Svensk ödla, art?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Tyvärr spelar det ingen roll hur försiktig man är mot fridlysta djur - det är big No No oavsett (med undantag från grod/paddrom/yngel) att pilla på dem...


Henke :)

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Oj, visste inte att man inte fick ta i dem ens :/ Tack för upplysningen!

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Hellemar: ...och skogsödla (bl.a.). Artskyddsförordningen:

"11 § Trots förbudet i 6 § får i fråga om kopparödla, mindre vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda

[...]

2. enstaka exemplar tillfälligt fångas in för studie, om exemplaret inte flyttas från den plats där det fångades och snarast släpps tillbaka på den platsen."

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Bra att du får fram rätt fakta Dennis.

214
333
MartinJ:
Men är det verkligen emot lagstiftningen att röra vid någon av grod-och kräldjusarterna? Enligt artskyddsförordning gäller följande:

"6 § I fråga om sådana vilt levande kräldjur, groddjur och ryggradslösa djur som anges i bilaga 2 till denna förordning är det förbjudet att i den omfattning som framgår av bilagan
1. döda, skada, fånga eller på annat sätt samla in exemplar, och
2. ta bort eller skada ägg, rom, larver eller bon. "
med undantagen kopparödla, mindre vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda, såsom azeam påpekat. 

Jag har fått lära mig att man får röra/plocka upp temporärt alla arterna (med undantag av grönfläckig padda, men kan inte säga att jag har en källa på det annat än hörsägen), och att det snarare är skydd mot förstörelse/insamling. Det är en väldig skillnad.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild