Kvalster!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

343
119
Salig:
Upptäckte att jag har fullt med små vita kvalster i mina terrarium idag. Det är inga höppstjärtar så vitt jag kan se, och dessa har dödat mina bananflugelarver också! :( Jag ska så snart jag kan åtgärda problemet, men vill gärna ha lite tips på exakt vad jag kan göra. Gärna så lite kemikalier som möjligt. Kan jag bara skölja av växterna eller bör jag köpa nya? Dessa är planterade i bottensubstratet.

741
681
Binks:
Tror inte kvalster är vita?
Vart ser du djuren dem? Runt avföring eller vid en vattenskål?

343
119
Salig:
Jag trodde inte heller att det var kvalster först, men de ser onekligen ut som det. De kryper överallt, i och utanpå terrarierna. Mina bananflugekulturer är fulla med de små jäklarna (de står ovanpå ena burken)...

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
De lär säkert vara fuktkvalster. De är inte farliga, så flytta bananflugekulturerna och spraya bort med vatten så är det lugnt.

343
119
Salig:
Blir man verkligen av med de små jäklarna genom att skölja bort dem? Jag har i alla fall bekräftat att de är kvalster, och efter lite efterforskning låter det verkligen som fukt/rotkvalster... Läste att man måste låta dem torka ut. Har någon erfarenhet av dessa?

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Jag hade massa små vita kryp som såg ut som kvalster i ett terrarium för några år sedan. Bytte bara ut allt bottenmaterial så var de borta sen.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

För mig var det i princip bara att torka bort det värsta och slänga bananflugekulturerna de kom ifrån. Sen var de puts väck.

 


343
119
Salig:
Okej. Jag ska slänga kulturerna, torka bort de jag ser, och räcker inte det byter jag substratet. Tack för hjälpen! Skönt i alla fall att det inte är kvalster som går på djuren, svårt att behandla en L. williamsi, alldeles för kvick ;)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Lycka till!

Haha, ja, det hade inte blivit det lättaste!


268
19
Iguania:
Bananflugekulturer brukar generera kvalster. Har man otur så kan det bli såpass mycket att det påverkar själva kulturen, men det är nog iaf inget att oroa sig för.

Jag är också osäker på om ödlekvalster kan gå på L. williamsi. När jag fick kvalster på min ena halsbandsleguan förra året så drabbades aldrig min lilla U. milii i terrariet bredvid, trots att terrarierna stod precis bredvid varandra och till och med hade direktkontakt. Min hypotes är att kvalsterna, tack och lov, inte kommer in under fjällen på de mindre ödlorna:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild