Torr tallrot i terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2966
1645
Hoggaforfan:
Jo men det var det enda jag hittade om farlighet alls. Annars hittade jag inget mer än, som du säger, teorier av hobby folk.
Ingen verkar ha drabbats av det heller medans ganska många verkar ha det utan problem. Så jag har för min egen del stoppat det i myt-facket ;-)
Jag har en liten minirot inne hos mina grodor och de lever och mår bra.
Men ok, jag hade nog inte tagit en färsk gren av barrträd och stoppat i men det är sällan om aldrig aktuellt heller.

125
182
Redfoottortoise:
Detta är ett mycket hett och omdiskuterat ämne, speciellt i USA. Jag har varit med och diskuterat detta i flera år med "experter" på t.ex Rödfotad Skogssköldpadda.

I USA rekommenderar man s.k "Cypress Mulch" till Rödfotad Skogssköldpadda, vilket man där kan inhandla i stora balar för 100 spänn. Men här säljs det endast i småpåsar om 25 liter, vilket skulle kosta mig över 10.000 att fylla mina terrarier med !

Jag använder själv en kombination av Torvströ, som man normalt använder till hästar och som jag lägger i botten c:a 15-20 cm, i kombination med 10 cm Pinjebark ovanpå detta !

Pinje=Pine=Tall

Pinjebark som köps här i Sverige luktar som förmultnat trädgårdskompost till skillnad från den bark man köper i USA och som innehåller de starkare ämnen som beskrivs som farliga i USA.

Min/Vår slutsats från diskussionerna har blivit att att "Pine Wood" i USA inte är detsamma som i Sverige/Europa och jag använder säck-vis med "Pinje-bark" i  mina terrarier som jag byter ut en gång per år utan att mina djur tagit någon som helst skada !


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Har du öppna lådor till rödfotarna eller terrarier? 

Sen som jag skrev tidigare så är nog risken minimal att de skulle hända nått... 
de är kanske om man har ett extremt dålig ventilation och en värmelampa mitt på träbiten som de KANSKE skulle kunnat bli farligt för djuren :)

MEN återigen... De finns ju så mycket annat man kan välja så varför chansa? :)

Själv använder jag främst fruktträd

MvH Alex


953
1840
peter54:
Jag tror nog inte att djur dör av att man använder en gren av tall, men precis som när det gäller en del andra träslag, ek till exempel, väljer åtminstone jag bort det av säkerhetsskäl eftersom det är svårt att veta säkert vilka nivåer av terpener när det gäller tall som är ofarliga och vilka som inte är det.

Man får trots allt ta med i ekvationen att ett terrarium är en mycket liten och dessutom uppvärmd luftvolym, vilket torde förändra förhållandena drastiskt jämfört med utomhusmiljön. Jag jämför gärna med tobaksrök, det går säkert alldeles utmärkt att ha ett terrarium med djur i en extremt rökig pubmiljö, men jag skulle inte ställa dit mitt terrarium.

125
182
Redfoottortoise:
Patch skrev:
Har du öppna lådor till rödfotarna eller terrarier? 

Sen som jag skrev tidigare så är nog risken minimal att de skulle hända nått... 
de är kanske om man har ett extremt dålig ventilation och en värmelampa mitt på träbiten som de KANSKE skulle kunnat bli farligt för djuren :)

MEN återigen... De finns ju så mycket annat man kan välja så varför chansa? :)

Själv använder jag främst fruktträd

MvH Alex



Jag har terrarier, eftersom det annars är omöjligt att hålla en luftfuktighet på minst 80 %





125
182
Redfoottortoise:
Att notera är ju även att själva barken från tall inte används över huvud taget i sulfatprocessen

Roten är ju det som innehåller mest terpener, därefter själva veden och som är det man använder för att bl.a utvinna terpener 

Pinjebark innehåller alltså så små mängder terpener att det inte ens är lönsamt att använda, utan endast förbränns !

953
1840
peter54:
Åpropå det därmed att det skulle vara mer terpener i lövved än vad det är i barrved, tycker jag att det låter fullkomligt orimligt. I så fall kunde man ju koka tjära på vilka stubbar som helst, men det gör man ju inte. Det handlar alltid om tall. Alla har väl också sett eller hört talas om törved, alltså furuved som kommer ifrån angripna tallar/furor och som är extremt terpentinmättade. Som scout hade jag alltid törved i ryggsäcken eftersom den går att tända direkt på för att få igång en eld. Inte tusan går det att tända rakt av på ett tjockt stycke björkved eller lönn, ask, bok, jag vad man vill.

2966
1645
Hoggaforfan:
Kan vara så enkelt att tall är billigt, växer snabbt och finns gott om?
Finns många saker som andra träslag är bättre på men tallen används just av de egenskaperna


125
182
Redfoottortoise:
peter54 skrev:
Åpropå det därmed att det skulle vara mer terpener i lövved än vad det är i barrved, tycker jag att det låter fullkomligt orimligt. I så fall kunde man ju koka tjära på vilka stubbar som helst, men det gör man ju inte. Det handlar alltid om tall. Alla har väl också sett eller hört talas om törved, alltså furuved som kommer ifrån angripna tallar/furor och som är extremt terpentinmättade. Som scout hade jag alltid törved i ryggsäcken eftersom den går att tända direkt på för att få igång en eld. Inte tusan går det att tända rakt av på ett tjockt stycke björkved eller lönn, ask, bok, jag vad man vill.


Vem har sagt något om lövved ? Jag pratar fortfarande om Tall/Fur/Pine/Pinje !

953
1840
peter54:
Redfoottortoise
Min kommentar var inte respons på ditt inlägg, utan på det Hoggaforfan skrev tidigare i tråden. Som ytterligare respons på samma postare tror jag inte alls på att det skulle handla om att tall/fur är billigare och mer snabbväxande än vad många lövträd är, både björk och asp växer snabbare än vad tall gör.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild