sig när man lyfter den och trilla. Man kan alltid motverka olyckor, men de händer, tyvärr.

Medlem i SHF
4080
5139
Jonas_:

Med lås på alla terrarier tar man även bort rymningsrisken :) 

Men olycksaspekten kan man inte räkna bort, som sagt det händer olyckor ibland i alla sammanhang.

Medlem i GHF
670
444
Jimmy:
Fallrisken är något man måste tänka på vid hantering.

235
156
Brokensynapse:
Jag hade en Crested gecko som hoppa från mitt huvud, försökte fånga in den så jag går vanligtvis inte runt med ödlor på huvet, men den landa hur fint som helst och fortsatte undvika att bli infångad. Jag är 1.92. 

509
305
Jonas77:
Det finns ju lite fysik inblandat här också. Ju mindre ett djur är desto större är proportionen av kroppsytan gentemot volymen. Så, man kan t.ex. praktiskt taget inte ha ihjäl en liten mus genom att släppa den från ett höghus påa luftmotstånd etc.

903
513
Evanjeline:
Jag tänkte mest på rymning när man faktiskt måste öppna. Då hjälper inte lås så mycket;P

Medlem i SHF
537
753
Patch:

Leguaner är ju kända för att hoppa från trädtopparna ner till marken eller vattnet... och de kan vara 20 meters fall ca!

många trädlevande ödlor gör ju liknande i försvar :)

Sen så kan ju djuren självklart ha otur och landa på huvudet t.ex

343
119
Salig:
Det kan vi alla om vi har lite otur ;)

166
54
Leoleopardgecko:
Tror att reptiler inte är så känsliga för att ramla. Men man blir ju alltid orolig. 
Och sen kan ju saker och ting hända ändå. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild